• Anonym (emelie)

15 år och vill skriva testamente. Hjälp

Hej! Jag är en 15 årig tjej som lider av paranoia, och nu med all brottslighet som bara blir värre i vårt land vill jag skriva ett testamente ifall något skulle hända mig. Kan man skriva testamente så här ung? Vart går man? Vad ska man fundera på att man vill skriva ner? Snälla hjälp mig jag är jättenervös. Tänk så blir jag mördad imorn och ingen vet hur jag vill ha min begravning eller vem som ska ta mina ägodelar? Jag är som sagt väldigt paranoid så snälla hjälp mig. Tack!

• Svar på tråden 15 år och vill skriva testamente. Hjälp
  • Anonym (jag)

Googla " vita arkivet". Tror det är Fonus som har något sånt..

• Anonym (arv)
    Anonym (emelie) skrev 2013-12-30 23:56:10 följande:
    Hej! Jag är en 15 årig tjej som lider av paranoia, och nu med all brottslighet som bara blir värre i vårt land vill jag skriva ett testamente ifall något skulle hända mig. Kan man skriva testamente så här ung? Vart går man? Vad ska man fundera på att man vill skriva ner? Snälla hjälp mig jag är jättenervös. Tänk så blir jag mördad imorn och ingen vet hur jag vill ha min begravning eller vem som ska ta mina ägodelar? Jag är som sagt väldigt paranoid så snälla hjälp mig. Tack!
    Dina föräldrar ärver dina ägodelar om inget testamente finns. Man måste vara myndig (18 år) för att upprätta ett testamente. Det finns undantag, person under 18 kan upprätta testamente om den är gift eller har varit. Person under 15 år kan testamentera egendom som den förtjänat genom eget arbete.

Hur man vill ha sin begravning kan man skriva ner på ett vanligt papper eller i vita arkivet som nämndes här ovan. Ett sådant papper är inte juridiskt bindande utan ses som en önskan från den avlidne.

Önskemålen kan ju vara helt horribla eller omöjliga att tillmötesgå och då bestämmer de anhöriga ändå om begravningen. 

• Ramborg

1. Du kommer inte att bli mördad.

2. Gå till närmaste Fonuskontor och be om enblankett som heter Vita Arkivet. Fyll i hur du vill ha din begravning. Lämna in den hos Fonus för gratis förvaring.

3. Om du inte skriver testamente ärver dina föräldrar dig. Om de är döda, dina syskon. Om du vill att dina tillhörigheter ska gå till någon annan kan du skriva testamente. Om dina saker har begränsat ekonomiskt värde, vilket de flesta femtonåringars har, finns det inget som talar för att dina anhöriga inte skulle respektera din vilja. Då räcker det att du ger uttryck för din vilja på något sätt, tex i Vita Arkivet. Det är dock inte juridiskt bindande.

4. Om du vill skriva ett riktigt testamente så googla lite. Det finns säkert exempel att hitta. Exakt hur man skriver är inte viktigt. Det viktiga är att det inte kan tolkas på flera sätt, för du kommer inte kunna förklara hur du menade när det väl ska användas. Testamentet måste bevittnas av två vuxna personer som intygar att du vet vad du gör, typ. De måste vara närvarande samtidigt när du undertecknar testamentet och de får inte beröras av det på något sätt. Googla på detta också och var extremt noga med att bevittningen går rätt till. Förvara testamentet på ett sådant sätt att det kommer att hittas. Om du senare ångrar dig är det bara att riva sönder testamentet eller skriva ett nytt.

42.
  • Anonym (emelie)
    Ramborg skrev 2013-12-31 00:20:55 följande:
    1. Du kommer inte att bli mördad.

2. Gå till närmaste Fonuskontor och be om enblankett som heter Vita Arkivet. Fyll i hur du vill ha din begravning. Lämna in den hos Fonus för gratis förvaring.

3. Om du inte skriver testamente ärver dina föräldrar dig. Om de är döda, dina syskon. Om du vill att dina tillhörigheter ska gå till någon annan kan du skriva testamente. Om dina saker har begränsat ekonomiskt värde, vilket de flesta femtonåringars har, finns det inget som talar för att dina anhöriga inte skulle respektera din vilja. Då räcker det att du ger uttryck för din vilja på något sätt, tex i Vita Arkivet. Det är dock inte juridiskt bindande.

4. Om du vill skriva ett riktigt testamente så googla lite. Det finns säkert exempel att hitta. Exakt hur man skriver är inte viktigt. Det viktiga är att det inte kan tolkas på flera sätt, för du kommer inte kunna förklara hur du menade när det väl ska användas. Testamentet måste bevittnas av två vuxna personer som intygar att du vet vad du gör, typ. De måste vara närvarande samtidigt när du undertecknar testamentet och de får inte beröras av det på något sätt. Googla på detta också och var extremt noga med att bevittningen går rätt till. Förvara testamentet på ett sådant sätt att det kommer att hittas. Om du senare ångrar dig är det bara att riva sönder testamentet eller skriva ett nytt.

Tack för bra svar!

Fast hur vet du att jag inte kommer det? Det är massa människor som blivit det så varför skulle inte jag kunna?

Jag har bestämt mig för att bara skriva ner mitt "testamente" själv och ge det till mina föräldrar, mina syskon och några vänner. Så om någon skulle hända är min "sista vilja" nedskriven och den kommer dom följa eftersom vi har en bra relation.

Har någon något tips på vad man kan skriva?? Annars tack för er hjälp! :)

• Ramborg

Jag har skrivit ett Vita Arkivet och där står att jag vill bli kremerad, inte jordbegraven, och vilken kista jag vill ha och lite musik. Och så står där vilken sorts gravsten jag vill ha och att resten bryr jag mig inte om. De efterlevande får göra som de vill. Och är de inte sams så ska em viss person bestämma.

Angående saker så kan man skriva att datorn ska till Kalle och halsbandetvska till Anna, till exempel. Och pengarna ska till Läkare utan gränser. Eller vad man vill.

Det där med att man ska vara myndig för ett bindande testamente låter bekant. Men jag är inte säker.

42.
  • Anonym (arv)

Det är inte massor med människor som mördas i Sverige. http://www.bra.se/bra/brott--statistik/mord-och-drap.html

2012 mördades (eller dog av dödligt våld) 68 personer i Sverige och 2011 var det 81 personer.

I 75 % av dessa fall känner mördaren och offret varandra sedan tidigare och misshandeln/mordet sker i hemmet.

Det dödliga våldet har minskat de senaste 20 åren. 

Risken att just du skulle bli mördad är således försvinnade liten. 

Svar på tråden 15 år och vill skriva testamente. Hjälp