• Sanka86

bebis röd runt munnen av mat. se bild!

Min lilla tjej blir röd runt munnen av den mesta mat hon äter. Hon har atopisk hud så vet inte om hon bara är känslig i huden eller om det kan vara nån allergi. Började med att hon blev röd runt munnen av Nestlés milda havregrynsgröt men nu reagerar hon på det mesta. Bilden är tagen efter några skedar naturell yoghurt. Hon reagerade liknande på en burk barnmat kalkon/majs/potatis med en klick smör i. Hon blir även röd runt munnen och lite knottrig av hemmagjord gröt som gärna kladdas runt hela munnen. Någon som har erfarenhet att dela med sig av? Tack

• Svar på tråden bebis röd runt munnen av mat. se bild!
  • strojes

Ser tyvärr ingen bild.
    Min gissning eftersom hon verkar få reaktionen av allt så är det nog känslig hud och hennes eksem som blossar upp.
    Har du provat att smörja runt munnen med någon fet salva strax innan maten så det blir som ett skydd på huden. 

• Sanka86

Här kommer bilden! 

På morgonen är detta helt borta och kvar är bara lite torrhet. 

• strojes

Har du pratat med bvc? Vad säger de i så fall? 
    Så här års blir barn väldigt lätt torra och nariga runt munnen. Det kan räcka med bara lite fukt (en snabb slick med tungan) så blossar det upp. 
    Vad smörjer du henne med när hon är torr? 

• lightfish

Men åh lilla skrutt!!

Nu ringer du BVC eller närmaste barnläkarmottagning för det där är en REJÄL reaktion på något (troligen mjölkprotein). Hon behöver antihistamin och mildison och locobase Hjärta.

• Anaerob

Hej

Jag skulle kalla det där en kraftig reaktion och för att inte trigga hennes system skulle jag omedelbart sluta upp med att ge mat som orsakar denna reaktion. Fungerar tex. ersättning/välling/modersmjölk och potatis skulle jag låta henne endast äta det tills ni fått hjälp. Det är ju omöjligt att säga vad det är hon reagerar på det skulle tex. kunna vara mjölkprotein, äggallergi eller kärnfrukter.

Mitt råd till är som sagt att inte ge någonting som ger denna reaktion och ta kontakt med läkare för remiss till allergimottagningen för utredning.  

• Jenita659

Så såg mina barn ut när mjölk hamnade på huden. Ta kontakt med barnläkare, inte bvc

Svar på tråden bebis röd runt munnen av mat. se bild!