• Boosse

Önskar recept på vegbiffar som går hem hos barn!

Ja, som rubriken lyder. Jag vill gärna få tag på ett eller flera recept på vegetariska/veganska biffar som går hem hos barn. Jag är själv vegan. Han prövat göra biffar till mig för flera år sedan men lyckades aldrig så jag lade ner den verkstaden. Avskyr att misslyckas. 
    Nu vill jag ha barnkära recept då jag vill att min dotter äter mer grönt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-29 23:36
    Denna tråd är inte till för någon moralpredikan utan till hjälp för mig som vill att dottern ska äta mer grönt. Rekomendationen är faktiskt 1 eller fler gröna dagar i veckan. Om ni nu måste få ur er frustration, se till att kolla upp fakta först.

Och nästa gång ni ser en förälder servera sitt barn pannkaka, se till att hoppa lika högt, för tänkt dig, pannakaka är vegetariskt!

• Svar på tråden Önskar recept på vegbiffar som går hem hos barn!
  • nirakanna2

Jag har inget recept, men hade förr.... Det var rivna morötter, malda jordnötter, sojamjöl och kryddor. Det går kanske att experimentera sig fram eller söka på nätet.

• Sommarlöv

Ärtiga majsbiffar som finns på recept på ica.se. Vi är inte vegetarianer men äter veg minst någon gång i veckan. Båda våra killar älskar dem.

• Boosse
    nirakanna2 skrev 2014-01-28 21:08:46 följande:
    Jag har inget recept, men hade förr.... Det var rivna morötter, malda jordnötter, sojamjöl och kryddor. Det går kanske att experimentera sig fram eller söka på nätet.
    Tack, Vill dock ha ett recept som jag kan följa så att jag inte misslyckas ;)
  • Boosse
    Sommarlöv skrev 2014-01-28 21:10:36 följande:
    Ärtiga majsbiffar som finns på recept på ica.se. Vi är inte vegetarianer men äter veg minst någon gång i veckan. Båda våra killar älskar dem.
    Tackar! Dessa måste jag prova!
  • Sommarlöv
    Boosse skrev 2014-01-28 21:15:12 följande:
    Tackar! Dessa måste jag prova!
    Gör det! Väldigt goda. Du borde ju även kunna byta ut osten till någon form av soyaost (finns det...?) så kan du med äta dem. Glad
  • familjelover

Mums vilka bra tips! Testa att byta ut osten mot mjölkfritt smör med riven kapris. Funkar iallafall för mina barn.

• Boosse
    Sommarlöv skrev 2014-01-28 22:38:53 följande:
    Gör det! Väldigt goda. Du borde ju även kunna byta ut osten till någon form av soyaost (finns det...?) så kan du med äta dem. Glad
    Jodå, det finns vegansk ost. Sen om den ter sig likadan i biffen får vi se :)
  • Boosse
    familjelover skrev 2014-01-28 22:43:04 följande:
    Mums vilka bra tips! Testa att byta ut osten mot mjölkfritt smör med riven kapris. Funkar iallafall för mina barn.
    Tack. Det är ett alternativ om vego ost inte funkar.
  • Göteborg66

Barn skall äta allsidig kost, det behöver mycket protein. Du kan väl låta de välja själva!

• Sommarlöv

Fast om man vet lite om mat så går det att få i sig mycket protin även av vegmat. Det finns bra med protin i mjölk, bönor, tofu och corn. Hellre mycket grönsaker än massor av kött.

• Boosse
    Göteborg66 skrev 2014-01-29 12:05:53 följande:
    Barn skall äta allsidig kost, det behöver mycket protein. Du kan väl låta de välja själva!

Hur skulle jag kunna tro att jag skulle slippa moralpredikan....ack...

Allsidig kost, just precis, därför skrev jag att jag vill att min dotter ska äta MER grönt. Hon är allätare, favoriten är köttbullar. Helst skulle hon vilja leva på detta så vad är det farliga i att få henne att äta en bulle eller två gjorda på bönor eller baljväxter som för övrigt är ett toppenprotein??

• Boosse
    Sommarlöv skrev 2014-01-29 23:13:25 följande:
    Fast om man vet lite om mat så går det att få i sig mycket protin även av vegmat. Det finns bra med protin i mjölk, bönor, tofu och corn. Hellre mycket grönsaker än massor av kött.
    Exakt! Blir så trött på dessa som påstår sig veta vad som är bäst för andra, i detta fall min dotter men samtidigt inte vet att tex 1 ägg täcker dagsbehovet för b12 vilket är livsviktigt. Och att proteiner i bön och baljväxter är ett toppenprotein. I rätt kombination, tex baljväxter + spannmålsprodukter, eller gröna blad + ris uppnås högvärdigt protein, som i kött.
  • Göteborg66
    Sommarlöv skrev 2014-01-29 23:13:25 följande:

Varför inte ätqa bägge i vettiga proportioner? Kött innehåller ju överlägset mest protein som aktiva barn behöver.
  • Boosse
    Göteborg66 skrev 2014-01-30 09:10:55 följande:
    Varför inte ätqa bägge i vettiga proportioner? Kött innehåller ju överlägset mest protein som aktiva barn behöver.

Min dotter äter som sagt allt. Hon äter det hon gillar vilket är 80 % kötträtter så att byta ut en köttbulle/kycklingbit mot en vegbit tar hon inte skada av.

Ett barn kan leva på vegetarisk kost, äter då alltså mjölkprodukter och ägg och må lika bra, vara lika stark, prestera lika bra i skolan etc etc som en köttätare.
  • MadHatter

Jag är dålig på recept tyvärr då jag mest experimenterar mig fram i köket, men kan kanske komma med lite idéer ändå.?

Sojabönor tycker jag ger väldigt bra konsistens. Sojabönan smakar ju inte så mycket vilket gör att man kan smaksätta färsen på olika sätt och få olika sorters biffar. Brukar variera mellan basilika o soltorkade tomater, samt lite asiatiskt med chili och ingefära.

En favorit hos oss är rödbetsbiffar, tror att allt om mat har ett ok recept.

Sen gillar jag väldigt enkla kålrotsbiffar, som helt enkelt är stekta senapspanerade kålrotsskivor (koka, panera, stek) - goda med svampsås till.

Röda linser funkar bra till det mesta, även att göra biffar på. Går också att smaksätta på olika sätt.

• Göteborg66
    Boosse skrev 2014-01-30 12:06:01 följande:

Min dotter äter som sagt allt. Hon äter det hon gillar vilket är 80 % kötträtter så att byta ut en köttbulle/kycklingbit mot en vegbit tar hon inte skada av.
    Ett barn kan leva på vegetarisk kost, äter då alltså mjölkprodukter och ägg och må lika bra, vara lika stark, prestera lika bra i skolan etc etc som en köttätare.
    Nej i ditt fall har jag inget att klaga på! Men det finns det som tvingar i sitt levnadsätt till sina barn innan dom själva kan få avgöra vad som är rätt eller fel.
  • Boosse
    Göteborg66 skrev 2014-01-30 12:35:12 följande:
    Nej i ditt fall har jag inget att klaga på! Men det finns det som tvingar i sitt levnadsätt till sina barn innan dom själva kan få avgöra vad som är rätt eller fel.

Fast samtidigt så "vanliga köttätare" i alla fall de jag känner lagar kanske vegetariskt 1 gång i månaden, om ens det. Aldrig veganskt. De tvingar ju också sina barn att äta den mat de tycker är rätt.

Likaså bestämmer vi kläder, frisyr, vänner osv för barnet. Så länge något inte är skadligt, så länge vi vet att detta mår mitt barn bra av, Hur kan det då vara fel?
  • Boosse
    MadHatter skrev 2014-01-30 12:34:44 följande:
    Jag är dålig på recept tyvärr då jag mest experimenterar mig fram i köket, men kan kanske komma med lite idéer ändå.?

Sojabönor tycker jag ger väldigt bra konsistens. Sojabönan smakar ju inte så mycket vilket gör att man kan smaksätta färsen på olika sätt och få olika sorters biffar. Brukar variera mellan basilika o soltorkade tomater, samt lite asiatiskt med chili och ingefära.

En favorit hos oss är rödbetsbiffar, tror att allt om mat har ett ok recept.

Sen gillar jag väldigt enkla kålrotsbiffar, som helt enkelt är stekta senapspanerade kålrotsskivor (koka, panera, stek) - goda med svampsås till.

Röda linser funkar bra till det mesta, även att göra biffar på. Går också att smaksätta på olika sätt.

Och jag är tvärtom. Testar jag på nytt ska det vara efter recept :) Jag kollade på vårt Coop efter sojabönor att koka själv men hittade inte. Får leta vidare. Har du mjöl som binder samman? Mixar du det slätt till en smet? Tack!!
Svar på tråden Önskar recept på vegbiffar som går hem hos barn!