Framboise skrev 2013-09-09 19:51:59 följande:
Hej!
Jag vill så gärna ha katt, men problemet är att jag bor i en på 25kvm etta mitt i stan.
Så mina frågor kan man ha katt i lägenhet? Hur ofta bör man vara hemma i så fall? Fungerar det medans man pluggar? När är 'rätta tillfället'?
Mvh
Alice
Hej! Nu kanske tråden redan är död, men många här inne verkade av okänd anledning bli upprörda över din fråga och nästan döma dig. Jag ber om ursäkt å deras vägnar.
Här får du ett mer konstruktivt svar: Ja, man kan ha katt på 25 kvadratmeter, om man som vissa redan har nämnt sätter upp något som de kan klättra i/på. Klösbrädor och sådant är också ett givet val om man ska skaffa kisse.
Men, något som inte har tagits upp ännu är din ekonomi. Som studerande antar jag att du har tagit studielån och kanske har något extrajobb? Eftersom katter helst ska ha försäkring måste man vara beredd att kunna stå för den kostnaden, samt eventuell plötslig(eller inte plötslig) operation. Ett tips är att om du någon gång skaffar katt, öppna ett sparkonto där du lägger lite pengar varje månad, "just in case". Försäkring kostar inte så mycket per månad, däremot kostar en operation mycket även med försäkringen. För att fixa urinsten t.ex, kostar det 23.000 MED försäkring.
Ja.. Det var det jag ville tillägga i alla fall. Hoppas du lyckas bra med studierna och att du kan skaffa katt senare! :)