• Knasboll01

fördomar när unga blir gravida

Blir så förbannad och trött på personer som endast kan klanka ner på unga personer som väljer att bli gravida(oplanerad graviditet och sedan väljer att behålla barnet.

Man är outvecklad i hjärnan
    Man har ingen ekonomisk grund
    Ingen utbildning
    Man är omogen
    Man är fortfarande ett barn

Jag kan fortsätta i en hel evighet om vilken fördomar och allt som vissa personer ska börja öppna sin käft med.

Väljer man att som ung att behålla ett barn så är det den personens val och ingen annans. Säger nu inte att inte ha en ekonomisk grund är bra men det finns bidrag, säger inte att inte ha en utbildning inte är bra o.s.v. men man KAN fixa det senare. eller har jag fel?

Visst man kanske inte har en fullt utvecklad hjärna men man kanske är tillräckligt mogen som ''barn'' att bli förälder. Sen tror även jag att får man barn vid ung ålder så förstår man barnet bättre när den kommer upp i tonåren då man inte så länge sedan själv var tonår och man kan förklara allt mycket bättre än om man hade varit 40 när man fick barn. Är det bara jag som tycker så?

Sen kan det även finnas andra orsaker till varför man inte tar bort barnet som .t.ex. att man är emot abort men kan man då inte ta hand om barnet men är emot så kan man adoptera bort det.

Var själv gravid för inte så länge sedan och är bara 17 år. Jag är tillräckligt mogen för att bli förälder vilket endast jag kan känna efter och ingen annan. Jag har en stadig ekonomi dock ingen utbildning eller förälder som kan hjälpa till och jag är själv emot abort men dömer inte andra som gör det.
    Dock valde jag att göra abort vilket var väldigt svårt för mig men pga jag vill helst ha en utbildning och jag vill kunna ta hand om mig själv först INNAN jag kan ta hand om en annan individ.

Min killes mamma vart mamma vid ung ålder och hon hade inga problem att ta hand om barnet även om hon inte hade utbildning, ekonomin eller något utan hon klarade av det pga hon var så pass mogen att hon visste hur hon skulle göra samt hade hjälp av andra.

Det jag vill ha fram är: Varför klanka ner på unga som blir gravida och väljer att behålla? Det är deras val och ingen annans!

• Svar på tråden fördomar när unga blir gravida
  • KimPossible
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 13:28:54 följande:

Det är tyvärr svårt för mig att förklara men ska försöka

en 30-åring var nyss själv en tonåring och kommer ihåg sina egna behov som tonåring och vet att sex, alkohol o.s.v. är i stort intresse vid den åldern. + man kanske är en ungdom fortfarande vid den åldern???

40-50-åring var det lite längre sedan som dom själva var tonåringar och ser mer från det vuxna hållet på allt (??)

Svårt att förklara hur jag menar :S

Jag vet att det kan vara svårt att tro det när man är ung, men det är liksom inte så att man drabbas av akut senilitet så fort man passerar 30. Inte heller behöver man, om man är frisk i övrigt, rollator, utan kan faktiskt vara rätt pigg både till kropp och själ.

Flört

Skämt åsido, det handlar inte om ålder när det kommer till förståelse för sina barn och tonåringar, eller vad man lär dem eller tar upp för viktiga saker. Jag kommer att vara 48 när vår yngsta blir tonåring, men har inga problem att minnas hur det var i den åldern, vilka tankar som snurrade och vad man hade fokus på (sig själv). 

Vi pratar redan nu öppet om saker som sex, samlevnad och allt annat (han fyller snart 12), och jag tror inte att jag på något sätt är unik. Det handlar mer om vad man tycker är viktigt att förmedla, vilken person man är och (tror jag) kanske även hur pass inkännande man är. 

Det finns dessutom mycket litteratur i ämnet, som beskriver olika åldrar bra, och där man även kan hitta tips på vad man ska ta upp med barn i olika åldrar och hur.  Om man nu mot förmodan skulle ha fått en släng av senilitet och glömt allt om hur det var att vara ung. 
    Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Sarakechi

Wall of text...

"Men det finns bidrag",YES vilket starkt argument för att skaffa barn även om man inte har någon grund att stå på..

• Rizzla
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 13:28:54 följande:

Det är tyvärr svårt för mig att förklara men ska försöka

en 30-åring var nyss själv en tonåring och kommer ihåg sina egna behov som tonåring och vet att sex, alkohol o.s.v. är i stort intresse vid den åldern. + man kanske är en ungdom fortfarande vid den åldern???

40-50-åring var det lite längre sedan som dom själva var tonåringar och ser mer från det vuxna hållet på allt (??)

Svårt att förklara hur jag menar :S

Men är det verkligen något negativt när en förälder ser det ur en vuxen synvinkel istället för att tänka som en ungdom? Och man drabbas inte av minnesluckor när man passerar 40 Skrattande Om du hör dig för bland äldre i din omgivning kommer du nog märka att många minns sin tonårstid.

Jag är runt 25 och blev pappa rätt ung, motståndet vi fick var jävligt provocerande men nu förstår jag vad de menade. Och jag tror faktiskt inte att min ålder i sig är någon fördel när jag blir tvungen att tackla allt vad tonåringar innebär. Min morsa fick mig när hon var ung och jag tyckte ändå hon var en jobbig jävel som inte fatta nånting, jag gissar att mina ungar kommer ha sina stunder när de resonerar likadant {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Knasboll01
    Sarakechi skrev 2014-02-09 13:42:18 följande:
    Wall of text...

"Men det finns bidrag",YES vilket starkt argument för att skaffa barn även om man inte har någon grund att stå på..
    Men läs allt innan du skriver.. Skrev att det finns olika av ''bidrag'' och vet mycket väl att ENDAST bidrag inte räcker långt alls...
    Rizzla skrev 2014-02-09 14:24:16 följande:
    Men är det verkligen något negativt när en förälder ser det ur en vuxen synvinkel istället för att tänka som en ungdom? Och man drabbas inte av minnesluckor när man passerar 40 Skrattande Om du hör dig för bland äldre i din omgivning kommer du nog märka att många minns sin tonårstid.

Jag är runt 25 och blev pappa rätt ung, motståndet vi fick var jävligt provocerande men nu förstår jag vad de menade. Och jag tror faktiskt inte att min ålder i sig är någon fördel när jag blir tvungen att tackla allt vad tonåringar innebär. Min morsa fick mig när hon var ung och jag tyckte ändå hon var en jobbig jävel som inte fatta nånting, jag gissar att mina ungar kommer ha sina stunder när de resonerar likadant {#emotions_dlg.djavulsk}
    Mjo ja, har ju endast min egen erfarenhet av äldre så som min egna mamma som inte kunde prata ''ungdomspråk'' med mig eller vad man nu ska kalla det :P

det är ju olika från person till person ang. vilka förhållande man lever efter. Jag lever efter väldigt bra förhållande och har en sambo med bra lön, har ett konto med bra mycket pengar, bra stöd, snart ett bra boende. Jag kan ta ansvar och även min sambo. Men ändå valde jag abort för vill ha boende säkert samt att jag vill gå klart gymnasiumet :)
  • Gazebo
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 16:36:30 följande:
    Men läs allt innan du skriver.. Skrev att det finns olika av ''bidrag'' och vet mycket väl att ENDAST bidrag inte räcker långt alls...
    Rizzla skrev 2014-02-09 14:24:16 följande:
    Men är det verkligen något negativt när en förälder ser det ur en vuxen synvinkel istället för att tänka som en ungdom? Och man drabbas inte av minnesluckor när man passerar 40 Om du hör dig för bland äldre i din omgivning kommer du nog märka att många minns sin tonårstid. Jag är runt 25 och blev pappa rätt ung, motståndet vi fick var jävligt provocerande men nu förstår jag vad de menade. Och jag tror faktiskt inte att min ålder i sig är någon fördel när jag blir tvungen att tackla allt vad tonåringar innebär. Min morsa fick mig när hon var ung och jag tyckte ändå hon var en jobbig jävel som inte fatta nånting, jag gissar att mina ungar kommer ha sina stunder när de resonerar likadant
    Mjo ja, har ju endast min egen erfarenhet av äldre så som min egna mamma som inte kunde prata ''ungdomspråk'' med mig eller vad man nu ska kalla det :P det är ju olika från person till person ang. vilka förhållande man lever efter. Jag lever efter väldigt bra förhållande och har en sambo med bra lön, har ett konto med bra mycket pengar, bra stöd, snart ett bra boende. Jag kan ta ansvar och även min sambo. Men ändå valde jag abort för vill ha boende säkert samt att jag vill gå klart gymnasiumet :)

Det finns socialbidrag och andra bidrag att få, ja. Andras pengar. Du listades även din sambos lön och gåvor från föräldrar. Än en gång är det bara andras pengar. Vad ska du bidra med ekonomiskt? Typisk omoget tonårstänk utan förståelse för konsekvenserna.
  • Knasboll01
    Gazebo skrev 2014-02-09 16:49:39 följande:

Det finns socialbidrag och andra bidrag att få, ja. Andras pengar. Du listades även din sambos lön och gåvor från föräldrar. Än en gång är det bara andras pengar. Vad ska du bidra med ekonomiskt? Typisk omoget tonårstänk utan förståelse för konsekvenserna.

Bidrag får jag ändå av föräldrar så vad är skillnad. Min sambo ha ringa problem alls med detta då det var han som ville så vad är poblemet? Han ville och det är hans barn lika mycket som det hade varit mitt eller hur?
    Sen har jag egna pengar som jag skulle överleva på år så vad är problemet?

• Knasboll01

och om ditt problem med ''bidrag'' är så stort.. ja då kan vi slänga ut alla jävla utvandrare och turkar som lever på soc, alla hemlösa som tigger på stan för det är ett ''bidrag'', ta bort regeringen för dom tar våra skattepengar som är ''bidrag'', alla skolor som får bidrag, alla sjukhus som får bidrag o.s.v. ??????

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 16:57:39 följande:
    och om ditt problem med ''bidrag'' är så stort.. ja då kan vi slänga ut alla jävla utvandrare och turkar som lever på soc, alla hemlösa som tigger på stan för det är ett ''bidrag'', ta bort regeringen för dom tar våra skattepengar som är ''bidrag'', alla skolor som får bidrag, alla sjukhus som får bidrag o.s.v. ??????
    Jag tror inte du inser att du visar en viss omognad i flera inlägg, bland annat detta.

Det handlar återigen inte om att vuxna "klankar ner" på ungdomar som får barn, det handlar om att det av många skäl är olämpligt att de flesta ungdomar får barn. Inte i alla fall, men i många. Detta måste man kunna säga utan att bli anklagad för att "klanka ner på ungdomar". Det är även olämpligt att vissa vuxna skaffar barn. Exempelvis de med ostadig (eller katastrofal) ekonomisk situation.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • msemse
    Kära knasboll01, i början av den här konversationen igår kväll så hade jag fortfarande något hopp om att du kanske var en av de där "mogna tonåringarna" som kunde argumentera för din sak när det gäller den här frågan. Nu så här dagen efter är det tydligt att du inte är det.

Eftersom du själv erkänner att du ser allting i ett mycket svartvitt tänk, på grund av en diagnos (vilken?), så kan det vara knepigt för någon "som du" att försvara den här frågan. Ditt sätt att argumentera med de argument du tar upp försvagar ju bara bilden av den unga mamman (för det känns som att det är främst det den här tråden handlar om: unga mammor).

Många tonåringar vet säkert hur man "tar hand" om ett barn - men hur många vet hur man uppfostrar ett barn? Att ha barn handlar som känt inte bara om att byta blöja, mata, natta och leka med barnet, utan också om att uppfostra det. 

Och en helt uppriktig fråga: hur många tonåringar kan uppfostra ett barn?

Livserfarenhet är för övrigt också (som jag tidigare skrivit) en definitionsfråga. Som den i tråden som haft det hårt vid 13årsålder (minns tyvärr inte användarnamnet) - du har livserfarenhet, ja, men de har andra barn i den åldern också. Det handlar bara om olika livserfarenhet. Livserfarenhet handlar inte bara om alla jobbiga saker som händer i ens liv. Så att säga att man hade mer livserfarenhet i en viss ålder än vad t.ex. vuxna har nu är att skjuta sig själv i foten. Det är omöjligt att veta en annans människas hela livshistoria, och därmed erfarenheter. 

Jag tycker att den här tråden är ännu ett ypperligt exempel på att barn inte ska ha barn. Tänk på barnet och vad den har rätt till, istället för ens egna själviska önskan. Barnet förtjänar bättre än vad många unga föräldrar kan ge dem. Att åtminstone ha en avslutad gymnasieutbildning och ett fast jobb är väl ett minimikrav kan jag tycka.
  • Rizzla
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 16:36:30 följande:
    Mjo ja, har ju endast min egen erfarenhet av äldre så som min egna mamma som inte kunde prata ''ungdomspråk'' med mig eller vad man nu ska kalla det :P

det är ju olika från person till person ang. vilka förhållande man lever efter. Jag lever efter väldigt bra förhållande och har en sambo med bra lön, har ett konto med bra mycket pengar, bra stöd, snart ett bra boende. Jag kan ta ansvar och även min sambo. Men ändå valde jag abort för vill ha boende säkert samt att jag vill gå klart gymnasiumet :)
    Vad menar du med "ungdomsspråk", kunde ni inte kommunicera?

Nja, det låter inte som att du har bättre förutsättningar. Det verkar som att du, precis som de flesta tonåringar, är helt beroende av omgivningen. Eller du har kontot, men vad som är "bra mycket pengar" för en 17åring kanske inte är riktigt lika mycket i vuxenvärlden..?! Men ja, kan hända att det stämmer i ditt fall. Och då hoppas jag att du inser vilken kickstart du har och investerar i bostad eller liknande istället för att bli gravid och bränner de på att bara få månaden gå runt.
Svar på tråden fördomar när unga blir gravida