• Framboise

Katt i lägenhet?

Hej!
    Jag vill så gärna ha katt, men problemet är att jag bor i en på 25kvm etta mitt i stan.
    Så mina frågor kan man ha katt i lägenhet? Hur ofta bör man vara hemma i så fall? Fungerar det medans man pluggar? När är 'rätta tillfället'?

Mvh
    Alice 

• Svar på tråden Katt i lägenhet?
  • mona83

Ni som tycker att katter ska kunna gå som dom vill ute. Varför är det okej att släppa ut sin katt utan uppsikt men inte hundar?

Jag är uppvuxen med innekatter och jag har fått uppfattningen att även dom katterna kan få ett välmående liv. Näta in balkongen så kan dom gå ut där under kontrollerade former. 

L.O.V.E
  • mona83
    Farsa på stan skrev 2013-09-09 21:45:20 följande:
    Jag tycker endast att man ska ha en katt om man släpper ut den (oavsett hur stor ens bostad är). En katt vill vara ute många timmar om dagen. Känner du att du inte kan/vill släppa ut katten i ditt bostadsområde tycker jag att du ska vänta tills du flyttat till något kattvänligare ställe.
    Om man bor så man kan släppa ut katten men hon stannar på tröskeln och vill inte gå ut då? Kastar man ut katten då bara för att man tror att en katt vill vara ute många timmar om dagen?
    L.O.V.E
  • LillGris
    Farsa på stan skrev 2013-09-09 21:45:20 följande:
    Jag tycker endast att man ska ha en katt om man släpper ut den (oavsett hur stor ens bostad är). En katt vill vara ute många timmar om dagen. Känner du att du inte kan/vill släppa ut katten i ditt bostadsområde tycker jag att du ska vänta tills du flyttat till något kattvänligare ställe.

Alla katter vill inte det. Min hane är 100% ointresserad av utevistelse, honan däremot vill gå ut ofta.
  • Mineralvatten

en utekatt har man på landet där den inte kan gå in i andras trädgårdar och förpesta.

• LillGris
    Mineralvatten skrev 2013-09-10 09:13:21 följande:
    en utekatt har man på landet där den inte kan gå in i andras trädgårdar och förpesta.

Hur menar du nu? Kan katter inte gå in på andras tomt om man bor på landet?
  • Mineralvatten
    LillGris skrev 2013-09-10 09:20:17 följande:

Hur menar du nu? Kan katter inte gå in på andras tomt om man bor på landet?
    bor man på landet så är tomterna stora, på landet tänker jag mig en gård eller liknande, inte någon liten by.
  • Framboise

Fast jag har en kompis som bor ute i skogen, mitt i norrland, varav hennes katt blev nyligen påkörd. Jag vet inte vad som är värst, men jag skulle föredra att ha innekatt just av den anledningen. Men min yta är, som ni säger, för lite. Så jag avvaktar hellre. 

• Guldbarb

Skulle säga att det kan vara lite litet, har man dock plats och möjlighet att sätta upp klösträd och hyllor så kan det funka. Katter lever inte bara på golvet utan man kan utöka rätt mycket för dom. Dock om man är borta mycket är det bra att fundera på att skaffa två

• TiNaJ01
    Mineralvatten skrev 2013-09-10 09:13:21 följande:

Så de är bara de som bor på gårdar med stort avstånd till närmsta granne som kan ha utekatt, medans alla andra villaägare i "byarna" måste hålla sina katter inne?
  • dandelion87

Kanske är 25kvm lite för litet?
    Jag och min sambo bodde på 47kvm innan och vi kände att vi inte skulle fått plats med något större djur. Dessutom är det bra att ha två stycken då dom kan leka med varandra (beror såklart på om man skaffar en ung eller gammal katt, en katt som är van att vara ensam mm).
    Och om man kan släppa ut den.

• Piccinini

Vi bor i en studentlägenhet på 30 kvm och har en katt. Han trivs jättebra, bara man leket med honom och ger honom uppmärksamhet så trivs han massor.

• aambb84

Jag hade nog personligen inte skaffat katt om jag bott på 25kvm. Katter behöver kunna springa av oss. Vår ena har löpträning rum till rum. Den äldre kan med få sina tokigheter. Men att de behöver vara ute är inte sant. Skaffat du en katt som aldrig varit ute, så vet den ingenting annat. Sen är alla katter olika, precis som människan.

• Oscarsmamma84

Jag har tre innekatter i en 2a o de mår bra. Gäller o aktivera dem bara. Förstår inte hur man kan tycka att katter ska vara utekatter. Har en kompis som flyttade till hus o plötsligt skulle hennes katter vara utekatter o inom 2 v var båda döda- påkörda.

Eller min mamma som inte har katt men varje dag så bajsar nån av grannarnas katt i hennes trädgård o hon får köpa dyra saker för att försöka få bort den.

• Smärta
    Framboise skrev 2013-09-09 19:51:59 följande:
    Hej!
    Jag vill så gärna ha katt, men problemet är att jag bor i en på 25kvm etta mitt i stan.
    Så mina frågor kan man ha katt i lägenhet? Hur ofta bör man vara hemma i så fall? Fungerar det medans man pluggar? När är 'rätta tillfället'?

Mvh
    Alice 
    Hej! Nu kanske tråden redan är död, men många här inne verkade av okänd anledning bli upprörda över din fråga och nästan döma dig. Jag ber om ursäkt å deras vägnar.

Här får du ett mer konstruktivt svar: Ja, man kan ha katt på 25 kvadratmeter, om man som vissa redan har nämnt sätter upp något som de kan klättra i/på. Klösbrädor och sådant är också ett givet val om man ska skaffa kisse.

Men, något som inte har tagits upp ännu är din ekonomi. Som studerande antar jag att du har tagit studielån och kanske har något extrajobb? Eftersom katter helst ska ha försäkring måste man vara beredd att kunna stå för den kostnaden, samt eventuell plötslig(eller inte plötslig) operation. Ett tips är att om du någon gång skaffar katt, öppna ett sparkonto där du lägger lite pengar varje månad, "just in case". Försäkring kostar inte så mycket per månad, däremot kostar en operation mycket även med försäkringen. För att fixa urinsten t.ex, kostar det 23.000 MED försäkring.

Ja.. Det var det jag ville tillägga i alla fall. Hoppas du lyckas bra med studierna och att du kan skaffa katt senare! :)
Svar på tråden Katt i lägenhet?