Vi ska åka bort i sommar på mammans umgängesdag hur löser man det?
Mamman har umgänge tis, tors eftermiddag efter skolan och lördagar, nu vill jag och barnet åka på resa i sommar ihop med en vänfamilj vi har. Men hur löser man det när det är på mammans umgängesdagar?
Hon har varit jätteovilligt inställd till att byta dagar tidigare, tex. när farmor haft kalas en lördag och hela släkten var där och jag föreslog att mamman skulle ta söndagen istället. Men det blev nej på.
Vi har inte något skriftligt beslut på dagar utan bestämt detta själva, väntar på tid till familjerätt men det var många veckors väntetid. Skulle behöva boka resan snart. Jag sköter det mesta kring barnet och nu har jag bara allmänt kollat med mamman om det kanske skulle gå att byta dagar, tex. att mamman kan ha barnet lördag och söndag några gånger efter varandra om vi kan åka måndag-söndag. Blir jättesvårt att hitta någon resa som inte är under dagarna mamman har umgänge när det är flera kortare tider/vecka. Pga. situationen för mamman så kommer det inte bli varannan vecka eller varannan helg, för övernattningar funkar inte.
Är det bara att glömma om hon säger nej eller kan man få igenom det med tanke på allt barnet skulle få ut av resan och att jag är villig att byta dagar och kompensera? Hade varit så mycket lättare om vi haft varannan vecka.