Börja Förskoleklass eller Åk 1?
F ska vara en mjuk övergång då ex. pojkarna kan ha svårt att sitta stilla men kör man ettan direkt sparas ett år. Får de tagga ner till F om de inte klarar ettan?
F ska vara en mjuk övergång då ex. pojkarna kan ha svårt att sitta stilla men kör man ettan direkt sparas ett år. Får de tagga ner till F om de inte klarar ettan?
Vadå?
Tycker att det är en björntjänst att skilja barnen från jämngamla kamrater. Visst kan det göra att barnet utvecklas snabbare i nåt år, men sen då?
Barnen ska gå många år i skolan och jag tror inte att det är positivt i längden att alltid vara ett år yngre än resten.
Jag förstår inte frågan?!
Jag tror TS undrar om det är ok att hoppa över f-klass för att istället börja direkt i ettan, men sedan flytta ner till f-klass om man inte klarar ettan?
Av erfarenhet så tycker jag att flytt mellan årskurser i stort sett alltid är ett dåligt beslut. Även om man anser att barnet är "framåt" just nu och kanske skulle klara av att gå en högre årskurs så behöver det inte alltid vara så. Dessutom brukar det uppstå sociala problem senare under skolgången när klasskompisarna hela tiden är ett år äldre och utvecklas snabbare både mentalt och fysiskt. Det är i stort sett alltid bättre att individanpassa i den årskursen barnet ska gå i istället för att hoppa över eller gå om en klass.
Så jag råder TS att låta sitt barn börja f-klass tillsammans med sina jämnåriga kamrater. Om det visar sig att TS barn behöver extra stimulans så löser man det i f-klassens verksamhet istället för att flytta upp en årskurs.
Blir nog så ja så han hinner varva ner.