• Lotten93

Vill donera ägg, men orolig.

Hej, jag skulle gärna donera en del av mina ägg, men jag vill veta vem som får dem. Har läst att man inte få veta det när man donerar ägg, att det inte finns något sätt att få veta det heller.
    Men jag har ju barn själv och oroar mig för att min son ska råka bli kär i en person som han är biologisk släkt med.
    Världen är ju mindre än man tror och därför känns det tryggare att veta vem som tar emot mina ägg.

Vad kan jag göra? Vill ha råd.

• Svar på tråden Vill donera ägg, men orolig.
  • Kasperina

Jag vet faktiskt inte exakt vilka regler som gäller för donerade ägg, men utgår från att det liknar de regler som finns för donerade spermier. Det innebär att det finns ett högsta antal barn som får födas från en donator (gränsen är per land, så donerar man till en klinik som säljer till andra länder kan det bli fler där). I Sverige har jag för mig att gränsen är 6 barn plus syskon, och gränsen är satt för att sannolikheten att två barn som inte vet att de är genetiska syskon ska bli tillsammans är försvinnande liten. Jag tror inte att du kan donera och kräva att få veta (möjligen ngn typ av privat donation, men det är ju lite svårare med ägg än med spermier), men du kan erbjuda dig att vara öppen donator och låta ev barn välja själva.
    sen finns olika register där man kan anmäla sig och leta efter barn till en viss donator, jag har hittat ett halvsyskon till min dotter den vägen, men även där är det ju valfritt för barnet och/eller föräldrarna om man vill leta.

Det bästa för dig vore nog att kontakta en fertilitetsklinik och ställa alla frågor där. 

• villsågärna38

I Sverige finns bara alternativet öppen donation dvs det ev barnet får veta vem du är när han/hon blir vuxen. Du har dock ingen rätt att få veta vem du donerar till om du inte donerar till en närstående. Om du donerar en gång så delas äggen på två mottagare om de är minst 10 st (iaf i Stockholm funkar det så). Då är det isf max två familjer som du donerar till och min erfarenhet som mottagare är att alla försök inte fungerar. Vi blev inte gravid alls med våra två första donatorer och har fått en dotter av den tredje donatorns ägg. Chansen att hon ska bli ihop med ett halvsyskon är ju försvinnande liten. Den risken finns ju även i verkliga livet rent teoretiskt eftersom man vet att inte alla barn som föds inom äktenskapet har den pappa de tror att de har (tragiskt men sant tyvärr). I Sverige får man donera till max sex personer men då krävs det ju att du donerar flera ggr så ett alternativ om du är lite paranoid ang detta är att isf bara donera en gång. Det skulle vara en oerhörd insats för den som får ta emot äggen. Vår dotter kom efter sex års kamp och är det bästa som hänt oss och donatorn är i våra ögon en ängel som gjort det hon gjort. Vi kommer för evigt att vara tacksamma för att hon hjälpte oss att få världens finaste prinsessa!!! Var bor du? Det är bara några få sjukhus i landet som arbetar med äggdonation. Ring och prata med det närmaste så får du svar på alla dina frågor! Kram och lycka till!

• Lotten93

Tack för era svar! Jag ger gärna ut så många som man får för det är ändå för en bra sak. :)
    Om risken är så liten så vågar jag nog göra det, ska ringa på måndag och höra om jag kan få komma in för en koll iaf :) Bor i Skellefteå och man kan göra det i Umeå, så väldigt nära och bra ju :) 

Jag tycker verkligen att fler borde få chansen att uppleva den otroliga resan man gör som förälder/blivande förälder. Och eftersom jag är en frisk, ung kvinna i mina bästa år, som verkar vara fertil av bara katten (sonen kom fast jag åt p-piller), så känns det nästan dumt att inte dela med mig :) 

Blir jag bara godkänd så kommer jag nog ge så mycket som jag får! :)

Hoppas verkligen att jag kan skänka någon lycka genom min donation. Det finaste som finns är ju att få se sitt barn skratta.Solig

• Ezder

Man skriver ett brev om sig själv och lämnar den tillsammans med ett fotografi när man donerar. Detta sparas sedan i ett låst skåp i 70 år, så att eventuella barn i vuxen ålder kan få veta om de vill. Om de fortfarande har frågor kan de söka upp donatorn. Donatorn får dock aldrig söka upp mottagare eller barn. Man får dock veta om mottagaren blir gravid, om man frågar - jag vet att (minst) en av mina mottagare är gravid just nu,  och det känns helt underbart. :)

De som får barn genom donation uppmuntras att tidigt berätta för barnet. På samma sätt uppmuntras donatorer att berätta för sina barn att de donerat. Om då barnen träffas och funderar på att inleda ett förhållande (för så går det till, eller hur?), och de vet att båda har en äggdonator som genetisk förälder, så är det ju ganska lätt för dem att ta reda på om det är samma donator. Men som sagt, sannolikheten är väldigt liten.

Hoppas det känns lite mindre  läskigt nu, och lycka till! :)

• Löparnörden
    Ezder skrev 2014-05-06 20:50:46 följande:
    Man skriver ett brev om sig själv och lämnar den tillsammans med ett fotografi när man donerar. Detta sparas sedan i ett låst skåp i 70 år, så att eventuella barn i vuxen ålder kan få veta om de vill. Om de fortfarande har frågor kan de söka upp donatorn. Donatorn får dock aldrig söka upp mottagare eller barn. Man får dock veta om mottagaren blir gravid, om man frågar - jag vet att (minst) en av mina mottagare är gravid just nu,  och det känns helt underbart. :)

De som får barn genom donation uppmuntras att tidigt berätta för barnet. På samma sätt uppmuntras donatorer att berätta för sina barn att de donerat. Om då barnen träffas och funderar på att inleda ett förhållande (för så går det till, eller hur?), och de vet att båda har en äggdonator som genetisk förälder, så är det ju ganska lätt för dem att ta reda på om det är samma donator. Men som sagt, sannolikheten är väldigt liten.

Hoppas det känns lite mindre  läskigt nu, och lycka till! :)

Först vill jag tacka er som donerar ägg, ni gör en sådan fin insats. Är mamma till en liten äggdonationstjej och utan sådana som er hade vi haft möjlighet att få henne.

Har tänkt precis sådana tankar, att tänk om vår donator har en son och vår dotter skulle råka träffa honom. Har inte tänkt tanken att det givetvis är något som man pratar om i donatorns familj också. Nu kan jag slå den tanken ur världen. Alla vi som fått ägg eller donerat får tuta i sina barn att de ska ha noggrann utfrågning av framtida partners av vad deras mammor gjort i yngre darFlört
  • Jojjo77
    Lotten93 skrev 2014-05-03 18:18:53 följande:
    Tack för era svar! Jag ger gärna ut så många som man får för det är ändå för en bra sak. :)
    Om risken är så liten så vågar jag nog göra det, ska ringa på måndag och höra om jag kan få komma in för en koll iaf :) Bor i Skellefteå och man kan göra det i Umeå, så väldigt nära och bra ju :) 

Jag tycker verkligen att fler borde få chansen att uppleva den otroliga resan man gör som förälder/blivande förälder. Och eftersom jag är en frisk, ung kvinna i mina bästa år, som verkar vara fertil av bara katten (sonen kom fast jag åt p-piller), så känns det nästan dumt att inte dela med mig :) 

Blir jag bara godkänd så kommer jag nog ge så mycket som jag får! :)

Hoppas verkligen att jag kan skänka någon lycka genom min donation. Det finaste som finns är ju att få se sitt barn skratta.Solig
    Underbart att du vill donera! Jag ruvar just nu på ett ägg från en äggdonator och vi är henne evigt tacksamma för denna chans, vem hon än är <3
Svar på tråden Vill donera ägg, men orolig.