• moonstar88

Äggdonation i Sverige

Hej!
    Vi har nyss kommit fram till att vi nog är tvungna att ställa oss i kö för äggdonation då våra ivf resultat inte alls är så bra. Vårt problem är både mina ägg (osäker på orsak) och manens sperma (för få).

Men nu när jag kollar runt så är det som om många av de som tagit hjälp av äggdonation åker utomlands för hjälp.
    Så det är svårt för mig att få svar på mina frågor:
    Hur lång väntetid är det ungefär? Vi tillhör gävleborgs landsting.
    Vad kostar det?
    Har man rätt att veta någonting om donatorn?

Om någon kan avara så blir jag överlycklig. Ni får även gärna skriva mer info om detta också om ni vill.

• Svar på tråden Äggdonation i Sverige
  • bullenochgrisen

Tack jag håller tummarna för er också. Har du hört något nytt? Denna väntan är olidlig, tar aldrig slut känns det som. Känns riktigt skönt att vara så nära. Har verkligen svävat på lycko moln idag! Hoppas hoppas hoppas att jag får göra vårt första försök på onsdag. Nu räk ar jag ner dagarna!!!

• dreamz
    bullenochgrisen skrev 2014-10-24 22:09:54 följande:

Tack jag håller tummarna för er också. Har du hört något nytt? Denna väntan är olidlig, tar aldrig slut känns det som. Känns riktigt skönt att vara så nära. Har verkligen svävat på lycko moln idag! Hoppas hoppas hoppas att jag får göra vårt första försök på onsdag. Nu räk ar jag ner dagarna!!!

Nää inget hört än....!

Men fyyy vi var på ett badhotell med kompisar å va man längtar själv tills man får en liten småtting...! Sticker till ordentligt i hjärtat nu..

Men åhhh förstår att du e lycklig nu!!! Längtar tills vi e där med! :)
  • bullenochgrisen

Ni är där snabbare än vad ni tror! Och när ni får brevet/ samtalet så går det snabbt :)

Ja längtan kan vara smärtsam ibland och riktigt riktigt orättvis! Men vi fårkämpa vidare!! We can do it!

• bullenochgrisen

Yes yes yes! Slemhinnan såg perfekt ut! Så på onsdag gäller det! första embryotransfer! Jag är så lycklig så tårarna sprutar. Äntligen!!!

• bullenochgrisen

Tack snälla! Det kan verkligen behövas. Kl. 13.30 imorgon är det dags. Donatorn fick ut 8 stycken ägg som befruktade med min sambos simmare redan igår em. Känns så spännande att de nu ligger och delar sig för fullt där på Huddinge. Hoppas alla delat sig super fint imorgon när det är dags! Wiiiie det ska bli så roligt och spännande!!!

• bullenochgrisen

Åh vad gullig du är! Jag klassas nu som ruvare :) :) :) utav 8 ägg befruktade oturligt nog bara två. Ett utav dom hade delat sig väldigt väldigt fint så de satte dom in idag. Det andra ville dom odla till en Blastocyt för att se hur den delar sig innan det fryses ner. Det kan bli så att vi blir erbjudna en till gång då vår donator inte hade så bra kvalitet på sina ägg. Förutom detta guld ägget som sattes in. Och ett ägg räcker ju faktist för att göra en gravid ;) om 16 dagar får vi testa om jag är gravid eller inte. Känns spännande att ruva. Jag har något ting oerhört värdefullt i min livmoder som jag gärna vill behålla i 9 månader till o h jag ska ta hand om det SÅ mycket så mycket jag bara kan. En mysig känsla, men orolig oc h framförallt längtansfullt!

• dreamz
    bullenochgrisen skrev 2014-10-29 23:25:17 följande:

Åh vad gullig du är! Jag klassas nu som ruvare :) :) :) utav 8 ägg befruktade oturligt nog bara två. Ett utav dom hade delat sig väldigt väldigt fint så de satte dom in idag. Det andra ville dom odla till en Blastocyt för att se hur den delar sig innan det fryses ner. Det kan bli så att vi blir erbjudna en till gång då vår donator inte hade så bra kvalitet på sina ägg. Förutom detta guld ägget som sattes in. Och ett ägg räcker ju faktist för att göra en gravid ;) om 16 dagar får vi testa om jag är gravid eller inte. Känns spännande att ruva. Jag har något ting oerhört värdefullt i min livmoder som jag gärna vill behålla i 9 månader till o h jag ska ta hand om det SÅ mycket så mycket jag bara kan. En mysig känsla, men orolig oc h framförallt längtansfullt!

Underbart!

Håller alla tumma å tår på att allt går bra! :)

Kraam
  • dreamz
    bullenochgrisen skrev 2014-11-01 09:49:20 följande:

Tack fina du. Jag håller tummarna för er också! Ruvar dag 3 idag då :) :)

förresten... tog du ut semester eller har du sjukanmält dig ifrån jobbet?

• bullenochgrisen

Jag sjukade mig aldrig. Så fort vi fick reda på att donatorn skulle donera vecka 44 ( även fast de först sa sista september och sen vecka 43 och sist 44) så chansade jag och tänkte att blir det inte vecka 44 ändå eller att vi som mottagarpar två inte får vara med, så får jag ju ändå en välförtjänt semester vecka! Vilket verkligen behövdes. Det var alltså ren chansning och jag ansökte om semester för flera veckor sedan. Det var ren tur att det faktist blev denna veckan och att vi blev mottagarpar ett.

Vi får se nästa vecka om RMC skickar ut brev eller ringer och meddelar oss om det andra ägget som blev befruktat. De skulle låta det ägget dela vidare sig till en Blastocyt och odla på detfram till söndag ( imorgon) så får vi se om det överlever. Vi får ju även seom detta lilla ägget jag bär på nu blir en graviditet eller ej. Så svårt att svara på nu om hur många försök vi får. Men skulle varken detta ägget eller det andra ägget bli något så kan det bli så att vi blir erbjudna ett försök till om det finns donatorer för det. Inte vårat fel att donatorns ägg inte var av särskilt bra kvalitet så därför vill de erbjuda oss en ny chans i så fall. Men sånt får vi ta sen om båda äggen skulle Skita sig :) förhoppningsvis räcker ju detta guld ägget till en bebis :)

• dreamz
    bullenochgrisen skrev 2014-11-01 21:51:13 följande:

Jag sjukade mig aldrig. Så fort vi fick reda på att donatorn skulle donera vecka 44 ( även fast de först sa sista september och sen vecka 43 och sist 44) så chansade jag och tänkte att blir det inte vecka 44 ändå eller att vi som mottagarpar två inte får vara med, så får jag ju ändå en välförtjänt semester vecka! Vilket verkligen behövdes. Det var alltså ren chansning och jag ansökte om semester för flera veckor sedan. Det var ren tur att det faktist blev denna veckan och att vi blev mottagarpar ett.

Vi får se nästa vecka om RMC skickar ut brev eller ringer och meddelar oss om det andra ägget som blev befruktat. De skulle låta det ägget dela vidare sig till en Blastocyt och odla på detfram till söndag ( imorgon) så får vi se om det överlever. Vi får ju även seom detta lilla ägget jag bär på nu blir en graviditet eller ej. Så svårt att svara på nu om hur många försök vi får. Men skulle varken detta ägget eller det andra ägget bli något så kan det bli så att vi blir erbjudna ett försök till om det finns donatorer för det. Inte vårat fel att donatorns ägg inte var av särskilt bra kvalitet så därför vill de erbjuda oss en ny chans i så fall. Men sånt får vi ta sen om båda äggen skulle Skita sig :) förhoppningsvis räcker ju detta guld ägget till en bebis :)

Ah ok!

Nä tänkte mest på att det är olika från landsting till landsting.. Som vårat tex vi tillhör västragötalandslän regionen då får vi 3 försök. Vissa landsting erbjuder endast 1 försök...

Därför jag undra lite :)

Men nu bär du juh på guldägget så!! (Hoppas jag iaf!)

:D

Kraam!
  • bullenochgrisen

Jo man är berättigad till det men med de få donatorerna så kan inte landstingen erbjuda det. Inte stockholm iallafall. Fick hem ett brev om något sådant mitt i väntan ( i våras tror jag)

Hihi jaa nu bär jag på guldägget så nu måste det gååå! !! :) :)

• dreamz
    bullenochgrisen skrev 2014-11-02 12:26:43 följande:

Jo man är berättigad till det men med de få donatorerna så kan inte landstingen erbjuda det. Inte stockholm iallafall. Fick hem ett brev om något sådant mitt i väntan ( i våras tror jag)

Hihi jaa nu bär jag på guldägget så nu måste det gååå! !! :) :)

Fast i Gbg blir du erbjuden 3 försök därav den långa väntetiden antar jag. :).

När ska du testa dig? :D kraaam!
  • bullenochgrisen

Jo landstinget erbjuder tre försök men på grund av att de finns så få donatorer så kan de oftast bara erbjuda ett, de brukar skicka lappar om det senare i kötiden.

Den 14e är det testdag :)

• dreamz
    bullenochgrisen skrev 2014-11-03 13:46:06 följande:

Jo landstinget erbjuder tre försök men på grund av att de finns så få donatorer så kan de oftast bara erbjuda ett, de brukar skicka lappar om det senare i kötiden.

Den 14e är det testdag :)

Håller tummarna då!

Vi (sambon) ska in till SU nästa vecka å lämna "bidraget" för tydligen så donatorn som ska bli plockas hade mycket på ultraljudet!

Så om det blir några över så ska vi "få" dem å frysa ner dem tills jag e redo :)
  • bullenochgrisen

Åh vad kul! Spännande spännande! Håller tummarna! Du måste uppdatera :) är inne på ruvardag 9 idag. 5 dagar kvar till testdag ( 14 november) inatt drömde jag faktist om att vi inte lyckades denna gången, att det skulle bli ett minus den 14e. Så idag är faktist första dagen som jag känt inom mig att det är ett misslyckat försök. Denna gången blir det ingen bebis. Sambon som brukar ha stor magkänsla känner ingenting heller, så vi börjar nog tillsammans förbereda oss på att det faktist blivit ett misslyckat försök tyvärr. Kanske är det för att vi är så rädda och svårt att veta vart tankarna och förhoppningarna ska landa så man istället skyddar sig själv mot besvikelse och redan nu ställer in sig på ett misslyckande så det inte blir lika jobbigt sen. Tufft är det.. men tuffare lär det väl bli, för än är inte resan slut.

• dreamz
    bullenochgrisen skrev 2014-11-07 22:59:24 följande:

Åh vad kul! Spännande spännande! Håller tummarna! Du måste uppdatera :) är inne på ruvardag 9 idag. 5 dagar kvar till testdag ( 14 november) inatt drömde jag faktist om att vi inte lyckades denna gången, att det skulle bli ett minus den 14e. Så idag är faktist första dagen som jag känt inom mig att det är ett misslyckat försök. Denna gången blir det ingen bebis. Sambon som brukar ha stor magkänsla känner ingenting heller, så vi börjar nog tillsammans förbereda oss på att det faktist blivit ett misslyckat försök tyvärr. Kanske är det för att vi är så rädda och svårt att veta vart tankarna och förhoppningarna ska landa så man istället skyddar sig själv mot besvikelse och redan nu ställer in sig på ett misslyckande så det inte blir lika jobbigt sen. Tufft är det.. men tuffare lär det väl bli, för än är inte resan slut.

Får hoppas på att "magkänslan" har fel! :)

Usch vilken mardröm :( Kram!

Eller hur! jag e likadan... bättre att vara förberedd på det negativa så man inte blir allt för besviken..

Klart att jag håller dig uppdaterad! hoppas joppas att donatorn får tillräckligt med ägg så att det räcker till oss!!! :)
Svar på tråden Äggdonation i Sverige