Anonym (?) skrev 2013-12-20 08:57:28 följande:
Tack för råden. Ja jag tror ju inte att bebis kommer att fara illa av situationen direkt även om det vore bättre med oftare. Men jag menar.. Mina två äldre barn som träffade mormor och morfar varannan helg från att de var nyfödda (med mig närvarande) hade en egen och god relation med dom redan vid 1½-2 års ålder och ville sova kvar någon natt då och då.
Tanken är väl att han ska få stanna kvar ett par dagar de tillfällen han kommer. T.ex över helgen eller åtminstone en natt. Han och jag är mycket goda vänner och det finns ingen separation eller sånt i bakgrunden så jag tror att det kommer gå bra.
Anonym (soc) När vi diskuterade saken med hans handläggare och chefen menade dom att han måste ta ut föräldraledighet om han ska åka så mycket och missa sin sysselsättning och att varannan helg är det normala. Men det går inte ta ut både han och jag samtidigt tyvärr. Som det är nu är han ledig på fredagar o måste vara där resten må-tor för att få ut sin ersättning och sitt bistånd.
Om det inte går med ett par timmar ofta så är ju längre tid lite mer sällan jätte bra just nu
då får han ju också vara lite mer med barnet, alltså hinner göra mer och vara med i "vardagen" lite än att bara ses kort ett par timmar
om han sover över så kan han ju också få chans att vara med vid nattrutinen och sova med barnet, vilket kan stärka deras relation ännu mer