• Anonym (Tungt hjärta)

Omplacering eller avlivning? Snälla hundkunniga, läs.

Hej,

Här kommer ett långt inlägg, jag hoppas att ni orkar läsa.

Jag skriver med anledning av min 7 åriga Australian shepherdtik Meja min fina kloka, älskade hund. Jag gråter så mycket att jag inte kan prata.

Jag vet inte när det här började, men Meja har alltid varit en stark, envis och ganska skarp hund som har varit svår att fostra och forma. Jag vet att det kommer an på mig som hundägare, och jag har aldrig beskyllt någon annan än mig själv för Mejas eventuella brister i sitt beteende. Kanske var hon en för stor utmaning för mig redan från början, men gudarna ska veta att jag verkligen har försökt att ge henne det hon behöver; en fast hand, aktivering och hjärngympa, långa promenader och mycket kärlek. Trots detta såg jag redan när hon var liten hennes utmärkande dominans i kontakten med andra hundar. Hon brottade ner vilken hund det än månde vara och anpassade inte leken efter den andra hundens nivå. I vissa situationer morrade och nafsade hon sin lekkamrat om denna visade för mycket motstånd. Jag kan idag fråga mig om jag skulle ha gjort någonting annorlunda då, men det är väl egentligen lönlöst att spekulera i. 

Strax före två års ålder MH-testades Meja och resultatet gjorde att hennes uppfödare ville avla på henne, vilket hon fick. Meja fick 6 valpar och var en duktig mamma, om än något trött och stressad på slutet (men det är väl naturligt när 8-veckorsvalpar biter i juvren och man aldrig får vara ifred).

Situationen med Meja och andra hundar utvecklades dock när hon kom tillbaka efter valpningen till att hon inte gick ihop med tikar, utan att hon då alltid brottade ner, morrade och nafsade tills den andra hunden skrek, och inte ens då slutade Meja. Det gick inte längre att låta henne leka i hundgården i parken, utan jag började istället gå långa omvägar för att slippa träffa någon. Kanske var det då bristen på hundumgänge (hon hade fortfarande några hundkillkompisar som vi träffade och promenerade och lekte med) som gjorde att hennes beteende utvecklades till att även gälla hanhundar. Visst måste hon sedan även ha påverkats av min rädsla under promenader så fort det dök upp en annan hund. Jag var medveten om att jag säkert överförde känslan till henne istället för att vara den ansvarfulla, lugna trygghet som hon egentligen behövde i hundmöten. Men jag var inte mer än människa. I samband med denna utveckling hade jag kontakt med hundtränaren Johan Andersson som jag hört mycket gott om. Jag betalade dyrt och han försökte hjälpa oss, men även han hade svårt att komma till bukt med Meja, trots att han tog hjälp av sin stora stabila gamla tik. Mejas aggressivitet spred sig från tikar till att gälla alla hundar, och sedermera även människor som ser ut eller beter sig lite annorlunda. Det var så pinsamt att Meja började skälla och göra utfall mot i synnerhet människor som redan är utsatta; handikappade, fyllgubbar, tiggare och ibland mörka människor. Hur skulle jag förklara det för dem? Det var bara att be om ursäkt och gå vidare. Det här beteendet eskalerade och jag hade svårt att hantera det. Trots det har jag alltid försvarat Meja, till exempel inför folk (vänner, familj, bekanta och okända) som sagt att hon är galen. Jag har inte beskyllt någon annan än mig själv.

Hemma har Meja varit en helt underbar hund. För det mesta har hon kopplat av helt inomhus (såväl hemma som på tunnelbana/bussar eller hemma hos andra). Hon har gått och lagt sig och vilat eller sovit, varvat med gos eller lek med mig (mindre lek de senaste åren). Jag har så tydligt sett den klassiska ”av- och påknappen” hos henne, och många gånger tyckt att det är synd att de som kallat henne vild och galen inte fått se den mjuka, fina, snälla älsklingshund som hon var med mig. Den snälla hund som aldrig skulle göra dem hon älskar förnär, som var tålig och lugn och tydligt visste vem som bestämmer. Meja älskar att gosa, att sitta i knäet, att bli kliad. Hon är otroligt klok och underfundig. Snabblärd om hon är motiverad. Hon älskar nästan alla människor och är lätt att tycka om.

Nu till det aktuella. Trots att situationen gradvis har försämrats hela tiden (jag har inte velat se det, men såhär i backspegeln kan jag konstatera att det är så) har det nu skett en ordentlig försämring. För 3 månader fick vi en liten dotter, Olivia. Någon månad innan detta flyttade vi till en ny lägenhet. Redan då märkte vi att Meja var stressad inomhus, hon sprang från rum till rum och kunde inte hitta lugnet hon alltid haft inomhus. Stod vi upp hoppade hon runt/på oss och skällde. Satte vi oss i soffan var det samma sak, hoppade upp på oss och upp i soffan (där hon aldrig fått vara, en regel som hon respekterat), sprang runt och krafsade på än det ena, än det andra, kastade leksaker (som hon inte varit speciellt intresserad av de senaste åren) märkbart speedad och stressad. Det här var en period då jag var hemma hela dagarna (slutet på graviditeten) och min sambo och jag tog ut Meja på långa aktiveringspromenader flera gånger om dagen. Under dessa promenader hände det vid ett par tillfällen att Meja helt oprovocerat gjorde utfall mot människor vi mötte, eller som kom ikapp oss bakifrån. En gång hoppade hon upp och bet en person som kom bakom oss så att hans byxor gick sönder. Detta resulterade, förutom att vi blev 800 kr fattigare p.g.a. ersättning av dyra jeans, att Meja fick börja med munkorg. Inte roligt när folk tittar på henne som om hon var en farlig mördarhund, men vi vågade inte gå med henne annars, hon attackerade ju folk till synes helt utan anledning.

Så fort vi kom in, betedde hon sig som att hon var jättekissnödig eller hade något annat skriande behov av något; hoppade, skällde, sprang runt och härjade. Vi kan inte förstå varför, det kan väl inte handla om att vi flyttat till en ny, större lägenhet?

Nu när Olivia har kommit och jag är hemma med henne och Meja känns situationen ohållbar. Meja skäller konstant hemma (det har hon aldrig gjort förut) och beter sig oavbrutet så som jag beskrev här ovan. Det spelar ingen roll om jag går med Olivia i famnen eller om jag sitter och ammar, Meja beter sig som att hon hade varit instängd i 8 timmar utan mat, vatten och kissmöjligheter. Hon blir märkbart stressad av bebisen. Hon är snäll mot henne, kan komma fram och lukta på henne, men hon är så hetsig och vild att jag är rädd att hon hoppar på henne utan att mena något illa. Om Olivia ligger och sover i vagnen kan Meja ibland lägga sig ner för en stund. Om jag eller min sambo är hemma själva med henne är hon lugn och fin, så som hon alltid varit hemma (fram tills för ca 6 månader sedan). Så fort bebisen vaknar är cirkusen igång. Jag undviker ibland att prata och gulla med Olivia när Meja är i närheten för att inte hetsa upp henne. Det känns så onaturligt och fel att inte kunna prata och gulla med sin bebis. Meja har aldrig visat några tecken på aggression mot familjen, verkligen tvärtom, hon är väldigt kärleksfull och kelig. För att kunna ha både Olivia och Meja går jag ut och går, eftersom det är enda sättet att hålla Meja någorlunda under kontroll. Ibland är jag ute och går mer än jag är hemma (blir många mil per dag) och jag känner mig helt utmattad. Som en zombie som bara går och går och går.

Meja är mer stressad och utåtagerande än någonsin. Detta trots att hon ”objektivt” aldrig har haft det så bra som hon har det nu; jag är hemma hela dagarna och går långa promenader med inslag av hjärngympa. Jag tar mig mycket tid att kela med henne så att hon inte ska känna sig bortglömd nu när bebisen finns. Hon har aldrig varit i närheten av såhär krävande. Hon är en annan hund, trots att min goa, fina älskade Meja finns där också. Tyvärr är jag snart den enda som kan se det, och det gör ont i mig.

Jag har nått en punkt där jag inte orkar längre. Situationen känns ohållbar; Meja mår inte bra, jag känner mig ständigt stressad och kan inte njuta av min lilla dotter, och jag är i längden rädd om Meja inte har tillräckligt med spärrar för att inte göra Olivia illa. Skulle något sådant hända skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv. Jag känner att jag gjort allt, men att det inte går att ha kvar Meja.

Det gör så ont i mitt hjärta att det har blivit såhär, och trots att jag vet att jag har gjort och gör allt jag kan, så har jag så dåligt samvete. Känns som ett misslyckande. Som att jag sviker min fina älskade vän. Samtidigt vet jag nu att jag gjort allt jag kunnat utan att det räcker. Att Meja inte mår bra av att ha det som vi har det nu. Att jag dessutom känner att min mammaledighet och tiden med Olivia rinner iväg utan att jag är riktigt närvarande. Jag måste göra det här för Mejas skull, för min skull, för min sambo och vår relations skull och inte minst för min lilla dotters skull.

Under den senaste tiden har jag många gånger funderat i de här banorna, men hoppats att det ska lösa sig på något annat sätt, trots att jag innerst inne har förstått att jag bara har skjutit det jobbiga framför mig.

Jag vet inte hur jag ska gå vidare. Jag önskar henne det allra bästa, skulle vilja att hon kom till ett par utan barn eller andra hundar, men med mycket tid för promenader och utomhusvistelse, aktivering och kärlek. Det här handlar inte om att jag inte kan ge henne den uppmärksamhet och tid hon förtjänar, för jag ger henne mer än jag någonsin gett. 

Det onämnbara känns inte som ett alternativ.

Jag har hört av mig till Mejas uppfödare för råd. Hennes svar blev att hon tycker att jag ska låta Meja somna in. När jag läste det grät jag så jag hulkade och det gör så vansinnigt ont. Bara tanken på att inte få träffa Meja igen (om jag skulle lämna bort henne till någon) får det att knyta sig i magen. Att jag skulle ta henne till någon som tar livet ifrån henne känns så fel, så egoistiskt. Tanken kan jag knappt tänka, och gör jag det blir jag nästan spyfärdig. Det gör så ont i hela kroppen och jag tror och är rädd för att det skulle jaga mig med dåligt samvete och ånger för resten av livet. Det har tagit mig flera månader av denna galna cirkus innan jag kunnat erkänna för andra, men framför allt för mig själv, att situationen är ohållbar. Att det enda som återstår kanske är att jag måste lämna bort Meja till någon. Det andra alternativet har jag knappt haft en tanke på. Jag inser samtidigt att min sorg och känslor till Meja inte får stå i vägen för att ta rätt beslut. Det om något skulle vara egoistiskt. Men jag älskar henne så och vi har haft det så fint tillsammans, vi är en enhet, vi har gjort allt ihop. Och jag vet att hon är en sån fantastisk underbar hund på tumanhand. Det skulle kännas som ett sista svek mot en älskad familjemedlem. Uppfödaren bor i Småland och har inte möjlighet att träffa Meja för en egen bedömning. Jag vill givetvis vara 100 % säker innan jag tar ett oåterkalleligt beslut. 

Tror ni att det finns hopp för Meja? Tror ni att det skulle kunna finnas någon som kan ta sig an henne?

Snälla, bespara er kommentarer om att jag borde ha tänkt på det innan jag skaffade barn etc, det gör redan tillräckligt ont. 

• Svar på tråden Omplacering eller avlivning? Snälla hundkunniga, läs.
  • Intebaramamma

Har ni varit hos veterinär för en ordentlig genomgång?
    Jag har varit i ungefär samma sits med en hund som sakta men säkert blev mer och mer aggressiv. Vi kämpade under lång tid med olika tränare, veterinärer och metoder men efter hon attackerat ett barn lät jag Ninja somna in.
    Det är ett år sedan nu och det gör fortfarande ont.. Det som lättar är att jag vet att jag tog rätt beslut! För hennes skull.

• Pirum

Hur sorgligt det än är är det nog bäst att låta henne somna in. Hon kan ju inte bo kvar hos er när ni inte kan lita på henne. Det blir lite snett också när du inte kan ta hand om ditt barn som du vill utan måste anpassa det efter hunden. Bebisen kommer ju inte vara nöjd med att ligga i vagnen särskilt länge till utan kommer behöva konstant passning och hur gör ni då?

Återstår omplacering. Om uppfödaren rekommenderar avlivning och en erfaren hundtränare och du själv inte kan få ordning på hunden så är det nog väldigt svårt att hitta ett lämpligt hem. Hunden har redan attackerat en person och låter ärligt talat som en tickande bomb. Om jag vore du så skulle jag inte våga placera on hunden. Om något skulle hända hos de nya ägarna skulle jag inte kunna förlåta mig själv.

Jag har själv haft hund och man ställs inför skitsvåra beslut men det ingår och är något man måste göra.

• slutatsnusa

när man läser om allt du gjort så verkar det som om du inte har något annat val än att ta bort din hund
    det vore inte schysst att omplacera henne tycker jag

• Fanny b

Jag tror också på att först göra undersökning hos veterinären och låta en hundfysiolog känna igenom henne, för en sådan kan se om hundar har problem med någon led. Alternativt låta en veterinär som är ortoped undersöka henne.

Jag förstår att det är en jobbig situation för dig, har varit i en sådan här situation själv. Jag tror inte du har orsakat hennes beteende utan som det verkar av det du skrivit  har hon fötts med dessa anlag. Sedan kan valpningen bidragit till att detta har förvärrats.  När ni fick barn kan detta varit något som stressade henne ännu mer. Jag menar nu inte att anklaga er för att ha skaffat barn, ni kunde ju inte vetat att detta skulle hända. Sedan tycker jag  på att om man har hund och vill ha barn, så ska man inte låta bli att skaffa barn för hundens skull. Det jag är emot är hundägare som väljer att omplacera hunden bara för att de blir föräldrar, vilket ju inte stämmer i ditt fall. Ni vill behålla hunden men anser som jag ser det på rimliga grunder att hunden kan komma att omedvetet skada ert barn. Som jag ser det blir det också ohållbart i längden att undvika prata med sin bebis för att hunden blir stressad.

Om inte veterinären/fysiologen hittar någon orsak till varför hunden beter sig såhär skulle jag välja att avliva hunden. För som jag ser det hjälper inte en omplacering en hund som beter sig på ett sådant här sätt. För även om det är hundägare utan barn så kommer  problemen med andra hundar kvarstå, och vilken hundägare vill ha en hund som gör utfall på detta sätt? Det kan också vara svårt att bjuda hem gäster om ens hund kan göra utfall mot dem. Och om det skulle finnas någon som kan tänka sig att ta över en sådan här hund skulle jag först vilja veta om denne verkligen vet vad denne ger sig in på. Som du beskriver ditt hundägande så tror jag också det är få personer som har den tid och lust som krävs för att både aktivera henne så mycket som du gör och gå så långa promenader. Dels för att hundägare generellt måste jobba och inte har tid att ägna flera timmar åt sina på hundar på detta sätt och att den grupp hundägare som generellt vill aktivera/träna sina hundar mycket har ett mål i  t e  x form av tävling med aktiveringen. Som jag uppfattat din hunds beteende så skulle det vara svårt att träna henne för tävlingar där det finns andra hundar närvarande.

Sedan tror jag att hundar som beter sig på detta sätt och inte blir bättre genom träning själva mår dåligt.  För som jag tolkar din hunds beteende är hon rädd och osäker, det är oftast sådana hundar som gör utfall mot andra hundar och människor. Sådana hundar har också lätt för att trycka ned andra hundar i lek, just för att de är rädda för dem och därmed vill skydda sig själva.

Jag förstår att detta är jobbigt men om du väljer att avliva hunden så tycker jag du gjort allt i din makt för att hjälpa hunden.

• Anonym (omplacering)

Jag tycker du ska gå till veterinären först och utesluta kroppsliga sjukdomar. Sedan hade jag försökt omplacera henne/fodervärd.. Det kanske är vardagen för henne som är stressig, hon kanske behöver komma till någon som är ensam?  

• No Name

Hunden är underaktiverad en sådan ras är avlad för att jobba och mår bäst på ett jordbruk för att valla kor, får.. Försök att omplacera henne till någon som jobbar / äger ett jordbruk..

• slutatsnusa
    No Name skrev 2014-03-06 19:09:49 följande:
    Hunden är underaktiverad en sådan ras är avlad för att jobba och mår bäst på ett jordbruk för att valla kor, får.. Försök att omplacera henne till någon som jobbar / äger ett jordbruk..

till viss del håller jag med dig
    men jag skulle inte vilja ha en 7-årig aussie med ovan beskrivna problem i närheten av mina får
  • Lägg

Ingen släpper en 7 årig hund som gör utfall mot både människor och djur på får!!. Långt ifrån alla aussies kan desutom valla. Det låter lite som problemen min aussieflicka fick runt 12-års ålder. Det visade sig vara ett trasigt korsband och två komprimerade kotor. Hon hade inte visat något förutom något haltande precis efter att hon hade vilat. Agility, vallning och sök? Inga problem, hon visade ingenting.
  • Fanny b

Jag tror inte hunden är underaktiverad ts skriver att hon aktiverar hunden mycket och att den får långa promenader. Det kan finnas undantag men jag tror att de flesta bönder som har behov av en arbetande vallhund väljer bordercollies, som de köper som valpar för att sedan träna upp dem till att bli bra vallhundar. Jag kan  också tänka mig att om deras vallhundar inte är tillräckligt bra så omplaceras, för deras främsta syfte med att ha vallhundar är inte för att aktivera dem utan för att de ska arbeta. Så av den anledningen tror jag ingen bonde skulle vara intresserad att köpa en vallhund, oavsett ras,  på 7 år, som inte vallat tidigare. Det är möjligt att det finns någon hundägare som är intresserad av vallning och därför har några får för detta ändamål som kan tänka sig att köpa en aussie, men jag tror inte sådana personer generellt köpa otränade hundar på 7 år.

Med tanke på hundens ålder så tror jag inte det finns någon hundägare som är mer aktiv än ts, som vill ha denna hund, Just för att aktiva hundägare generellt inte vill köpa äldre hundar, utan köper yngre sådana. Hundens beteende gör också att det är svårt att aktivera genom att t e x tävla den. För på hundtävlingar finns det andra hundar och människor och om man har en hund som ogillar andra hundar och främmande människor på det sätt ts hund går det inte tävla med den.
  • Erkki

Hunden BITER människor. Det finns inte mycket val här - hur stressad torde inte denna hund bli av en omplacering? Vem vill ha en hund som biter människor? Andra hundar går att undvika men människor? Nja. Det bästa för hunden är mig tyvärr att somna in, hur hemskt det än låter men en död hund lider inte.

Tycker hemskt synd om dig ts men detta är egentligen inget val, hunden mår inte bra och en omplacering skulle troligen öka stress och problem för henne.

• Anonym (M)

Jättesvårt att säga vad du ska göra. Jag har erfarenhet av hundar som varit som din och när vi tagit hand om dom så har dom blivit bra hundar. Min poäng är att ibland kan det vara värt att hitta någon som är duktig på hundar som kan ta hand om hundar ingen annan klarar av. Jag tycker du ska försöka hitta nån som bor på landet och som är duktig på hundar. Det kan vara värt att testa iaf! Lycka till!

• slutatsnusa
    Anonym (M) skrev 2014-03-08 03:34:13 följande:
    Jättesvårt att säga vad du ska göra. Jag har erfarenhet av hundar som varit som din och när vi tagit hand om dom så har dom blivit bra hundar. Min poäng är att ibland kan det vara värt att hitta någon som är duktig på hundar som kan ta hand om hundar ingen annan klarar av. Jag tycker du ska försöka hitta nån som bor på landet och som är duktig på hundar. Det kan vara värt att testa iaf! Lycka till!

jag tänker att det finns en gräns för vad ts i sin sorg över hunden och allt vad det innebär att bli förälder ska orka  med. att försöka hitta ett nytt hem med "inskolning" och oron över om det ska funka eller ej kan ju ta hur lång tid som helst
    när t o m uppfödaren rekommenderar att låta hunden somna in tycker jag att ts kan göra det med mycket gott samvete
  • Claudia gbg

Hej ts! Tycker att det låter som att du fått många bra svar. Ville bara dela med mig av min erfarenhet. Vi hade en hund som inte mådde bra hos oss. Hon blev dessutom stressad av hög aktivitet, barnen, deras kompisar... Hon gjorde utfall, nafsade och var allmänt svår. Men också helt fantastisk emellanåt. Felet var helt vårt. Hon var en hund vars behov vi inte kunde möta. Dock var problematiken lättare än eran. Vi har omplacerat henne nu. Och det går, tack och lov, bra. Men. Första omplaceringsrundan hamnade hon hos ett par som ville mer än de klarade av. Många som hörde av sig gav sken av att kunna massor men när det kom till kritan skulle de inte klara av en problemhund.

Det jag vill säga är att omplacering kan dra ut fruktansvärt på tiden o vara en både smärtsam och orolig process.

Svar på tråden Omplacering eller avlivning? Snälla hundkunniga, läs.