• FREHNI

5;2 "dieten"

Hejsan!

Jag är superpigg på denna kosthållning och skulle vilja dela med mig av mina funderingar. Kan någon kunnig yttra sig och ge mig lite feedback?

Söndag kl 20.00; Sista måltiden innan fasta. En ganska onyttig söndagsmiddag. 
    Måndag kl 08.00; En kopp kaffe med 1 dl lactosfri lättmjölk 32 kalorier
    Måndag kl 12.00; Måltid bestående av kycklingfile, champinjoner, paprika, turkisk yoghurt 3,5 %. 214 kalorier
    Måndag kl 15.00; Fruktsallad bestående av 1 äpple (72 kalorier) och 1 apelsin (86 kalorier) samt en kopp kaffe med 1 dl lactosfri lättmjölk (32 kalorier)  SAMMANLAGT 436 KALORIER. SLUT PÅ FASTA. 
    Måndag kl 20.00; En nyttig middag bestående av bra protein, långsamma kolhydrater och mycket grönsaker. 

Nästa fastedag är onsdag och då är sista måltiden på tisdag kl 19.00 och sen äter jag liknande fram tills torsdag kl 19.00 då jag äter liknande kvällsmålet på måndagen.

På mina "ätardagar" äter jag liknande LCHQ och utgår mycket från Ulrica Davidssons kokbok "Hälsokokboken". 

Någon som orkat läsa och som vill ge tips/feedback? 

• Svar på tråden 5;2 "dieten"
  • Scrubs81
    FREHNI skrev 2013-08-26 15:20:06 följande:
    Fasta 24 timmar är ju 24 timmar... hur kan det vara annat? Man räknar ju ALLA dygnets 24 timmar.. 

Visst, är du nöjd så, men i min värld handlar det om att avstå maten vaken tid. Annars skiljer det sig ju inte mkt från en vanlig dag. Eller hur?
  • Queenie70

Jag har i alla fall fått för mig det att det är under hela den vakna fastedagen OCH natten som då följer som du ska klara dig på dina 500 kalorier. Har svårt att effekterna av den periodiska fastan skulle få chans att sätta in om man avslutar dagen med en rejäl middag ovanpå de 500 kalorierna som man redan ätit.

• FREHNI
    Meinu skrev 2013-08-26 15:19:42 följande:
    På söndagar äter jag min sista måltid vid 18:tiden, men det betyder inte att "fastar" från och med då, utan jag "fastar" ju från och med nästa morgon. 
    Jag tror du borde tänka mer att 24-timmar är under en hel dag, med nattsömn emellan.  
    18.00 söndag kväll- till 08.00(om man nu äter frukost då) tisdag morgon.. Det blir ju i sådana fall 38 timmar.  Man förbränner ju även på natten... VAR står det att man inte skall räkna med nattens timmar? Och det står ju överallt att man fastar i 24 timmar... 
  • colanappen

som jag förstått det så avstår man mat en hel dag dvs jag fastar mån och tors dår äter jag endast 500 kcl på hela dagen... det där att bara fasta 24 timmar är väl ingen sport känns som ngn egenkomponerad lätt variant...
    + Ulrika Davidsson säger väl själv att man inte ska äta lchf på fastedagarna utan att det ska vara mer kolhydrater så...  

• FREHNI
    Queenie70 skrev 2013-08-26 15:22:30 följande:
    Jag har i alla fall fått för mig det att det är under hela den vakna fastedagen OCH natten som då följer som du ska klara dig på dina 500 kalorier. Har svårt att effekterna av den periodiska fastan skulle få chans att sätta in om man avslutar dagen med en rejäl middag ovanpå de 500 kalorierna som man redan ätit.
    Fast då är det ju inte 24 timmar...
  • Hannah76
    FREHNI skrev 2013-08-26 15:20:06 följande:
    Fasta 24 timmar är ju 24 timmar... hur kan det vara annat? Man räknar ju ALLA dygnets 24 timmar.. 

Fast dina båda middag blir ju inom dessa 24 timmar nästan.
  • FREHNI
    Hannah76 skrev 2013-08-26 15:26:34 följande:

Fast dina båda middag blir ju inom dessa 24 timmar nästan.
    Så, om jag väntar med middag 2 till den 25e timmen blir det fasta? Ja ni får ursäkta om jag är trög, men 24 timmar är ju 24 timmar... 
  • Meinu
    FREHNI skrev 2013-08-26 15:23:25 följande:
    18.00 söndag kväll- till 08.00(om man nu äter frukost då) tisdag morgon.. Det blir ju i sådana fall 38 timmar.  Man förbränner ju även på natten... VAR står det att man inte skall räkna med nattens timmar? Och det står ju överallt att man fastar i 24 timmar... 
    Jag har aldrig läst att det ska vara 24 timmar, men jag tycker inte det blir så svårt att fasta om man gör på ditt sätt. Din Fastedag låter som vilken dag som helst i mitt liv. 
  • Scrubs81

När jag läser, så läser jag "den dagen". Dvs den vakna delen av den dagen fastar man. Sen har man sin "naturliga fasta" på nätterna och förlänger därmed denna under fastedagen! Annars får ju kroppen massa kcal att förbränna under natten och då måste ju konceptet falla pladask. Tycker jag! Men jag tar gärna emot konkret länkad info som visar på motsatsen!

• Meinu
    Meinu skrev 2013-08-26 15:29:33 följande:
    Jag har aldrig läst att det ska vara 24 timmar, men jag tycker inte det blir så svårt att fasta om man gör på ditt sätt. Din Fastedag låter som vilken dag som helst i mitt liv. 
    Din fastedag låter precis som vilken dag som helst i mitt liv FÖRUTOM att jag inte äter mellanmål. Så jag äter mindre än dig på en av mina vanliga dagar. 
  • Meinu
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 15:31:34 följande:
    När jag läser, så läser jag "den dagen". Dvs den vakna delen av den dagen fastar man. Sen har man sin "naturliga fasta" på nätterna och förlänger därmed denna under fastedagen! Annars får ju kroppen massa kcal att förbränna under natten och då måste ju konceptet falla pladask. Tycker jag! Men jag tar gärna emot konkret länkad info som visar på motsatsen!
  • FREHNI

Jag har nog missförstått hela grejen... Men tack för klargörande ifrågasättanden... 

• Gryntroll

Jag har förstått det som att det i praktiken blir ca 36 h fasta. Alltså att du äter din middag dag 1 under dag 2 äter du 500/600 kalorier beroende på om du är kvinna el man och sedan som vanligt igen från och med frukost dag 3. Jag har inte läst något om 24 h. Däremot 16:8 där du per dag har ett "ätfönster" på 8 h vilket ju kanske är mer likt ditt upplägg.

• LH1973

Vad kul att se en annan som tänker som mig

Mottager gärna åsikter gällande upplägget gärna om det finns någon 5:2 kunnig

Jag har börjat att köra men är inte säker på att jag gör rätt.

Min dag ser ut så här:

Söndag kväll 16.45 middag ( Normal)

Börjar fastan 17:00

(16 timmar ingen mat endast dryck)

9-10 Frukost (250 kcal)

13-14 Lunch (250 kcal)

18:00 Middag (normal)

Känns rätt men väldigt lätt tänker jag rätt eller har jag fått det hela om bakfoten?

Med vänlig hälsning

Linda

• Queenie70
    LH1973 skrev 2013-08-26 20:09:18 följande:
    Vad kul att se en annan som tänker som mig Mottager gärna åsikter gällande upplägget gärna om det finns någon 5:2 kunnig

Jag har börjat att köra men är inte säker på att jag gör rätt.Min dag ser ut så här: Söndag kväll 16.45 middag ( Normal)Börjar fastan 17:00 (16 timmar ingen mat endast dryck) 9-10 Frukost (250 kcal)13-14 Lunch (250 kcal) 18:00 Middag (normal) Känns rätt men väldigt lätt tänker jag rätt eller har jag fått det hela om bakfoten? Med vänlig hälsningLinda

Bakfoten
  • Hannah76
    LH1973 skrev 2013-08-26 20:09:18 följande:
    Vad kul att se en annan som tänker som mig

Mottager gärna åsikter gällande upplägget gärna om det finns någon 5:2 kunnig

Jag har börjat att köra men är inte säker på att jag gör rätt.

Min dag ser ut så här:

Söndag kväll 16.45 middag ( Normal)

Börjar fastan 17:00

(16 timmar ingen mat endast dryck)

9-10 Frukost (250 kcal)

13-14 Lunch (250 kcal)

18:00 Middag (normal)

Känns rätt men väldigt lätt tänker jag rätt eller har jag fått det hela om bakfoten?

Med vänlig hälsning

Linda

Detta blir ju ingen fasta? Väldigt få äter på nätterna..
  • Superba Supernovan

Oj oj, här råder det grava missuppfattningar.. . Du ska äta 500 kalorier under ditt fasteDYGN. Alltså, normal middag äts tex kl 18 söndag kväll. När du vaknar på måndagen börjar ditt fasteDYGN och du får då äta 500 kalorier under måndagsdygnet, dvs fram till tisdag frukost. Det du pysslar med är absolut ingen fasta alls och du lär inte gå ner i vikt. Men det lär du ju märka om du fortsätter med ditt eget upplägg

• FREHNI
    Superba Supernovan skrev 2013-08-27 23:32:43 följande:
    Oj oj, här råder det grava missuppfattningar.. . Du ska äta 500 kalorier under ditt fasteDYGN. Alltså, normal middag äts tex kl 18 söndag kväll. När du vaknar på måndagen börjar ditt fasteDYGN och du får då äta 500 kalorier under måndagsdygnet, dvs fram till tisdag frukost. Det du pysslar med är absolut ingen fasta alls och du lär inte gå ner i vikt. Men det lär du ju märka om du fortsätter med ditt eget upplägg
    Nu missade du nog att jag skrev att jag missuppfattat grejen. 
  • MikaelsFru

Tycker det ser ut som du har en superbra och nyttig kosthållning för ett långt och friskt liv :) 

Vill du gå ner i vikt? Och går du ner i vikt av den här kosthållningen?  

Svar på tråden 5;2 "dieten"