• Swipter

Föräldralediga med syskon - vad hittar ni på?

Jag har en son på 2,5 år och en på 2,5 månader. Stor går på förskolan tis, ons, tors mellan 9-14. Han älskar sin förskola och vill dit varje dag.
    Stora problem när pappan går på morgonen utan att ta med honom till förskolan måndagar och fredagar med andra ord.

Den härliga viljeåldern har gjort entré med och det är framför allt förmiddagarna som är ett problem. Vi går upp mellan 5-7 och sen vilar han (hade hoppats på att vi skulle skippat vilan vid det här laget men det går inte, han blir alldeles för trött om han inte får sova en stund på dagen) någon gång mellan 11-13 (ca 45 minuter lite beroende på dagsform osv).
    Stor blir såå uttråkad! Det blir bara bråk, skrik och tråk till all oändlighet. Lillebror mår inte heller bra eftersom han varken får äta i lugn och ro eller sova överhuvudtaget.
    Jag har köpt hem allt möjligt pyssel, försöker avleda, föreslår lego, "kanske du kan bjuda på kaffe?" "vill du hjälpa mig byta blöja" osv. Men han har tråkigt helt enkelt. Jag räcker inte, jag är tråkig oavsett vad jag gör. Han vill leka med andra barn. 

Visserligen bor vi i Göteborg, där man tycker att det borde finnas gott om saker att hitta på, men jag går bet. Försökte anmäla honom till dansgrupp men det var inte okej att ta med småsyskon och lillebror kan inte stannna hemma själv (uppenbart). Barnrytmiken var också stängd pga mammaledighet. Öppna förskolan Spira tycks alltid vara fullt (eller så har vi bara extrem otur varje gång vi kommer dit och sonen blir jättejättebesviken när vi får åka hem igen) och öppna förskolan Kåken funkar bara måndag eftermiddag (där är nästan alltid tomt när vi kommer?!).
    Alfons kulturhus, universeum osv öppnar inte förrän kl.10 och underlättar således inte den tiden heller. Urban bambino verkar inte vara särskilt populärt (?). Jag googlar och googlar efter saker att hitta på, men det enda jag hittar (som vi gör) är plikta eller lekparken i trädgårdsföreningen.

Vänner och familj befinner sig många mil härifrån så andra att umgås med finns ju inte heller.
    BVC anordnade en föräldrakurs som jag inte känner att jag behöver gå men som jag ju gärna hade velat vara med på för att få chans att träffa andra föräldrar - då schemalades den kl.13-14 torsdagar, så varken jag eller andra föräldralediga med syskon kommer att kunna delta. Försökte få en ändring men det gick inte.

Vad gör ni andra som är föräldralediga med syskon?  

• Svar på tråden Föräldralediga med syskon - vad hittar ni på?
  • hannis

Jag är hemma med en 3,5-åring och en 6 månaders. Båda vaknar runt 6 så dagarna blir långa innan mannen är hemma runt 18 på kvällarna. Storebror har varit hemma helt från dagis i 3,5 månad. I början kände jag som dig. Han måste aktiveras varenda sekund! Men nu har jag lugnat mig. Tempot är lugnare nu och storebror mer tillfreds med att det är lite tråkigt ibland.

Vi brukar gå upp och ta det rätt lungt. Frukost, påklädning osv får ta den tid det tar. Vi leker oftast på golvet i storebrors rum. Lillebror är med på golvet. Ibland blir frt en film eller ipad medan jag dricker kaffe. När det är dags för lillebror att sova läggs han i vagnen och så går vi ut. Vi har 3 hundar så vi måste gå ut varje dag. Vi går ca 1 h och storebror går själv ca halva vägen. Vi plockar blåbär, pratar om det vi möter, stannar och pratar med grannar osv.

När vi kommer tillbaka är det dags att laga lunch. Det gör vi oftast tillsammans. Sedan äter vi. Vips så har hela förmiddagen gått.

• Flickan och kråkan
    Swipter skrev 2013-09-16 19:01:27 följande:
    Bada var en jättebra idé! Tack! Jag har inte alls tänkt på det eftersom vi alltid badar barnen när vi är hemma båda två. Lite osäker på vart jag ska göra av lillebror under tiden, vågar inte ha honom hos mig då jag vill kunna rycka in när som. Storebror blir lätt sjövild i badkaret :) (Vår babysitter är en mamaroo. Vatten och el är sällan en bra idé :o) 

Men lägg liten på en kudde på golvet. Det gör jag. Vi har ingen babysitter alls så jag har kuddar lite överallt på golven. Han åker mycket på armen eller i sjal, men så har jag kuddar på golvet så jag lätt och snabbt kan lägga ner honom om det behövs. Gjorde så med vårt mellanbarn också.
  • Flickan och kråkan

Springcykel? Båda mina har älskat dem från den åldern mer eller mindre bott på dem. Morgoncykeltur - stora nöjd och aktiv, lilla promenad på bärande fot (skaffa ett riktigt bra bärredskap) .

• shine

Jag är i samma sits. Någon lekplats besöker jag inte igen! Allt var frid och fröjd fram till helvetet bröt ut. Minsta vaknade och var hungrig och största ville springa ut till några större barn utanför lekplatsen. Han är i sådan där härlig trotsålder och kan inte prata.

Jag håller mig hemma med låsta dörrar och försöker så gott det går att underhålla honom mellan amningarna som man lätt glömmer bort tar en väldans tid när dom är små. Dom gillar ju ligga där och snutta och mysa.

Följer denna tråd med spänning på kloka tips och råd!

• Swipter
    hannis skrev 2013-09-16 21:18:18 följande:
    Jag är hemma med en 3,5-åring och en 6 månaders. Båda vaknar runt 6 så dagarna blir långa innan mannen är hemma runt 18 på kvällarna. Storebror har varit hemma helt från dagis i 3,5 månad. I början kände jag som dig. Han måste aktiveras varenda sekund! Men nu har jag lugnat mig. Tempot är lugnare nu och storebror mer tillfreds med att det är lite tråkigt ibland.

Vi brukar gå upp och ta det rätt lungt. Frukost, påklädning osv får ta den tid det tar. Vi leker oftast på golvet i storebrors rum. Lillebror är med på golvet. Ibland blir frt en film eller ipad medan jag dricker kaffe. När det är dags för lillebror att sova läggs han i vagnen och så går vi ut. Vi har 3 hundar så vi måste gå ut varje dag. Vi går ca 1 h och storebror går själv ca halva vägen. Vi plockar blåbär, pratar om det vi möter, stannar och pratar med grannar osv.

När vi kommer tillbaka är det dags att laga lunch. Det gör vi oftast tillsammans. Sedan äter vi. Vips så har hela förmiddagen gått.
    Alltså, jag förstår hur du menar, men det är inte så att jag känner att han måste aktiveras. Det här är en förmiddag:
    Mamma, mammaaa, mammaa!! bit klös riv sparka kasta grejer. Kan vi inte leka lite med lego älskling? NEEEEEJEEE!! Vad gör du i badkaret? Nej, jag vill inte att du duschar när inte jag är med. Oj, vilken fin hallmålning du gjort på vår vita vägg med din röda krita som du tydligen gömt undan sen igår. Varför är det blött på golvet? Nej, du får inte göra en egen swimmingpool i golvkrukan. På tal om krukor, det där är lecakulor, det är jord - de får man inte äta. Usch blä! Nej, inte slåss. Varför bits du? Kan du hjälpa mamma plocka disk? Nej, inte spring med glaset. KASTA INTE GLASET I GOLVET! Error. LALALALALALALALALALALA luften är fri! Snälla älskling du får skrika hur mycket du vill på ditt rum men jag får ont i öronen här ute. LALALALALALALALALA! Hoppa inte i soffan älskling det är farligt. LAAAALALALALALA! Hysterisk lillebror. Kan du bjuda på kaffe älskling? Eller ska vi läsa en bok? Ja det gör vi! Bit klös riv sparka spottloska på golvet. Nej, nu får du vara på ditt rum. Så gör man inte! LALALALALALALA. Kasta leksaker, ösa ner allt från bordet, köra leksaksbilen in i vintrinskåpet.
    Och så är klockan åtta.

Ja...du fattar.
    Enda sättet är att gå ut så att han får springa av sig, men eftersom lillebror vägrar vagnen så blir det svårt när det regnar. Vi har bil så med den kan vi ju ta oss någonstans.
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-16 21:22:42 följande:
    Men lägg liten på en kudde på golvet. Det gör jag. Vi har ingen babysitter alls så jag har kuddar lite överallt på golven. Han åker mycket på armen eller i sjal, men så har jag kuddar på golvet så jag lätt och snabbt kan lägga ner honom om det behövs. Gjorde så med vårt mellanbarn också.
    Jättebra tips, tack! Det här är det svåraste tycker jag, att tänka tillräckligt enkelt. Det blir så lätt att man hela tiden anstränger sig så mycket och försöker så mycket att man missar det där lilla, som ju är så bra.
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-16 21:36:48 följande:
    Springcykel? Båda mina har älskat dem från den åldern mer eller mindre bott på dem. Morgoncykeltur - stora nöjd och aktiv, lilla promenad på bärande fot (skaffa ett riktigt bra bärredskap) .
    Vi har en springcykel/balanscykel men han vågar inte riktigt sitta på den. Vi har försökt visa hur man gör och han har suttit på den men han vill snart av. Förstår inte riktigt varför för på förskolan cyklar han ju runt jämt.
    shine skrev 2013-09-17 00:04:15 följande:
    Jag är i samma sits. Någon lekplats besöker jag inte igen! Allt var frid och fröjd fram till helvetet bröt ut. Minsta vaknade och var hungrig och största ville springa ut till några större barn utanför lekplatsen. Han är i sådan där härlig trotsålder och kan inte prata.

Jag håller mig hemma med låsta dörrar och försöker så gott det går att underhålla honom mellan amningarna som man lätt glömmer bort tar en väldans tid när dom är små. Dom gillar ju ligga där och snutta och mysa.

Följer denna tråd med spänning på kloka tips och råd!
    Usch jag såg en mamma som satt och ammade på lekparken när hennes större son bara fick för sig att han ville gunga plötsligt och sprang blixtsnabbt bort till gungställningen och var en hårsmån från att få en gunga rätt i ansiktet. Alla mammorna fick hjärtstopp. Hu!
    För oss funkar det med lillebror i babyskyddet på vagnchassit. Men vi kan ju inte vara där så länge.
    Tycker det är så konstigt att man har Spira som är totalt överfull och sen inget mer. Kåken ligger antagligen så avsides att ingen tar sig dit för där är ju omvänd problematik :/
  • hannis

Men ha bebisen i bärsele/sjal och ha regnkappa och paraply? Det måste väl funka? Och barnsäkra bättre hemma. Ta bort alla lecakulor, sätt en hasp på badrumsdörren osv.

Sen får du tänka att denna tiden går över. Om 2-3 månader kan bebisen sitta upp i vagnen och då kommer det säkert bli mycket lättare att gå ut. Så var det för oss i alla fall. Fram till 4 månader var det hemskt att ligga i vagnen men så fort han kunde sitta upp blev det mycket bättre. Håll ut!

• Elsis

Det finns ju öppna förskolor i olika stadsdelar också. Tar ni bussn dit blir ju det också en aktivitet som tar en stund, då kan ni ju ge er iväg ganska tidigt även om de inte öppnar förrän tio. Det samma kan ju funka för olika biblioteksfilialer. Biblioteken har ju en del leksaker, pussel etc att sysselsätta sig med om inte böcker lockar tillräckligt.

• Swipter

Nu måste jag bara uppdatera här :D Idag gick jag på 1 timmes promenad med lillebror SOVANDES i vagnen. Yaaay!
    Fick en snilleblixt, hämtade det största täcket jag kunde hitta och stuvade ner det i liggdelen och sen tog jag lillebror och la ner honom och höll andan. Två sekunder argt skri och sen kom tröttljuden och så SOMNADE HAN! Innan jag ens hunnit få på mig skorna :D

Att det numera är 80% täcke och 20% bebis i liggdelen bryr jag mig inte ett dugg om. Det enda folk kommer reagera på ändå är en väldigt väldigt glad mamma på promenad :D
    Nu håller jag tummarna för att det inte var en engångsföreteelse... 

Svar på tråden Föräldralediga med syskon - vad hittar ni på?