• LillGris

Spjälsängen.,.

När plockade ni bort spjälsängen? Carl är två år om två månader och ligger i en spjälsäng med ena sidan bortplockad så den sitter ihop med vår säng. Men han har börjat bli så jäkla jobbig, kryper runt i sängen i sömnen och ligger typ på våra ansikten. Nu har vi ju dessutom en lilltjej i sängen också som är tre månader så det känns som att hon är lite i farozonen för hurricane Carl på natten. Men frågan är om en vanlig barnsäng är bra när han rör sig så mycket? Känns ju halvkul om han ska ramla ur sängen varje natt menar jag. Jag kan ju sova på typ en planka utan att ramla av för att man liksom "känner av" att man ligger på kanten av sängen, har ungar samma förmåga?

• Svar på tråden Spjälsängen.,.
  • zbaby

Lägg en resårbottenmadrass direkt på golvet så faller han inte högt om han skulle tumla runt och då lär de sig känna av kanten.

• skogsvitter

Vi har haft vanlig säng mycket tidigare än så till våra barn, min erfarenhet är att de helt automatiskt sover lugnare när de slipper vara instängda innanför spjälorna och har en egen, stor yta att sova på. Personligen tycker jag det är i senaste laget att byta i den här åldern, och antagligen är det kanske också just därför han har börjat sova så oroligt.

• skogsvitter

Man kan förstås lägga något på golvet de första nätterna om man är orolig, fallet är ju så otroligt lågt ändå så man kan ju ha filtar eller annat mjukt på golvet. Behöver ju inte ens vara en madrass.

• The Fugly

Vi bytte vid 16-17 månader. Vi har en madrass på golvet bredvid hennes växasäng och hon har rullat ur ett par gånger men aldrig gjort sig illa eftersom hon landar mjukt.

• 2012Kim

Bytte bort spjälsängen mot resårbotten till min tös för ett par veckor sen. Hon är 1,5 och de funkar kanon. Har ett vikt täcke nedanför om hon ramlar ur, men de har hänt en gång bara.

• Anna83a

Vi bytte runt 2 år tror jag. Köp en barnsäng med stödskena till så kan han inte ramla ur! Jag skulle inte vilja ha en 2:åring o en liten bebis i samma säng. Kan han inte få ett eget rum?

• LillGris
    skogsvitter skrev 2013-10-25 08:04:34 följande:
    Vi har haft vanlig säng mycket tidigare än så till våra barn, min erfarenhet är att de helt automatiskt sover lugnare när de slipper vara instängda innanför spjälorna och har en egen, stor yta att sova på. Personligen tycker jag det är i senaste laget att byta i den här åldern, och antagligen är det kanske också just därför han har börjat sova så oroligt.

Stor yta har han, den sitter som sagt ihop med vår säng så han hsr sin säng plus vår 180-säng, haha :)
    Anna83a skrev 2013-10-25 08:29:36 följande:
    Vi bytte runt 2 år tror jag. Köp en barnsäng med stödskena till så kan han inte ramla ur! Jag skulle inte vilja ha en 2:åring o en liten bebis i samma säng. Kan han inte få ett eget rum?

Stödskena ska vi absolut ha, tack! Jo men grejen är att vi ska flytta om ett par månader, innan dess känns det mest onödigt att inreda ett helt rum till honom, det får han i nya lägenheten. Tack för tips och råd, alla!
  • stickkontakt

Min tvååring som sover som en virvelvind lyckades trilla ur sängen trots stödskena. Resultatet blev ett brutet nyckelben. Efter det sågade vi av benen på sängen så det i princip bara är en madrass på golvet, bara lättare att städa runt. Det var en helt vanlig säng från början, ca 40 cm hög så det var ingen ovanligt hög säng. Hon har inte sovit i spjälsäng på långt över ett år så hon har haft god tid på sig att lära sig känna kanten. Tydligen inte helt ovanligt att sådant händer fick vi veta.

• LillGris
    stickkontakt skrev 2013-10-25 11:49:23 följande:
    Min tvååring som sover som en virvelvind lyckades trilla ur sängen trots stödskena. Resultatet blev ett brutet nyckelben. Efter det sågade vi av benen på sängen så det i princip bara är en madrass på golvet, bara lättare att städa runt. Det var en helt vanlig säng från början, ca 40 cm hög så det var ingen ovanligt hög säng. Hon har inte sovit i spjälsäng på långt över ett år så hon har haft god tid på sig att lära sig känna kanten. Tydligen inte helt ovanligt att sådant händer fick vi veta.

Oh no!! Stackars liten :( jag har sett vissa barnsängar som har höga kanter runtom, alltså inte som spjälsäng men som stödskena fast runt hela. Det kanske är nåt?
  • stickkontakt
    LillGris skrev 2013-10-25 12:27:52 följande:

Oh no!! Stackars liten :( jag har sett vissa barnsängar som har höga kanter runtom, alltså inte som spjälsäng men som stödskena fast runt hela. Det kanske är nåt?
    Jag vet faktiskt inte vad som är bäst. Är kanten för hög blir det ju krångligt att ta sig i och ur också, speciellt i yrvaket tillstånd. Med otur kanske det orsakar mer fall än det skulle blivit annars. Vi funderade på att sätta på högre kanter men valde bort det av den anledningen. Vår dotter kommer gärna in till oss nästan varje natt så hon klättrar ofta ur sängen själv i halvvaket tillstånd. Därför valde vi väldigt låg säng istället.
  • LillGris
    stickkontakt skrev 2013-10-25 12:37:29 följande:
    Jag vet faktiskt inte vad som är bäst. Är kanten för hög blir det ju krångligt att ta sig i och ur också, speciellt i yrvaket tillstånd. Med otur kanske det orsakar mer fall än det skulle blivit annars. Vi funderade på att sätta på högre kanter men valde bort det av den anledningen. Vår dotter kommer gärna in till oss nästan varje natt så hon klättrar ofta ur sängen själv i halvvaket tillstånd. Därför valde vi väldigt låg säng istället.

Just det, det är sant.. Vi tänkte ha hans säng brevid vår, på samma sätt som vi har spjälsängen nu men han kommer ligga en nivå nedanför sp vår säng blir ju som en kant.. Men kanske blir dumt. Hm. Tål att tänkas på detta!
  • Killerhillary

Min tvååring älskar sin spjälsäng, så han får gärna ha den kvar en stund till. Jag tror att han känner sig trygg i den.  

På kvällarna när vi lagt honom leker han med kuddarna och nallarna en stund innan han somnar. Likadant på morgonen kan han (förnöjd) göra det i 20 min ibland om han vaknar tidigt. 

Han sover som en liten virvelvind också så det är lite skönt att han är i ett litet "bo" .

Svar på tråden Spjälsängen.,.