Matovilja, dålig viktuppgång 22mån. Fler? Tips?
Vår lilla kille har aldrig riktigt kommit igång att äta. Ammades helt till 6 mån därefter amning + en flaska ersättning till 10 mån då jag slutade amma. Efter det ersättning och även någon flaska välling. Vid 14 mån åt han för första gången en hel måltid, innan max 2-5 tuggor. Nu äter han men är otroligt selektiv och har två rätter som går ner plus lite småsaker. Det här resulterar i att han inte äter på förskolan!
Han har efter 6 mån haft lite problem med vikten men ändå följt -2 kurvan skapligt. (Längd kurvan -0,5). På den något försenade 18 mån kollen visade det sig att han halkat ner ytterligare och jag upplever att han är helt slut efter förskolan.
Jag förstår att barnen är trötta efter en dag på förskolan, det är vår stora kille också men det här är en annan typ av trötthet. Är han hemma så får han det han gillar och är pigg och glad.
Hur som helst fick vi en barnläkartid och hon har nu remitterat oss vidare till barnmottagningen. Vi fick duocal som tillskott. Jag frågade om dietist men det tyckte inte hon (?).
Fler i samma sits med barn som är matovilliga? Någon som varit med om liknande?
Barnläkaren pratade om gluten. Jag tvivlar!