• Lejoninna77

Hur gör ni med barnens (farliga??!!) plastleksaker??

Hej! Jag har läst runt om hur farliga barnens leksaker kan vara,jag ar massa leksaker från fischer price som är tillverkade runt ca1995-2009,jag läste att man bör kasta all plast som är tillverkat före 2005 pga av det då användes plast som är förbjuden idag...  Hur har ni gjort,hur vet jag vad som är farlig plast? Ska jag slänga alla my little ponys,för de är ju i mjukplast.. AH,jag blir galen....vill bara få bort all skit från huset ju :(  Nån som vet vart man kan ta reda på vilka plastleksaker som verkligen är farliga?

• Svar på tråden Hur gör ni med barnens (farliga??!!) plastleksaker??
  • StarStruck
    Lejoninna77 skrev 2013-12-04 22:05:45 följande:
    Tycker inte det här är något att direkt skoja om!! Såklart får de ha kvar sina my little ponys och lego som de älskar,men ja har kollat lite andra "billiga" plastsaker de haft på rummet och då hittat flera med den plastmärkning som anses farlig... Ni är alltså inte ett dugg oroliga att era barn omger sig med onödiga gifter??

nej, vet du hur mycket skit man får i sig bara av att gå ut t.ex?
  • emsapemsa

Personligen tycker jag såhär. Det är omöjligt att skydda sig från allt i dagens samhälle. Men man kan ändå göra så gott man kan :) speciellt när leksakerna förvaras i samma rum som barnen sover. Vi försöker hålla antalet plastleksaker nere, men jag tycker det är svårt att ta bort allt. Vi har prioriterat Duplo och Lego, då det ska vara ganska bra plast. Sedan har vår pojk mycket träleksaker och plåtbilar. Tyvärr plastmatta, men eftersom vi bor i lägenhet kan vi inte göra så mycket åt det. Han har våra gamla lakan i sin säng, och gamla ärvda mattor.

• emsapemsa
    StarStruck skrev 2013-12-04 22:37:13 följande:
    nej, vet du hur mycket skit man får i sig bara av att gå ut t.ex?

Då kan man väl i alla fall dra ner på gifterna och kemikalierna i de fall man faktiskt kan påverka? Som i barnens sovrum tex. I hemmet övht. Självklart kan man aldrig skydda sig mot allt, men för att det finns kemikalier och gifter i miljön bara man går utanför dörren behöver man väl inte spä på det med mer skit i sitt eget hem?
  • Lejoninna77
    emsapemsa skrev 2013-12-04 22:41:43 följande:

Då kan man väl i alla fall dra ner på gifterna och kemikalierna i de fall man faktiskt kan påverka? Som i barnens sovrum tex. I hemmet övht. Självklart kan man aldrig skydda sig mot allt, men för att det finns kemikalier och gifter i miljön bara man går utanför dörren behöver man väl inte spä på det med mer skit i sitt eget hem?
    Helt riktigt! Jag kommer rensa bort alla plastleksaker som inte leks med så mycket,jag kommer behålla favoritsakerna:Lego,duplo,barbie,petshop och my little pony :) Sen har jag kasserat många köksredskap idag som faktiskt hade den farliga plastmärkningen...
  • DandelionDust

Jag läste också länkarna, det verkar bara som att det är "farligt" om man stoppar plasten i munnen och suger/tuggar på den.

Vad som händer stod inte vad jag kunde se, men jag läste inte riktigt allt.

• The Doctor
    Många bäckar små tänker jag när det gäller detta ämne och vi gör så gott vi kan åt att minska coctailen av gifter vi dagligen utsätts för.

När det gäller barnens leksaker är det främst den äldstas LEGO, Playmobile samt en mindre samling av smurfarna som vi inte gärna kastar, resten av leksakerna som fasas bort brukar tas till återvinningen och när vi köper nya så är det främst giftfria sådana, finns flera bra butiker på nätet.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • emsapemsa
    The Doctor skrev 2013-12-05 00:16:42 följande:
    Många bäckar små tänker jag när det gäller detta ämne och vi gör så gott vi kan åt att minska coctailen av gifter vi dagligen utsätts för. När det gäller barnens leksaker är det främst den äldstas LEGO, Playmobile samt en mindre samling av smurfarna som vi inte gärna kastar, resten av leksakerna som fasas bort brukar tas till återvinningen och när vi köper nya så är det främst giftfria sådana, finns flera bra butiker på nätet.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.

Svar på tråden Hur gör ni med barnens (farliga??!!) plastleksaker??