• PrickenoGrodan

Matovilja, dålig viktuppgång 22mån. Fler? Tips?

Vår lilla kille har aldrig riktigt kommit igång att äta. Ammades helt till 6 mån därefter amning + en flaska ersättning till 10 mån då jag slutade amma. Efter det ersättning och även någon flaska välling. Vid 14 mån åt han för första gången en hel måltid, innan max 2-5 tuggor. Nu äter han men är otroligt selektiv och har två rätter som går ner plus lite småsaker. Det här resulterar i att han inte äter på förskolan!

Han har efter 6 mån haft lite problem med vikten men ändå följt -2 kurvan skapligt. (Längd kurvan -0,5). På den något försenade 18 mån kollen visade det sig att han halkat ner ytterligare och jag upplever att han är helt slut efter förskolan.
    Jag förstår att barnen är trötta efter en dag på förskolan, det är vår stora kille också men det här är en annan typ av trötthet. Är han hemma så får han det han gillar och är pigg och glad.
    Hur som helst fick vi en barnläkartid och hon har nu remitterat oss vidare till barnmottagningen. Vi fick duocal som tillskott. Jag frågade om dietist men det tyckte inte hon (?).
    Fler i samma sits med barn som är matovilliga? Någon som varit med om liknande?
    Barnläkaren pratade om gluten. Jag tvivlar!  

• Svar på tråden Matovilja, dålig viktuppgång 22mån. Fler? Tips?
  • Masken84

Min son har alltid ätit bra. Började med smaksatt vid 4 mån och sen ökat och ökat. Han är nu 19 månader och har börjat på förskolan och har typ slutat äta. Han har oxå börjat gå ner i vikt men han har då alltid legat 2 kurvor över det normala. Han är 91cm lång och vägde sist 15 kg.

Tror ni måste sluta ge han sånt han bara tycker om. Är han riktigt hungrig så äter han. Så gör vi med sonen han får det som bjuds och till slut äter han. Har ni testat det? Självklart får han välling till natten men lunch och middag får han äta det som bjuds!

• cosinus

Ja min 5.5-åring är och har alltid varit sådan.

Han föddes i full tid på 2.5 kg och 45 cm. Sen tog han igen något på kurvorna till ungefär 5 månader för att sen vända neråt igen.

Som minst relativt kurvorna var han mellan 18 månader och 2 år. Då låg en bra bit under nedersta (-3) kurvan och jag vet att han vägde ungefär 9 kg vid 2 år. Längdkurvan har alltid hållits helt ok på -2

När han sen blev äldre, inte blev sjuk lika ofta (för då slutar han helt att äta) och barn i samma ålder inte förväntades öka så himla fort i vikt så började han sakta men säkert ta igen lite. Nu sist vid 5-årskollen låg han på -2 på längden (som alltid) och pyttelite över -3 på vikten.

Vi har varit hos barnläkaren och kollat tillväxthormon oc gluten och vi har varit hos dietist som inte hade något direkt att anmärka.

Precis som din son blir han otroligt trött när orken tryter. När han blir sjuk så har han en väldigt mycket längre återhämtningsperiod än syskonen. Alltså han tillfrisknar lika fort men han behöver flera dagar att komma igång och äta och få tillbaka orken.

Det är som att han bara äter minsta möjliga mängd för att överleva till nästa mål och på dagis har de insett hur han funkar och försöker att kratta banen för honom lite när de kommer in efter att ha varit ute precis innan lunchen för då tål han inga motgångar alls för att han är så slut.

Ju äldre han blivit desto större marginaler har han ändå fått, han är ff trött efter dagis men inte som för några år sen. Värst var perioden när han slutade sova på dagen. Då var han helt knäckt.

Men man märker ju att han inte riktigt återhämtar sig som syskonen. Han kör breakdance på söndagar och efter det är han rätt seg. Hittar vi på något annat fysiskt efteråt (typ badhus) kroknar han totalt. Hans syskon kan röja båda för och eftermiddag utan problem.

• PrickenoGrodan
    Masken84 skrev 2013-10-21 18:51:49 följande:
    Min son har alltid ätit bra. Började med smaksatt vid 4 mån och sen ökat och ökat. Han är nu 19 månader och har börjat på förskolan och har typ slutat äta. Han har oxå börjat gå ner i vikt men han har då alltid legat 2 kurvor över det normala. Han är 91cm lång och vägde sist 15 kg.

Tror ni måste sluta ge han sånt han bara tycker om. Är han riktigt hungrig så äter han. Så gör vi med sonen han får det som bjuds och till slut äter han. Har ni testat det? Självklart får han välling till natten men lunch och middag får han äta det som bjuds!
    Tyvärr gör han inte det! Det här är ingen tillfällig matvägran. Storebror var krånglig med maten, vägrade massor osv men det här är något annat. Storebror gjorde vi som du skrev.
    Vi har provat att inte ge honom (lillplutten) "det vanliga" vilket resulterar i ingen mat alls. Han har aldrig ätit annat än korv och fiskbullar. Inga puréer, ingen gröt, inga grönsaker eller frukt... Det funkar inte att bara vänta ut, han äter inte... Han vägde 9,8kg för drygt en vecka sedan.
  • PrickenoGrodan
    cosinus skrev 2013-10-21 19:06:41 följande:
    Ja min 5.5-åring är och har alltid varit sådan.

Han föddes i full tid på 2.5 kg och 45 cm. Sen tog han igen något på kurvorna till ungefär 5 månader för att sen vända neråt igen.

Som minst relativt kurvorna var han mellan 18 månader och 2 år. Då låg en bra bit under nedersta (-3) kurvan och jag vet att han vägde ungefär 9 kg vid 2 år. Längdkurvan har alltid hållits helt ok på -2

När han sen blev äldre, inte blev sjuk lika ofta (för då slutar han helt att äta) och barn i samma ålder inte förväntades öka så himla fort i vikt så började han sakta men säkert ta igen lite. Nu sist vid 5-årskollen låg han på -2 på längden (som alltid) och pyttelite över -3 på vikten.

Vi har varit hos barnläkaren och kollat tillväxthormon oc gluten och vi har varit hos dietist som inte hade något direkt att anmärka.

Precis som din son blir han otroligt trött när orken tryter. När han blir sjuk så har han en väldigt mycket längre återhämtningsperiod än syskonen. Alltså han tillfrisknar lika fort men han behöver flera dagar att komma igång och äta och få tillbaka orken.

Det är som att han bara äter minsta möjliga mängd för att överleva till nästa mål och på dagis har de insett hur han funkar och försöker att kratta banen för honom lite när de kommer in efter att ha varit ute precis innan lunchen för då tål han inga motgångar alls för att han är så slut.

Ju äldre han blivit desto större marginaler har han ändå fått, han är ff trött efter dagis men inte som för några år sen. Värst var perioden när han slutade sova på dagen. Då var han helt knäckt.

Men man märker ju att han inte riktigt återhämtar sig som syskonen. Han kör breakdance på söndagar och efter det är han rätt seg. Hittar vi på något annat fysiskt efteråt (typ badhus) kroknar han totalt. Hans syskon kan röja båda för och eftermiddag utan problem.
    Inga bra råd fån dietisten?
  • cosinus
    PrickenoGrodan skrev 2013-10-21 19:10:04 följande:
    Inga bra råd fån dietisten?
    Inte mer än rapsolja i vällingen, men det har han ju slutat med vid det här laget.
  • frökenelisabeth

Vår son är snart 1,5 och väger runt 8,7 kg. Har alltid älskat att amma men varit trögare med riktig mat. Märker också att han behöver lång tid för återhämtning efter sjukdom och annat. Vi har varit hos barnläkare, som inte misstänkte något "fel", men erbjöd remiss till dietist som vi tackade ja till. Ska dit den 8 nov och det blir spännande att höra vad hen säger.

Masken84, det är inte alltid så enkelt som att "barn äter när de blir hungriga". Just när det gäller barn som har långvariga problem med matvägran brukar man tvärtom rekommendera just att servera det man vet att barnet gillar.

• PrickenoGrodan

Ja, vi har blivit rekommenderade att ge allt han vill ha, sött som salt. På förskolan får han sedan en vecka tillbaka specialkost = korv.

• skogsvitter

Varför tvivlar du på att det är gluten?

Det du beskriver låter precis som vår dotter, förutom att BVC och läkarna i vårt fall ignorerade symptomen tills nu, strax innan hon fyllde 6 år. Hon har ätit glutenfritt sedan i maj och är en helt annan unge! Får näringsdrycker även hon, och de har gjort att hon kunnat ta igen det hon tappat rent tillväxtmässigt. Men det är lååååång väg kvar att gå för oss! Eftersom hon haft oupptäckt celiaki så länge. Jag skulle vara fullkomligt överlycklig om jag var du, att läkarna redan nu överväger gluten och celiaki som orsaken, så att ni kan få en tidig diagnos och därmed en tidig behandling så att ni slipper "djupare" problem. Du ver att det i snitt tar åtta år (!!!) innan man får korrekt diagnos vid celiaki?? Så jag undrar verkligen varför du är så bombsäker på att det inte är gluten?

• skogsvitter
    PrickenoGrodan skrev 2013-10-21 19:08:03 följande:
    Tyvärr gör han inte det! Det här är ingen tillfällig matvägran. Storebror var krånglig med maten, vägrade massor osv men det här är något annat. Storebror gjorde vi som du skrev.
    Vi har provat att inte ge honom (lillplutten) "det vanliga" vilket resulterar i ingen mat alls. Han har aldrig ätit annat än korv och fiskbullar. Inga puréer, ingen gröt, inga grönsaker eller frukt... Det funkar inte att bara vänta ut, han äter inte... Han vägde 9,8kg för drygt en vecka sedan.
    Vet precis hur det är...
  • skogsvitter
    Masken84 skrev 2013-10-21 18:51:49 följande:

Vår dotter är 6 år och väger nu 16 kg. För ett par månader sen vägde hon bara drygt 13 kg efter en kort period av självsvält innan vi blev inlagda på sjukhuset. Alla barn äter faktiskt inte när de blir "riktigt hungriga". Jag hoppas det inte hinner bli lika allvarligt för TS vid en eventuell celiaki eller annan bakomliggande orsak innan de får korrekt diagnos och rätt behandling.
  • PrickenoGrodan

Skogsvitter: Det är klart att jag inte är säker på det där med gluten. Men han har nu gått upp 400-500g på bara 1,5 vecka med specialkost på förskolan och rapsolja i vällingen. Jag tänker att han inte borde återhämta sig så snabbt om han har glutenintolerans eftersom han fått massor av gluten. Men när jag läst på om gluten ser jag att det är en knepig diagnos så jag är jättetacksam för att de ska kolla upp honom. Jag är också tacksam för att vi inte behöver tjata oss till en läkartid.
    Vad får din tjej för näringsdryck? Vi provade någon med jordgubbssmak men den vägrade han. Vi har nu fått näringspulver att berika vällingen med. 

• skogsvitter
    PrickenoGrodan skrev 2013-10-21 21:34:16 följande:
    Skogsvitter: Det är klart att jag inte är säker på det där med gluten. Men han har nu gått upp 400-500g på bara 1,5 vecka med specialkost på förskolan och rapsolja i vällingen. Jag tänker att han inte borde återhämta sig så snabbt om han har glutenintolerans eftersom han fått massor av gluten. Men när jag läst på om gluten ser jag att det är en knepig diagnos så jag är jättetacksam för att de ska kolla upp honom. Jag är också tacksam för att vi inte behöver tjata oss till en läkartid.
    Vad får din tjej för näringsdryck? Vi provade någon med jordgubbssmak men den vägrade han. Vi har nu fått näringspulver att berika vällingen med. 
    Resource minimax heter de hon får, de är på tetra och finns i olika smaker. Jordgubb och choklad är de hon gillar men finns även banan tror jag det var. Man kan dricka direkt ur dem ungefär som en festis också, det följer med sugrör. Vi kallar dem för drakdryck för det är en söt drake på förpackningarna

Köpte på eget bevåg näringsdryck på apoteket innan vi började få dessa utskrivna, men det var något annat och de var tydligen inte alls goda. Det stod att de var till barn på förpackningarna, men enligt dietisten vi pratat med senare så var de ändå mer anpassade för vuxna tydligen och med en ganska "grov" smak. De här med draken på är väldigt lena och milda i smaken, och gräddiga ungefär som smält glass!

Vår dotter har också varit väldigt upp och ned med tillväxten, och vi har blivit glada varenda gång hon "ätit upp sig" men ätperioderna har totalt sett ändå inte varit tillräckliga. Det är helt klart en knepig diagnos! Bra att ni fått näringspulver som tycks fungera för honom
Svar på tråden Matovilja, dålig viktuppgång 22mån. Fler? Tips?