• Anonym (Lisa)

Hur lång tid har advokaten på sig att skicka in en stämning?

Jag undrar om någon vet hur det brukar gå till?

Har fått brev från pappans advokat att han tänker stämma mig på vårdnad och boende, har svarat på brevet i förra veckan. Hur lång tid har hans advokat på sig att lämna in en stämning? Får jag brev om det på posten då?

Sen när jag får brevet, hur lång tid dröjer det tills det blir rättegång?  

• Svar på tråden Hur lång tid har advokaten på sig att skicka in en stämning?
  • Anonym (My)

Vad jag vet så finns det ingen tid advokaten måste hålla sig till.

Efter ansökan om stämning kommer in till tingsrätten (och är betald) tittar handläggaren på ansökan och om allt finns med utfärdas stämning mot svarande, dvs dig i det här fallet. Sen brukar svarande få två veckor på sig att svara, efter delgivning.

När svarande har skickat in sitt svaromål till tingsrätten bokas det generellt en muntligt förberedelse, oftast minst en månad framöver. I många fall "beställs" det en mindre utredning från socialtjänsten.

Den muntliga förberedelsen går till stor del ut på att se om parterna kan komma överens.

Så det är vad som händer till en början.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (My) skrev 2013-11-21 20:42:31 följande:
    Vad jag vet så finns det ingen tid advokaten måste hålla sig till.
    Efter ansökan om stämning kommer in till tingsrätten (och är betald) tittar handläggaren på ansökan och om allt finns med utfärdas stämning mot svarande, dvs dig i det här fallet. Sen brukar svarande få två veckor på sig att svara, efter delgivning.
    När svarande har skickat in sitt svaromål till tingsrätten bokas det generellt en muntligt förberedelse, oftast minst en månad framöver. I många fall "beställs" det en mindre utredning från socialtjänsten.
    Den muntliga förberedelsen går till stor del ut på att se om parterna kan komma överens.
    Så det är vad som händer till en början.

Tack för svaret. I stämningen som advokaten skickar in, finns mitt brev med där på vad jag svarade på advokatens brev till mig? Eller vad finns med?
  • MorTess

Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag tror att det tog ungefär 1-2 månader för mig ?
    Det beror nog på hur mycket tingsrätten har att göra och hur snabbt dom kan ta emot er.

Vi hade först ett möte där ett intremistiskt beslut fattades, (ett tillfälligt beslut i väntan på den slutgiltiga domen).
    i det intremistiska beslutet kan man besluta om ensam vårdnad till någon av föräldern, men sällsynt. Det beslutet gäller då bara tills huvudförhandlingarna som kan ta upp till 1,5 år. Under den tiden gjordes en utredning hos socialen som bedömde boende, umgänge och vårdnad gällande barnen. Socialens bedömning väger väldigt tungt i slutförhandlingarna i tingsrätten.

• Anonym (My)
    Anonym (Lisa) skrev 2013-11-21 20:47:38 följande:
    Tack för svaret. I stämningen som advokaten skickar in, finns mitt brev med där på vad jag svarade på advokatens brev till mig? Eller vad finns med?

Det är upp till advokaten.
  • Anonym (My)
    Anonym (My) skrev 2013-11-21 21:33:23 följande:
    Det är upp till advokaten.

Eller egentligen är det upp till kärande, i det här fallet pappan. Advokaten agerar som ett ombud.
Svar på tråden Hur lång tid har advokaten på sig att skicka in en stämning?