• Sheyen

Tips om flaskmatning? (ska ej amma)

Hejhej! Min psykolog tycker, liksom jag själv, att det blir bäst om jag helt och hållet låter bli att amma och istället direkt kör med flaskmatning, då jag ska börja ta mina mediciner igen.

Jag är för närvarande gravid i vecka 35 och det blir planerat snitt vecka 38. Vi har skaffat det mesta som behövs för vår kommande familjemedlem, men vi har ännu inte köpt vare sig nappflaskor eller ersättning; sådant bör köpas först när vi verkligen vet vad som behövs.

Vi undrar:

Hur många nappflaskor bör man ha hemma? Vi har gissat på 4-5 st (så att det alltid finns någon ren osv)
    Finns det anpassade "nappar" till flaskorna, beroende på ålder? Vad ska man ha och vad ska man inte ha?
    Om ni har några knep som är fiffiga och bra att ta till i samband med flaskmatning; berätta gärna!
    Om det finns något mer som ni vill informera mig om gällande det här; kör på!

Jag blir oerhört tacksam för svar, så om ni vill undvara någon minut eller två till att sammanfatta en liten guide till mig skulle jag uppskatta det väldigt mycket!

Ha det bra!

MVH

• Svar på tråden Tips om flaskmatning? (ska ej amma)
  • straw2008
    gotaland skrev 2013-09-11 11:30:06 följande:
    Jo du, jag har lärt mig här på FL (där alla är så himla bra...:)) att man måste koka vattnet (vårt fina svenska vatten...) för det står på semper förpackningarna..... (det är ju för att semper används i stora delar av världen där inte alltid den svenska vattenkvalitén finns) och sen ska man inte skaka flaskan heller när man blandat i pulver utan man ska bara vicka den .... herregud!

Äh det där har jag faktiskt aldrig hört! Vi blandar vår med lattevisp.
    I kinamockaskogen.....
  • 2009

Vi använder MAM flaskor, har två stycken. De har mappar i olika storlekar som man byter till allt eftersom. Bra att tänka på vid storleksbyte är att inte byta rakt av, när vi bytte till 2an fick vår kille ont i magen och kräktes ganska mycket. Vi varvade därför vartannat mål med den mindre storleken. Har ätit semper sedan födseln, har funkat jättebra! Har aldrig kokat vattnet, vi har en vattenkokare som man kan ställa in grader på, värmer upp till 40 och blandar i pulvret. Nattetid har vi en termos med hett vatten och en flaska kallt som vi blandar till rätt temp och så har vi en burk med pulver. Vi är rätt lata och orkar inte gå ner i köket på natten och blanda till :)

• HJ81

Dr Brown är kanon och till dem finns olika storlekar, börja med ettan. Jag rekommenderar också er att skaffa en sån där burk (doserare kanske det heter) som ni kan skopa upp färdiga portioner i så blir det lättare när ni är iväg.

• Mitarashi

Vi använde MAM, jag upplevde inte att det var jobbigt med delarna :) Onödigt att köpa dyra flaskor samt byta flaska med åldern.

Vi har dock ca 10 flaskor då vi är en aning lata ;)

• Mitarashi

Jag ska också tillägga att vi aldrig behövt olja, messmör eller droppar så ge inte bebisen sånt om det inte behövs :)

• Mitarashi

Tideloo, nu har jag inte läst innehållsförteckningen men jag kan anta att som i så många andra bebisprodukter så finns det konserveringsmedel och hjälpämnen som bebisen faktiskt kan klara sig utan om inte behovet finns där :)

• gotaland

Men det är väl klart att man inte håller på att ge massa onödiga saker om det inte behövs. Varför ge messmör om ungen inte är hård i magen och Jo du kan ge LITE messmör om barnet är hårt i magen av ersättningen (min  blev hård en gång) och det var ok att ge messmör av BVC men inga mängder då men det fattar du ju.

• straw2008

Sen tyckte jag pulvret fastnade i botten på mam flaskan heeeela tiden. Det ser man inte förens man tar isär flaskan.

I kinamockaskogen.....
  • inga76

Vi köpte en såndär vattenkokare med gradtal på, som man alltså kan ställa in att värma vattnet t 60 grader direkt. Supersmidigt.

• MadlenA

Många bra tips! Vi kör på lagom varmt vatten i termos och pulverdoserare förberett för det mesta, går hur snabbt som helst när hungern väl slår på. Första månaderna använde vi kokt vatten, nu tar vi kallt kranvatten och värmer till lagom temperatur i en gryta som vi sen häller på termos.

När de är riktigt små är det bra att ta det lugnt och låta de dricka i egen takt, vi spenderade m i n s t 45 min åt varje matning de första veckorna.

Grattis till bebis o lycka till

• MadlenA

Vi använder Esska Smart diflaska, "inbyggd" ventilering i nappen och inte en massa delar. Den enda som min pojke gillade efter att vi provat oss fram.

• FruLarsson

Ja som du ser kan man göra på massa olika sätt. Mitt tips är att tänka igenom (och testa sig fram) till vad som passar just er bäst så det blir  så smidigt och "ojobbigt" som möjligt. För mig har följande punkter varit "jobbiga":

Jag tycker inte om att stå och handdiska en eller flera gånger per dag. - Lösningen är att köra flaskorna i diskmaskinen  och ha många flaskor, 9 har vi nu och det tycker vi funkar helt ok men när hon åt som mest så hade vi lätt kunnat ha 3 till.
      Jag tycker det är jobbigt att stå och skopa upp pulver och mäta upp vatten varje gång det är dags för mat. - På kvällen när jag nattar lillan så kör maken ett race i köket och kokar vatten (egen brunn) och häller upp rätt mängd i flaskorna och fyller på våra vällingdoserare. Har mååånga doseringsfack. Jag gillar doseraren som är som många småburkar som man skruvar i varandra, alltså inte den typen som har tre fack och som man snurrar på locket. När det är dags för mat värmer jag vattenflaskan i mikron.
      Jag tycker det är jobbigt att gå upp på natten och värma på och blanda ersättning - Vi tar upp preppade vattenflaskor och doserare till sovrummet, eftersom tjejen inte gillar rumstempad ersättning (ja hon är knepig med maten) så har vi ställt in en mikro i sovrummet också (hade en mikro över efter en flytt vi hade nog inte gått och köpt en ny för den här anledningen).
      Jag tycker det är jobbigt att packa skötväskan innan man ska iväg, speciellt om man har en BVC-tid tidigt - Maken packar skötväskan på kvällen med blöjor, kläder, 2 (tomma) nappflaskor, vällingdoserare, en termos med nykokt hett vatten (hinner svalna lite till dagen efter) och en flaska med rumstempat vatten. Är jag ute blandar jag hett vatten och rumstempat vatten till lagom temperatur.
    Det är väl i stora drag så jag gör. Men som andra varit inne på så ska ni inte gå iväg och handla en massa flaskor innan ni vet vad för bebis ni får. Vi fick testa oss fram i vad som kändes som en evighet innan vi hittade rätt. Slutresultatet blev Dr. Brown med MAM-napp stl 2. Har man inget problem med matningen finns ingen anledning att köpa större dinappar, man märker vad som funkar.

Grattis och Lycka till! 

• Fröken Söt

Passar på att slänga in en fråga... Finns det fler antikolikflaskor än MAM:s som går att sterilisera i micron?

• FruLarsson
    Fröken Söt skrev 2013-09-13 16:28:55 följande:
    Passar på att slänga in en fråga... Finns det fler antikolikflaskor än MAM:s som går att sterilisera i micron?
    Jag har aldrig sett nån. Däremot finns det ju steriliseringslådor som man kan ha till mikron som man kan sterilisera valfri flaska i. Jag har en liknande men den hittade jag på utförsäljning i nån babyaffär och betalade 50 kr tar 8 minuter i mikron har jag för mig.

http://www.jollyroom.se/chicco-microsterilisator.html?ticket=L3N0b3JlXzRfc2VhcmNoL3NlYXJjaC1oaXRzOyM7cHJvZHVjdF9rZXk7MTY4NDM7Izsj&ttype=click
  • 3kidz4ever
    Sheyen skrev 2013-09-11 08:12:00 följande:
    Hejhej! Min psykolog tycker, liksom jag själv, att det blir bäst om jag helt och hållet låter bli att amma och istället direkt kör med flaskmatning, då jag ska börja ta mina mediciner igen.

Jag är för närvarande gravid i vecka 35 och det blir planerat snitt vecka 38. Vi har skaffat det mesta som behövs för vår kommande familjemedlem, men vi har ännu inte köpt vare sig nappflaskor eller ersättning; sådant bör köpas först när vi verkligen vet vad som behövs.

Vi undrar:

Hur många nappflaskor bör man ha hemma? Vi har gissat på 4-5 st (så att det alltid finns någon ren osv)
    Finns det anpassade "nappar" till flaskorna, beroende på ålder? Vad ska man ha och vad ska man inte ha?
    Om ni har några knep som är fiffiga och bra att ta till i samband med flaskmatning; berätta gärna!
    Om det finns något mer som ni vill informera mig om gällande det här; kör på!

Jag blir oerhört tacksam för svar, så om ni vill undvara någon minut eller två till att sammanfatta en liten guide till mig skulle jag uppskatta det väldigt mycket!

Ha det bra!

MVH
    Haft två flaskmatade barn en från ca 1 st månad o 1 st ca från födseln. Har använt
    120 ml Esska flaskor de första tiden med liten rund napp.
    När de är så små så lär de sig fort bara de är pigga och hungriga :) 
    Nappflaskadiskställ, nappflaskdiskborste för lättsam diskning. Jag har lagt napparna i vattenbad till det varit diskdags så torkar de inte eller gror inte in och håller längre. Har alltid kokat nappar/flaskor efter disk.
    Rapa efter varje mål har varit A och O i denna barnaskara annars stannar luften i magen och kniper. 

Lycka till med bebisen !  
  • Sheyen
    3kidz4ever skrev 2013-09-24 18:58:57 följande:
    Haft två flaskmatade barn en från ca 1 st månad o 1 st ca från födseln. Har använt
    120 ml Esska flaskor de första tiden med liten rund napp.
    När de är så små så lär de sig fort bara de är pigga och hungriga :) 
    Nappflaskadiskställ, nappflaskdiskborste för lättsam diskning. Jag har lagt napparna i vattenbad till det varit diskdags så torkar de inte eller gror inte in och håller längre. Har alltid kokat nappar/flaskor efter disk.
    Rapa efter varje mål har varit A och O i denna barnaskara annars stannar luften i magen och kniper. 

Lycka till med bebisen !  
    Tusen tack för tips och lyckoönskningar!
Svar på tråden Tips om flaskmatning? (ska ej amma)