Blir det tvist nu?
Jag och mitt ex har ett barn på sex år ihop. Då hennes pappa är instabil och har haft en svår depression valde jag att när jag lämnade honom låta barnet bo hos honom eftersom jag inte ville sätta igång ett bråk. Jag visste att han skulle bli helt galen om jag insisterade på att hon skulle bo hos mig eftersom han ser hela skilsmässan som mitt fel då det var jag som bestämde mig för att lämna honom.
Barnet bor sedan i somras hos mig på helgerna. Tidigare hade vi varannan vecka.
Det hela har gått ganska bra, med vissa kontroverser, men då jag ganska tidigt valde att kontakta familjeenheten i kommunen för att få stöd så har vi haft god hjälp av dem.
Det sista året har det blivit värre och värre. Han har hela tiden haft svårt för att jag funnit en ny man, men när han flyttade ihop med min gamla vän tänkte jag att nu borde det lugna ner sig. Det gjorde det inte. Båda två har i flera år (och hon i många, många år) ätit mediciner mot depression och ångest, och när de flyttade ihop slutade de båda med dessa utan läkarens rekommendationer för att de inte tyckte att de gjorde nytta. Istället började de meditera. Fine, för mig är det ok att byta en behandling mot en annan som fungerar, men jag känner ju dessa personer väl och visste att meditera är jobbigare än att tugga tabletter så jag undrade hur länge de skulle orka. De höll på i ca ett halvår.
Den senaste tiden vill mitt ex att hans respektive är med på alla samtal, och nu vill han ha med henne till familjeenheten när vi ska ha ett samarbetssamtal igen. Varför? Jo, för att hans nya sambo är den som har ansvaret över barnet och då vill inte han sitta där själv.
Nu ska vi in på samtal då hans sambo bestämt att de dagar som han jobbar borta (varannan vecka) och hon således är ensam med vårt barn så vill inte hon att jag som mamma ringer till barnet eftersom barnet bli ledset och börjar längta efter mig. Jag känner att det är jobbigt för barnet att varannan vecka inte träffa sin pappa och inte få prata med sin mamma.
Jag vill att det bara är vi två eftersom det är vi som är föräldrar. Han menar att hen har två familjer och därför ska alla vara med. Han har därför sagt att han inte ställer upp på ett samarbetssamtal där vi inte är alla fyra.
Hur gör jag nu? Det blir ju bara att vi står och stampar.