Ramborg skrev 2013-12-31 00:20:55 följande:
1. Du kommer inte att bli mördad.
2. Gå till närmaste Fonuskontor och be om enblankett som heter Vita Arkivet. Fyll i hur du vill ha din begravning. Lämna in den hos Fonus för gratis förvaring.
3. Om du inte skriver testamente ärver dina föräldrar dig. Om de är döda, dina syskon. Om du vill att dina tillhörigheter ska gå till någon annan kan du skriva testamente. Om dina saker har begränsat ekonomiskt värde, vilket de flesta femtonåringars har, finns det inget som talar för att dina anhöriga inte skulle respektera din vilja. Då räcker det att du ger uttryck för din vilja på något sätt, tex i Vita Arkivet. Det är dock inte juridiskt bindande.
4. Om du vill skriva ett riktigt testamente så googla lite. Det finns säkert exempel att hitta. Exakt hur man skriver är inte viktigt. Det viktiga är att det inte kan tolkas på flera sätt, för du kommer inte kunna förklara hur du menade när det väl ska användas. Testamentet måste bevittnas av två vuxna personer som intygar att du vet vad du gör, typ. De måste vara närvarande samtidigt när du undertecknar testamentet och de får inte beröras av det på något sätt. Googla på detta också och var extremt noga med att bevittningen går rätt till. Förvara testamentet på ett sådant sätt att det kommer att hittas. Om du senare ångrar dig är det bara att riva sönder testamentet eller skriva ett nytt.
Tack för bra svar!
Fast hur vet du att jag inte kommer det? Det är massa människor som blivit det så varför skulle inte jag kunna?
Jag har bestämt mig för att bara skriva ner mitt "testamente" själv och ge det till mina föräldrar, mina syskon och några vänner. Så om någon skulle hända är min "sista vilja" nedskriven och den kommer dom följa eftersom vi har en bra relation.
Har någon något tips på vad man kan skriva?? Annars tack för er hjälp! :)