• Semlan83

Hur tillreder man/förvarar man ersättning?

Har en son på drygt tre veckor. Amningen fungerar inte så bra, pumpar därför för att se hur mycket han får i sig och ger ersättning på tetra ett par gånger/dygn. Dock blir detta dyrt i längden och tänkte därför köpa hem pulver. Min fråga är då hur man gör smidigast? Ex. Kokar upp vatten, häller i pulver. Häller upp på flaskor och förvarar i kylskåp, värmer sedan upp i flaskvärmare vid måltid. Har hört att det inte är ok att förvara färdig ersättning så, hur gör man annars? Blir ju osmidigt att stå och koka upp varje gång.

• Svar på tråden Hur tillreder man/förvarar man ersättning?
  • mellep

Jag brukade ha en termos med varmvatten, plus små burkar från Jysk som jag mätte upp mängden pulver för varje portion.

mätte upp mängden vatten som då redan var ljummet och hällde i en burk med pulver.

hur smidigt som helst!! (Alltså gjorde jag detta på natten så jag slapp springa och värma, mäta pulver osv... hade allt på sängbordet)

• Bling1975

Att flaskmata är tyvärr inte lika smidigt som att amma. Men många barn som får flaska äter lite mer sällan mot ammande barn så det blir inte så jobbigt ändå.

Jag slutade ganska tidigt med att koka vattnet dock, men det beror lite på var man bor. Vill man koka vattnet så kan man göra det i förväg och sedan kyla ner det. Då behöver man bara micra det när det är dags. Man lär sig fort exakt hur många sekunder som ger perfekt temperatur.

Jag hade en doseringsburk som man kan mäta upp 3 måltider i.

När man är på stan kan man ha med sig en termos hett vatten och en flaska kallt vatten. Sedan blandar man till rätt temperatur i flaskan. Man lär sig även där ganska snabbt hur mycket av varje man ska ta. Ska man bara vara borta en kortare stund kan man ha lagom varmt vatten i termosen. 

• Maddi

Ersättning bör man inte göra klart och låta de stå tills man ska ha de, utan jag tror de va max en timme i kylen färdig gjord. Vi gjorde som så på nätterna att vi fyllde vatten i den mängd i flaskan och ställde den i kylen, på natten micra vi vattnet och i med pulvret. 
    Annars ett sätt att koka vattnet, ha det lite varmare än vad man tänkt ge i termos och sen hälla upp och i med pulvret. Det finns nog inget jättesmidigt sätt. 

• LillGris

Har du kommunalt vatten behöver det inte kokas. Micra kallt vatten till lagom temp bara.

• Annsiss

Micra inte i plastkärl utan micra i ett glas eller kopp och häll över i plastflaskan. Man bör inte upphetta plast.

• honeydew

Kall ersättning kan stå i kylskåp 24h och värmd ersättning klarar 1h i rumstemp, sa de på BB till oss för fem veckor sen. De blandar alltså bara en gång per dygn till bebisarna där och värmer så mycket som behövs efter behov.

Vi blandar på kallt kranvatten, i med pulver och micrar. Förbereder kalla flaskor som får stå i kylskåpet inför natten.

Åker vi iväg har vi vällingdoserare med pulver i och kallt vatten för sig. Finns alltid nånstans att värna. Annars tetra som dricks rumstempererad.

Svar på tråden Hur tillreder man/förvarar man ersättning?