Jag hatar min chef!
Möjligtvis något felplacerad tråd, men jag ville vara anonym så därför fick det bli här.
Long story short...
Jag har varit sjukskriven en längre tid nu och härom veckan fick jag ett kallt, jäkla samtal av min chef.
Hen har inte ringt mig under hela min sjukskrivning (denne är alltså inte min närmsta chef utan min högsta chef) men ringer (äntligen?) och kollar upp läget. Samtalet börjar bra men sen börjar jag känna mig anklagad.
Min chef säger bla att: Du har inte varit här och hälsat på. Vad beror det på? Du har varit dålig på att höra av dig!
Mina första tankar är;
1) Va...vad sades nu?
2) Inte varit där och hälsat på? Jo, 4 ggr. 1 gång på eget initiativ och 3 ggr efter kallelse till min närmste chef. Och visst fan har jag ringt.
3) Och vadå... Är det min uppgift? Är det inte din uppgift som chef att ringa och följa upp? Varför ska jag som anställd åka och ''hälsa på'' på min arbetsplats när jag är sjukskriven?
Allt som allt blev jag väldigt tagen av samtalet och svarade mer eller mindre med '' mm'' på allt som sades.
Och så kom idag. Första dagen tillbaka på jobb. 50 procent. Samtal med närmste chefen, som förövrigt är en kylig, instängd kärring med för trånga skor.
Lämnar fram mitt sjukintyg med ett visst önskemål om att inte jobba för mycket kvällstid, detta enl läkarens ordination. Och vad får jag till svar...? Jo:
Det förstår du väl XXX att det inte är möjligt. Jag kan inte favorisera dig.
Du kan inte vad? Favorisera? När har jag bett om det? Vad har det ordet ens med det här att göra?
Ooooh, jag kokar. Vad ska jag göra? Har jag rätt? Fel? Har min chef rätt att se förbi läkarens ordination?