Föräldralediga med syskon - vad hittar ni på?
Jag har en son på 2,5 år och en på 2,5 månader. Stor går på förskolan tis, ons, tors mellan 9-14. Han älskar sin förskola och vill dit varje dag.
Stora problem när pappan går på morgonen utan att ta med honom till förskolan måndagar och fredagar med andra ord.
Den härliga viljeåldern har gjort entré med och det är framför allt förmiddagarna som är ett problem. Vi går upp mellan 5-7 och sen vilar han (hade hoppats på att vi skulle skippat vilan vid det här laget men det går inte, han blir alldeles för trött om han inte får sova en stund på dagen) någon gång mellan 11-13 (ca 45 minuter lite beroende på dagsform osv).
Stor blir såå uttråkad! Det blir bara bråk, skrik och tråk till all oändlighet. Lillebror mår inte heller bra eftersom han varken får äta i lugn och ro eller sova överhuvudtaget.
Jag har köpt hem allt möjligt pyssel, försöker avleda, föreslår lego, "kanske du kan bjuda på kaffe?" "vill du hjälpa mig byta blöja" osv. Men han har tråkigt helt enkelt. Jag räcker inte, jag är tråkig oavsett vad jag gör. Han vill leka med andra barn.
Visserligen bor vi i Göteborg, där man tycker att det borde finnas gott om saker att hitta på, men jag går bet. Försökte anmäla honom till dansgrupp men det var inte okej att ta med småsyskon och lillebror kan inte stannna hemma själv (uppenbart). Barnrytmiken var också stängd pga mammaledighet. Öppna förskolan Spira tycks alltid vara fullt (eller så har vi bara extrem otur varje gång vi kommer dit och sonen blir jättejättebesviken när vi får åka hem igen) och öppna förskolan Kåken funkar bara måndag eftermiddag (där är nästan alltid tomt när vi kommer?!).
Alfons kulturhus, universeum osv öppnar inte förrän kl.10 och underlättar således inte den tiden heller. Urban bambino verkar inte vara särskilt populärt (?). Jag googlar och googlar efter saker att hitta på, men det enda jag hittar (som vi gör) är plikta eller lekparken i trädgårdsföreningen.
Vänner och familj befinner sig många mil härifrån så andra att umgås med finns ju inte heller.
BVC anordnade en föräldrakurs som jag inte känner att jag behöver gå men som jag ju gärna hade velat vara med på för att få chans att träffa andra föräldrar - då schemalades den kl.13-14 torsdagar, så varken jag eller andra föräldralediga med syskon kommer att kunna delta. Försökte få en ändring men det gick inte.
Vad gör ni andra som är föräldralediga med syskon?