• Lizzan89

Är det vanligt med förstoppning av glutenfritt mjöl?

Vi har slutat äta gluten här hemma av hälsoskäl och börjar baka glutenfritt bröd. Men nu har vi blivit nästintill förstoppade alla 4 sedan vi började äta det, trots att det inte alls är några stora mängder alls och undrar om detta är vanligt? Hur gör man i så fall för att undvika det? Ingen av oss gillar katrinplommon/russin kan tilläggas.

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Är det vanligt med förstoppning av glutenfritt mjöl?
  • Jacqueline

Det är väl som vanligt vid förstoppning ,ordentligt med vätska ,motion ,päron ,kiwi ,vindruvor och fiberrik mat underlättar.

• Lizzan89
    Jacqueline skrev 2014-01-11 18:23:31 följande:
    Det är väl som vanligt vid förstoppning ,ordentligt med vätska ,motion ,päron ,kiwi ,vindruvor och fiberrik mat underlättar.

Ja det är det väl iofs! Är väl mest nyfiken på om det är vanligt att bli förstoppad med glutenfri kost. :)
  • Jacqueline
    Lizzan89 skrev 2014-01-11 18:33:51 följande:

Ja det är det väl iofs! Är väl mest nyfiken på om det är vanligt att bli förstoppad med glutenfri kost. :)
    Ingenting som jag hört talas om tidigare iaf ,kanske Google kan ha några intressanta svar på den frågan?
  • Lizzan89
    Jacqueline skrev 2014-01-11 18:35:17 följande:
    Ingenting som jag hört talas om tidigare iaf ,kanske Google kan ha några intressanta svar på den frågan?

Var faktiskt därför jag frågade här, för jag hittar ingenting om det på google. :/ Tänkte att eftersom vi fått samma resultat alla 4 så boorde det ju finnas fler
  • Jacqueline
    Lizzan89 skrev 2014-01-11 20:12:47 följande:

Var faktiskt därför jag frågade här, för jag hittar ingenting om det på google. :/ Tänkte att eftersom vi fått samma resultat alla 4 så boorde det ju finnas fler
    Aha jag förstår!!Märkligt att det inte finns nåt på Google då ja :-/
  • dimi

Har aldrig hört talas om och inte heller upplevt det själv. Låter märkligt tycker jag att det skulle bero på det.

• Nocere

Är glutenintolerant sedan födseln och har nog alltid varit förstoppad till och från. Om jag äter mycket bröd gjort på majs eller vete stärkelse blir jag förstoppad. Prova baka med bovete mjöl i stället och av mer grönsaker och drick mer vatten. Om jag trots allt får problem brukar det hjälpa med att äta finax glutenfria musli. Sen kan det ju vara en övergångstid era magar är ju inte vana vid denna kost och kan ju bli lite chockande för dem att byta till en början. Är ju oftast mindre fibrer i glutenfri kost. Lycka till.

Svar på tråden Är det vanligt med förstoppning av glutenfritt mjöl?