• Papricorn

hur få 10 månaders mätt på maten?

Hej

Har en 10 månaders kille som är stor och go.
    Han har ammat mycket men ätit lite mat som ökats från smakupplevelser vid 6 månader till portioner idag.
    Problemet är att han inte blir mätt på burkmat, den mängd han får i sig är inte tillräcklig för fem öre.
    Hemmagjord mat som är mer fet och fast räcker lite bättre men inte fullt ut.
    Ska man komplettera med mackor vid varje mål? Måltidsdryck annat än vatten?
    Öka på fettmängden och hur mycket är för myckey?
    Jag försöker trappa ner på amningen men är omöjligt när han verkligen behöver den.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-27 21:36
    Får nog lov att förtydliga att det inte är mängden mat som är problemet utan energitätheten!
  • Svar på tråden hur få 10 månaders mätt på maten?
  • Ramborg

Prova att ge honom en halv banan eller lite gröt istället för att amma? Jag menar, om du behöver trappa ner för att du inte mår bra a det.

42.
  • Papricorn
    Ramborg skrev 2013-11-28 14:42:11 följande:
    Prova att ge honom en halv banan eller lite gröt istället för att amma? Jag menar, om du behöver trappa ner för att du inte mår bra a det.

När menar du? Utöver de 5-6 mål han får går det inte att ge mer. Han kniper igen munnen.

Eller ska jag gå upp och koka gröt nattetid menar du? Det känns inte helt hundra..
  • Papricorn

Han äter såhär nu:

Ammas varje timma 23-07

Frukost vid 9, 1 portion gröt med en halv banan plus lite ost eller leverpastej bitar

Ammas 1 gång

Lunch: nästan 1 burk mat eller motsvarande hemmagjord mat, 1/2 smörgås av varierande sort med rikligt med smör och ost eller pastej

Ammas 2 ggr

Mellannål 1: 1 banan eller kokta penne pasta han äter själv

Mellanmål 2: Glutenfritt kex/rån med smör eller lite mer frukt eller frukt/yoghurt/gröt på burk ca 1/2

Ammas 2 ggr

Middag: Samma som lunch men inte alltid smörgås plus att jag försöker lura i honom välling/ersättning efteråt

Ammas 3 ggr

• Ramborg

Alltså att du erbjuder vatten, välling, gröt, ersättning men inte bröstet.

42.
  • Nyfikna72

Låter helt sjukt allting..........i princip så är det du som lärt han hur han ska äta...........våran sjumånaderskille äter ingenting på nätterna för då sover han. Det du skriver att han äter på dagarna räcker till alldeles utmärkt helt utan amning. Ditt barn kan rimligen inte förbrukamer än nån annan så fortsätter ni i samma takt så blir det nog inget bra.......

• skogsvitter
    Papricorn skrev 2013-11-28 15:10:56 följande:
    Han äter såhär nu:
    Ammas varje timma 23-07

Frukost vid 9, 1 portion gröt med en halv banan plus lite ost eller leverpastej bitar

Ammas 1 gång
    Lunch: nästan 1 burk mat eller motsvarande hemmagjord mat, 1/2 smörgås av varierande sort med rikligt med smör och ost eller pastej
    Ammas 2 ggr

Mellannål 1: 1 banan eller kokta penne pasta han äter själv
    Mellanmål 2: Glutenfritt kex/rån med smör eller lite mer frukt eller frukt/yoghurt/gröt på burk ca 1/2

Ammas 2 ggr

Middag: Samma som lunch men inte alltid smörgås plus att jag försöker lura i honom välling/ersättning efteråt

Ammas 3 ggr
    Får han inget kvällsmål i form av gröt eller liknande efter middagen? Jag skulle nog satsa mest på att ge något rejält kvällsmål, verkar som att det främst är där det saknas näring (och då ammar han förstås massor under kvällen och sedan även under natten).
  • skogsvitter
    Nyfikna72 skrev 2013-11-28 15:46:19 följande:
    Låter helt sjukt allting..........i princip så är det du som lärt han hur han ska äta...........våran sjumånaderskille äter ingenting på nätterna för då sover han. Det du skriver att han äter på dagarna räcker till alldeles utmärkt helt utan amning. Ditt barn kan rimligen inte förbrukamer än nån annan så fortsätter ni i samma takt så blir det nog inget bra.......
    Eh barn är olika. Missat det?
  • skogsvitter

Måste ju också tillägga, att det inte är konstigt att han inte blir mätt på burkmat eftersom det mest innehåller vatten och knappt något protein alls. Hemlagat är ett krav om du ska kunna ge honom energität mat.

• Nyfikna72

Nog för att barn är olika men jag har fyra barn och med nya sambon sex barn så jag har nog lite pejl på hur det brukar vara. Energiåtgången kan rimligen inte vara så pass mycket större att man ska behöva ge så mycket mat och dessutom amma så ofta . När maten introduceras så brukar amning fasas ut efter behov. Det är knappast så att man behöver amma mer........ problemet som jag ser det är många ggr att barnet lär sig hur mycket det får och minskar det med mat så är det klart att det visar att det vill ha mer men det hör nog knappast ihop med att det behöver mer

• Papricorn
    skogsvitter skrev 2013-11-28 17:20:44 följande:
    Får han inget kvällsmål i form av gröt eller liknande efter middagen? Jag skulle nog satsa mest på att ge något rejält kvällsmål, verkar som att det främst är där det saknas näring (och då ammar han förstås massor under kvällen och sedan även under natten).

Nej han äter middag vid 18 och somnar vid 19.

Har provat att flytta middagen tidigare men han vill inte ha nåt efter. Helt omöjligt. Därför har vi två mellanmål på eftermiddagen istället.

Amningen kvällstid är insomningsamning sen håller han sig till 23 ungefär.
  • Papricorn
    Nyfikna72 skrev 2013-11-28 15:46:19 följande:

Jag som lärt han?!

Skämtar du?!

Din kille sover men det gör inte min - båda sakerna är helt normalt! Han är däremot jävligt aktiv och sitter inte still en sekund och kräver mycket energi och har alltid gjort.

Dessutom har jag haft rejält fet mjölk vilket gjort att han blivit så stor som han är, han mer än 4 dubblade sin vikt till 6 månadersdagen.

Bvc tycker inte att det är sjukliga mängder så vart du får det ifrån vet jag inte!
  • Papricorn
    Ramborg skrev 2013-11-28 15:40:39 följande:
    Alltså att du erbjuder vatten, välling, gröt, ersättning men inte bröstet.

Han tar inget. Har provat att lämna bort också nattetid vilket resulterar i att han skriker men vägrar ta komplement.
  • Papricorn
    Nyfikna72 skrev 2013-11-28 17:45:30 följande:
    Nog för att barn är olika men jag har fyra barn och med nya sambon sex barn så jag har nog lite pejl på hur det brukar vara. Energiåtgången kan rimligen inte vara så pass mycket större att man ska behöva ge så mycket mat och dessutom amma så ofta . När maten introduceras så brukar amning fasas ut efter behov. Det är knappast så att man behöver amma mer........ problemet som jag ser det är många ggr att barnet lär sig hur mycket det får och minskar det med mat så är det klart att det visar att det vill ha mer men det hör nog knappast ihop med att det behöver mer

Nej här minskas inget med mat. Det har ökats konstant. Han ammas inte mer än förut men ungefär lika mycket, men något mindre dagtid.

Menar du att han ska svältas?

Han följer sin kurva perfekt och det finns ingen anledning att dra in på maten för att dina barn ätit mindre.

Fattar inte att du ens ger ett sånt råd till ett barn som är pigg, frisk och helt normal i alla avseenden!
  • indra82

Gör hemma gjord mat o tillsätt olja el riktigt smör ja brukar ha i nån matsked i portionen kan ju kanske hjälpa lite? , burkmat e ju mest blaskvatten så de hade jag hoppat. Fet yoghurt o frukt rysk yoghurt är ju mumsig är 17% fett i den, hoppas det löser sig

Svar på tråden hur få 10 månaders mätt på maten?