• George 1

Margarin alt smör ?

Förklara för en oinvigt mat och bakintresserad skillnaden är ni snälla !
    Samt varför man skall använda det ni förespråkar.

• Svar på tråden Margarin alt smör ?
  • Eisa
    George 1 skrev 2014-03-15 12:31:19 följande:
    VAd är deras argument för deras inställning ?

Argumenten är att det inte innehåller så mycket mättat fett som smör gör.
  • JECJ

De flesta märkena margarin innehåller inte palmolja. Istället görs margarinet av rapsolja(en fin svensk olja i världsklass) och ibland solrosolja och ibland mjölkprodukter. Smöret innehåller mycket vatten och mjölk. Då gäller det att hålla koll på varifrån mjölken kommer. Många kor lever fasansfulla, plågsamma, korta liv i mjölkindustrin utomlands. Dessa mjölkprodukter importeras och används i många svenskasålda produkter. Det enda sättet att skydda sitt samvete är att göra som jag, dvs odla och föda upp sin egna mat.

• George 1
    JECJ skrev 2014-03-15 13:52:57 följande:
    De flesta märkena margarin innehåller inte palmolja. Istället görs margarinet av rapsolja(en fin svensk olja i världsklass) och ibland solrosolja och ibland mjölkprodukter. Smöret innehåller mycket vatten och mjölk. Då gäller det att hålla koll på varifrån mjölken kommer. Många kor lever fasansfulla, plågsamma, korta liv i mjölkindustrin utomlands. Dessa mjölkprodukter importeras och används i många svenskasålda produkter. Det enda sättet att skydda sitt samvete är att göra som jag, dvs odla och föda upp sin egna mat.
    Hur fan gör man detta på våning 7 av 12 mitt inne i centrum av stan ???
    Realistiska tips o råd, snälla.
    Om alla e många inte köper en viss vara kommer denna inte att säljas och produceras längre.
    Frågan är därför, hur många personer i Sverige måste sluta köpa margarin för att produktionen skall upphöra ??
  • George 1
    gudsfurste skrev 2014-03-15 15:46:05 följande:
    Smör alla dagar i veckan.
    Steker dock oftast i ekologisk olivolja. 
    Är det bra, Olivolja ?
    Skulle inte denna bara vara till sallad.... ??
  • George 1
    Jag är bara jag skrev 2014-03-15 12:35:57 följande:
    Oavsett vad man tycker om tillverkning och innehåll är smör mycket godare! Steker självklart i det också förutom bakar.
    VAd bakar du i ??
  • Jag är bara jag
    George 1 skrev 2014-03-15 15:53:54 följande:
    VAd bakar du i ??

Smör-jag skrev ju att jag använde smör.
  • George 1
    Jag är bara jag skrev 2014-03-15 16:04:52 följande:

Smör-jag skrev ju att jag använde smör.
    JA JA JA, VA INTE SÅ " HET PÅ SMÖRET "

FÅR FUNDERA OM .

Som ensam far är livet tvehövdat, garaget o köket !!!
  • gudsfurste
    George 1 skrev 2014-03-15 15:53:31 följande:
    Är det bra, Olivolja ?
    Skulle inte denna bara vara till sallad.... ??
    Det går utmärkt att steka i. Bra fetter i och fungerar utmärkt till sallad också såklart (: 
  • George 1
    gudsfurste skrev 2014-03-15 16:08:55 följande:
    Det går utmärkt att steka i. Bra fetter i och fungerar utmärkt till sallad också såklart (: 
    Tycker inte om allt " manipulerat " som vi stoppar i oss.
    Hur kan vi göra oss så ont, att INTE använda naturliga råvaror ??
  • sextiotalist

Använder smör, rapsolja eller olivolja i matlagning, Bregott på smörgåsen. Gillar inte margarin, är uppväxt med margarin och så fort jag flyttade hemifrån så blev det smör / Bregott i stället.

• sextiotalist

Ska väl tillägga att jag har alltså använt smör i över 30 år och har perfekta kolestrolvärden och bra kärl (har varit på en hjärt och kärl-undersökning för inte alls så länge sedan, mina kärl är väl undersökta)

• George 1
    sextiotalist skrev 2014-03-15 16:24:05 följande:
    Använder smör, rapsolja eller olivolja i matlagning, Bregott på smörgåsen. Gillar inte margarin, är uppväxt med margarin och så fort jag flyttade hemifrån så blev det smör / Bregott i stället.
    Bregott,  ser jag som ngt konstigt slemmigt halbrebart i en ask med blommor på.
    Om jag och mina 134 barn äter smör, så innebär det inte ngn större belastning på jorden ?
    Fel 1, 34 barn skall det stå.
  • sextiotalist
    George 1 skrev 2014-03-15 16:30:23 följande:
    Bregott,  ser jag som ngt konstigt slemmigt halbrebart i en ask med blommor på.
    Om jag och mina 134 barn äter smör, så innebär det inte ngn större belastning på jorden ?
    Fel 1, 34 barn skall det stå.
    Blandar du inte ihop det med Flora nu, det är en ko på vårt bregottpaket. Bregott måste stå framme en stund innan det är bredbart
  • In Sweden

För min del, smör i alla lägen.

Smakar bättre helt enkelt. Det är en idiotisk sak att välja bort, med små hälsovinster och stora smakförluster.

• kamraten

Kör alltid smör, smakar betydligt bättre. Om man bryr sig om mättat fett kan man hellre äta mindre än att byta ut smöret.

Svar på tråden Margarin alt smör ?