Margarin alt smör ?
Förklara för en oinvigt mat och bakintresserad skillnaden är ni snälla !
Samt varför man skall använda det ni förespråkar.
Förklara för en oinvigt mat och bakintresserad skillnaden är ni snälla !
Samt varför man skall använda det ni förespråkar.
De flesta märkena margarin innehåller inte palmolja. Istället görs margarinet av rapsolja(en fin svensk olja i världsklass) och ibland solrosolja och ibland mjölkprodukter. Smöret innehåller mycket vatten och mjölk. Då gäller det att hålla koll på varifrån mjölken kommer. Många kor lever fasansfulla, plågsamma, korta liv i mjölkindustrin utomlands. Dessa mjölkprodukter importeras och används i många svenskasålda produkter. Det enda sättet att skydda sitt samvete är att göra som jag, dvs odla och föda upp sin egna mat.
Smör alla dagar i veckan.
Steker dock oftast i ekologisk olivolja.
Använder smör, rapsolja eller olivolja i matlagning, Bregott på smörgåsen. Gillar inte margarin, är uppväxt med margarin och så fort jag flyttade hemifrån så blev det smör / Bregott i stället.
Ska väl tillägga att jag har alltså använt smör i över 30 år och har perfekta kolestrolvärden och bra kärl (har varit på en hjärt och kärl-undersökning för inte alls så länge sedan, mina kärl är väl undersökta)
Aftonbladet har en artikel ang smör idag.
www.aftonbladet.se/nyheter/article18568074.ab
För min del, smör i alla lägen.
Smakar bättre helt enkelt. Det är en idiotisk sak att välja bort, med små hälsovinster och stora smakförluster.
Kör alltid smör, smakar betydligt bättre. Om man bryr sig om mättat fett kan man hellre äta mindre än att byta ut smöret.