• Anonym (?)

Rimligt umgänge för nyfödd?

Pappan bor 10 mil bort och har inte körkort. Enkel resa hit tar ca 2½ timme och kostar runt 150:-. Han går på ekonomiskt bistånd. (Vi planerar dock att betala varannan resa). Han har nån form av sysselsättning 4 dagar i veckan kl 10-15. Jag vill inte åka till honom eftersom jag har fler barn hemma som kommer hem från förskola och skola osv.

Vi vet inte riktigt vad som kan vara rimligt med umgänge i den här situationen. Det mesta vi läser på internet är varannan/var tredje dag som behövs men som ni kanske förstår kommer det vara svårt att få till. Har ni några tips om vad som skulle kunna vara rimligt?

• Svar på tråden Rimligt umgänge för nyfödd?
  • Tess1990
    Anonym (?) skrev 2013-12-20 08:57:28 följande:

Tack för råden. Ja jag tror ju inte att bebis kommer att fara illa av situationen direkt även om det vore bättre med oftare. Men jag menar.. Mina två äldre barn som träffade mormor och morfar varannan helg från att de var nyfödda (med mig närvarande) hade en egen och god relation med dom redan vid 1½-2 års ålder och ville sova kvar någon natt då och då.

Tanken är väl att han ska få stanna kvar ett par dagar de tillfällen han kommer. T.ex över helgen eller åtminstone en natt. Han och jag är mycket goda vänner och det finns ingen separation eller sånt i bakgrunden så jag tror att det kommer gå bra.

Anonym (soc) När vi diskuterade saken med hans handläggare och chefen menade dom att han måste ta ut föräldraledighet om han ska åka så mycket och missa sin sysselsättning och att varannan helg är det normala. Men det går inte ta ut både han och jag samtidigt tyvärr. Som det är nu är han ledig på fredagar o måste vara där resten må-tor för att få ut sin ersättning och sitt bistånd.

Om det inte går med ett par timmar ofta så är ju längre tid lite mer sällan jätte bra just nu
    då får han ju också vara lite mer med barnet, alltså hinner göra mer och vara med i "vardagen" lite än att bara ses kort ett par timmar
    om han sover över så kan han ju också få chans att vara med vid nattrutinen och sova med barnet, vilket kan stärka deras relation ännu mer 
  • Morriiss
    Anonym (@) skrev 2013-12-20 16:59:13 följande:

Javisst men ts verkar inte fattat det då hade hon inte startat tråden
    Om du nu inte har läst hela trådstarten så gör det är du snäll... 
    Det du säger o katten gör kan man lägga i samma låda!
  • nymedlem

Om ni är vänner och fungerar ihop så kanske han kan bo hos dig 3 dagar i veckan och då ha umgänge. Du får på så sätt avlastning och tid för dina äldre barn.

• Brumma
    Anonym (@) skrev 2013-12-20 16:59:13 följande:

Javisst men ts verkar inte fattat det då hade hon inte startat tråden
    Men jäklar vad du tänder på alla cylindrar - o vilken otroligt tråkig attityd du skriver med. Brukar du komma långt med den?

Att träffas flera gånger i veckan är i deras situation inte praktisk möjligt. Att TS skall flytta är i det här laget orealistiskt.

TS o pappan försöker lösa detta på ett så bra sätt som möjligt utifrån läger som är. Och därför startade hon tråden - för att få konstruktiva - genomförbara - tips på hur de kan göra.

Att komma med påhopp, ogenomtänkta förslag o tråkig attityd hjälper inte ett dugg. Brukar du verkligen få folk att lyssna på dig eller har du bara en dålig dag så tänket blir lite fel just idag?
  • Påven Johanna
    Anonym (@) skrev 2013-12-19 23:55:33 följande:
    Ja när det gäller nyfödda är det korta besök och ofta som gäller, nån tim varje dag eller max 2-3 tim varannan dag, att du har fler ungar hemma tas inte hänsyn till om han drar med dig till tr i en stämning
    Varför ska det vara korta besök, menar du? Barn som har föräldrar som bor ihop får ju dras med sin mamma och pappa mest hela tiden.
  • Anonym (@)
    Påven Johanna skrev 2013-12-20 17:11:02 följande:
    Varför ska det vara korta besök, menar du? Barn som har föräldrar som bor ihop får ju dras med sin mamma och pappa mest hela tiden.

Förstod du inte det bör du ändra ditt nick påvar har rätt bra koll på sånt
  • Påven Johanna
    Anonym (@) skrev 2013-12-20 17:17:25 följande:

Förstod du inte det bör du ändra ditt nick påvar har rätt bra koll på sånt
    Så du vet inte själv varför du föreslår en mamma som har en bra och vänskaplig relation till sitt barns pappa att han bara ska komma på korta besök men ofta? 

Ofta är förstås bra - och orsaken till det är nog känd för både påvar och vanligt folk, men om det inte låter sig göras och föräldrarna inte har en infekterad konflikt som omöjliggör att de umgås längre stunder så är förstås längre tid tillsammans enbart positivt. 
  • Anonym (@)
    Påven Johanna skrev 2013-12-20 17:23:24 följande:
    Så du vet inte själv varför du föreslår en mamma som har en bra och vänskaplig relation till sitt barns pappa att han bara ska komma på korta besök men ofta?  Ofta är förstås bra - och orsaken till det är nog känd för både påvar och vanligt folk, men om det inte låter sig göras och föräldrarna inte har en infekterad konflikt som omöjliggör att de umgås längre stunder så är förstås längre tid tillsammans enbart positivt. 

Ni föreslår länge och sällan ug och det är inte förenligt med bebisars bästa trodde jag nog alla visste men inte här på forumet och i denna tråden, sorgligt att man inte ser till ungen i detta
  • Anonym (?)

Tack för alla synpunkter. Han vill gärna flytta häråt så småningom men som det ser ut idag så har han mycket höga hyresskulder hos kronofogden, och det råder väldigt kraftig bostadsbrist i stan/närområdena redan.

Att jag ska flytta är inget alternativ eftersom mina andra 2 barn kommer behöva pendla för att få sitt umgänge + att jag troligtvis inte kan behålla mitt jobb.

Tanken är att vi ska diskutera vidare imorgon när han kommer hit igen och bestämma lite närmre. Bebisen har fortfarande inte kommit så vi har lite tid på oss att reda ut saker innan nu i alla fall. Han har fått tillstånd av soc att vara här 2 veckor efter förlossningen så det är ju bra iaf.

• Anonym (???)

Är du tillsammans med pappan eller?

• Anonym (?)
    Anonym (???) skrev 2013-12-20 17:53:21 följande:
    Är du tillsammans med pappan eller?

Nej

• Brumma
    Anonym (@) skrev 2013-12-20 17:40:08 följande:

Ni föreslår länge och sällan ug och det är inte förenligt med bebisars bästa trodde jag nog alla visste men inte här på forumet och i denna tråden, sorgligt att man inte ser till ungen i detta
    "Vi" föreslår väl umgänge så ofta det låter sig göras, men varannan/var tredje dag är ju inte rimligt i nuläget...

Låter ju som om både mamman o pappan vill ha så tätt det går, och försöker lösa det på bästa sätt.

Varför ser du enbart det negativa?
  • hymafr
    Anonym (?) skrev 2013-12-20 08:57:28 följande:

Tack för råden. Ja jag tror ju inte att bebis kommer att fara illa av situationen direkt även om det vore bättre med oftare. Men jag menar.. Mina två äldre barn som träffade mormor och morfar varannan helg från att de var nyfödda (med mig närvarande) hade en egen och god relation med dom redan vid 1½-2 års ålder och ville sova kvar någon natt då och då.

Tanken är väl att han ska få stanna kvar ett par dagar de tillfällen han kommer. T.ex över helgen eller åtminstone en natt. Han och jag är mycket goda vänner och det finns ingen separation eller sånt i bakgrunden så jag tror att det kommer gå bra.

Anonym (soc) När vi diskuterade saken med hans handläggare och chefen menade dom att han måste ta ut föräldraledighet om han ska åka så mycket och missa sin sysselsättning och att varannan helg är det normala. Men det går inte ta ut både han och jag samtidigt tyvärr. Som det är nu är han ledig på fredagar o måste vara där resten må-tor för att få ut sin ersättning och sitt bistånd.

Första året kan ni ta ut 30 dagar föräldraledigt båda två samma dag.
Svar på tråden Rimligt umgänge för nyfödd?