• Nosllip

På riktigt...

Jag och barnens pappa har tillsammans två barn som är skriva hos mig sedan födseln och har varit med mig i stort sätt dagligen. Han skrev på faderskapet för de yngsta när denne var 4 år... Vi har gemensam vårdnad, fylldes tydligen i i samband med födseln, ingen koll.. 

Vi bor idag 50 m ifrån varann då han ska ha kontroll på mig och vad jag gör osv.. Jag vill flytta men han vägrar låta mig flytta med barnen... Han har ju aldrig brytt sig innan och alltid, även nu, prioriterat sitt förbannade jobb, enskild firma, barnen och familjen har alltid kommit i sista hand. Jag är den som tröstat, varit på dagissamtal, lucia mm han har jobbat... 

OM jag skulle flytta och gå i tvist med han, hur stora är oddsen för att jag förlorar? Jag är trött på att han ska styra mig trots att vi inte lever ihop och han dessutom har träffat en ny.. Jag är trött på att vara kontrollerad av människan. Han ser från sitt fönster rakt in i mitt sovrum!! (han köpte detta boende efter vi separerade, jag bodde kvar i "vårt" gemensamma)

Vad fan ska jag göra???? Hur ska jag bli fri? 

• Svar på tråden På riktigt...
  • Nöjd man
    Nosllip skrev 2014-04-04 12:01:15 följande:

Ja det är klart det är positivt men när han har huvudansvaret över sina småsyskon i stort sätt hela tiden så är det nåt som gått snett, eller? Nej de är absolut inga bebisar men de är fortfarande små barn... 

Jag jobbar heltid, vad det nu har med saken att göra... ?

Självklart är det pappan som ska ha huvudansvaret och inte 14-åringen. Nä, det känns som att pappan inte vill/kan ta sitt föräldraansvar.
    Har du frågat honom om varför han överhuvudtaget vill att barnen ska komma till honom ?
  • Anonym (d)
    Nosllip skrev 2014-04-04 12:01:15 följande:

Ja det är klart det är positivt men när han har huvudansvaret över sina småsyskon i stort sätt hela tiden så är det nåt som gått snett, eller? Nej de är absolut inga bebisar men de är fortfarande små barn... 

Jag jobbar heltid, vad det nu har med saken att göra... ?

Så man kan säga att du kontrollerar honom ungefär lika grundligt som han kontrollerar dig då? Eftersom du tycks veta så i detalj hur pappans liv tillsammans med barnen ser ut och fungerar.

Ja, det finns ju människor som tycker att heltidsarbete inte heller är att prioritera sina barn. Var väl mest det jag ville påpeka. 
  • Nosllip
    Nöjd man skrev 2014-04-04 12:05:47 följande:
    Självklart är det pappan som ska ha huvudansvaret och inte 14-åringen. Nä, det känns som att pappan inte vill/kan ta sitt föräldraansvar.
    Har du frågat honom om varför han överhuvudtaget vill att barnen ska komma till honom ?
    Jag har frågat och får luddiga svar..att han vill ha dem men att jobbet är det som ger mat på bordet osv. Nu har han ett jobb med skeva arbetstider, kvällar/nätter/helger och det är väl framförallt då som jag anser att man ska vara med sina barn, vid läggning osv.
    Anonym (d) skrev 2014-04-04 12:08:35 följande:
    Så man kan säga att du kontrollerar honom ungefär lika grundligt som han kontrollerar dig då? Eftersom du tycks veta så i detalj hur pappans liv tillsammans med barnen ser ut och fungerar.

Ja, det finns ju människor som tycker att heltidsarbete inte heller är att prioritera sina barn. Var väl mest det jag ville påpeka. 

Jag vet hur hans liv ser ut då jag fortfarande har fortfarande har  enormt god kontakt med hans 14-åring. Han kommer förbi och säger hej osv. Han har ju trots allt varit en del av mitt liv och kommer alltid att vara trots att jag och pappan inte är tillsammans. Och han berättar vilket hästjobb han gör i deras hem, att han missar att få vara barn för att ställa upp på sina småsyskon och hemmet, Jag berömmer honom och ger han en stor eloge för allt han gör! 
    Oav hur jag jobbar så går mina barn alltid först och det finns inget som skulle kunna få mig att välja jobbet före mina älskade barn.. 

• Nöjd man
    Nosllip skrev 2014-04-04 12:24:30 följande:
    Jag har frågat och får luddiga svar..att han vill ha dem men att jobbet är det som ger mat på bordet osv. Nu har han ett jobb med skeva arbetstider, kvällar/nätter/helger och det är väl framförallt då som jag anser att man ska vara med sina barn, vid läggning osv.

Jag vet hur hans liv ser ut då jag fortfarande har fortfarande har  enormt god kontakt med hans 14-åring. Han kommer förbi och säger hej osv. Han har ju trots allt varit en del av mitt liv och kommer alltid att vara trots att jag och pappan inte är tillsammans. Och han berättar vilket hästjobb han gör i deras hem, att han missar att få vara barn för att ställa upp på sina småsyskon och hemmet, Jag berömmer honom och ger han en stor eloge för allt han gör! 
    Oav hur jag jobbar så går mina barn alltid först och det finns inget som skulle kunna få mig att välja jobbet före mina älskade barn.. 

Nu måste inte alla vara och tycka likadant. Det är inget som säger att en sida av saken är den rätta....

Varför kan inte barnen vara med honom andra dagar än de som han jobbar kväll ? Att han inte är med vid läggning är ju synd men om ni levt ihop så skulle han inte vara det och då skulle de inte vara något problem eller.....viktigt att han är en bra pappa när han kan och att han ändå försöker att få till tiden med barnen.
  • Kjell2

TS:
    Tycker du ska flytta och fixa ett möte på familjerätten för att fixa ett reglerat umgängesavtal. Sen vet ni vad som gäller. Ställer inte pappan upp på det kan du välja att driva frågan om umgänge och vårdnad till domstol eller bara köra på enligt hur du vill.

Grundreglen är att under pappans umgängestid bestämmer pappan till 100% och under mammans bestämmer mamman till 100%.

Du får nog acceptera, oavsett om du flyttar eller ej, att pappan kanske inte gör som du skulle göra men det är inte mycket du kan göra åt det.

• Nosllip

Jag får nog inse att jag skaffat barn med en egotrippad människa som prioriterar allt annat än sin familj och sina barn.. Jag ska träffa en jurist och se vad jag har för möjligheter men återigen så är jag ABSOLUT inte ute efter att neka honom att träffa sina barn eller tvärtom! Tycker bara så synd om dem när de uttryckligen säger att  de inte vill gå till pappa. Och jag kan ju poängtera att jag aldrig någonsin skulle baktala eller prata skit om deras pappa inför dem eller ens i närheten av dem!! 

• Kjell2
    Nosllip skrev 2014-04-04 13:26:22 följande:
    Jag får nog inse att jag skaffat barn med en egotrippad människa som prioriterar allt annat än sin familj och sina barn.. Jag ska träffa en jurist och se vad jag har för möjligheter men återigen så är jag ABSOLUT inte ute efter att neka honom att träffa sina barn eller tvärtom! Tycker bara så synd om dem när de uttryckligen säger att  de inte vill gå till pappa. Och jag kan ju poängtera att jag aldrig någonsin skulle baktala eller prata skit om deras pappa inför dem eller ens i närheten av dem!! 
    Att han är egotrippad kommer ingen flytt, jurist, domstol eller avtal förändra.
  • Nosllip
    Kjell2 skrev 2014-04-04 13:35:58 följande:
    Att han är egotrippad kommer ingen flytt, jurist, domstol eller avtal förändra.
    Nej det är därför jag nog bara få inse att han är som han är och aldrig kommer att ändra sig... Dessvärre! Det drabbar ju honom mest i slutänden antar jag.... 
  • Kjell2
    Nosllip skrev 2014-04-04 13:37:56 följande:
    Nej det är därför jag nog bara få inse att han är som han är och aldrig kommer att ändra sig... Dessvärre! Det drabbar ju honom mest i slutänden antar jag.... 

Låt det inte drabba dig mer än absolut nödvändigt.
  • Kasperina

Om du flyttar inom kommunen borde det inte vara något problem, men om du flyttar till grannkommunen kommer barnen att skrivas hos honom om han inte skriver på en flyttanmälan. Är föräldrarna inte överens är det minimal störning av barnens vardag som gäller, dvs att byta kommun så att de måste byta dagis/skola kommer inte att tillåtas utan pappans underskrift.

• Nosllip
    Kasperina skrev 2014-04-04 13:55:44 följande:
    Om du flyttar inom kommunen borde det inte vara något problem, men om du flyttar till grannkommunen kommer barnen att skrivas hos honom om han inte skriver på en flyttanmälan. Är föräldrarna inte överens är det minimal störning av barnens vardag som gäller, dvs att byta kommun så att de måste byta dagis/skola kommer inte att tillåtas utan pappans underskrift.
    Är det inte så att om jag flyttar utan hans påskrift så kommer skatteverket el någon myndighet göra en utredning, inte att barnen automatiskt blir skrivna hos pappan? Där räknar de på vart barnen haft mest dagar/nätter, sen självklart det med vart barnen har skola/dagis. Det är så jag uppfattat det hela...
  • Kasperina

Ja, men om du byter kommun så kommer de att skrivas hos pappan som bor kvar pga skola och dagis. Så har jag förstått reglerna iaf.

Svar på tråden På riktigt...