• Erase

Oense om uppfostran...

Hur löser man sånt ? Föräldrar som har helt olika syn på vad som är okej eller inte, vad gäller barn/ tonåringar. Ena säger ja, andra nej... Det blir ganska " heta" diskussioner, oss föräldrar emellan , då det ger helt fel budskap inför barnen/ ungdomarna, som såklart utnyttjar situationen. Alltifrån hur mkt pengar det är okej att få i veckopeng, vad man ska använda dem till, hur sent man får vara ute en vardagkväll, om det verkligen är okej att åka till stan en helg, kvällstid osv osv i all oändlighet. Observera att frågan är INTE vad som är okej för ett barn/ ungdom att göra, utan HUR VI SOM FÖRÄLDRAR SKA LYCKAS HÅLLA SAMMA REGLER.... Ena tycker " klart x ska få det å det å göra si och så", andra tycker att vissa saker inte passar eller är okej. Hjälp...?

• Svar på tråden Oense om uppfostran...
  • Dixie

Man kompromissar och funderar på vilka regler är viktigast att hålla

• Dina08

Man får förhandla så att man kommer fram till något som alla kan acceptera. Sedan om det gäller säkerhet får man försöka övertyga partnern. Bra att prata själva utan barnet först, inte så mycket inför barnet om det kan bli bråk. Har själv svårt att alltid veta vilka tider som bör gälla t ex. Men lite frihet behöver de få. Tids nog ska de ta alla beslut själva. Bättre att dela med sig av kunskaper om risker än att bara hindra.

• Ramborg

Diskutera inte inför barnen. Säg "Det svarar jag på imorgon" och så pratar ni ihop er utan barn. Ingen vinner på att ni låter barnen spela ut er mot varann.

42.
  • Erase

Problemet är att pappan svarar ja utan att blinka , på det mesta som " barnen " ber om att få eller att få göra. Jag hinner aldrig säga " mitt".. Då är det ju liksom redan kört :( Jag VET att han bara försöker vara snäll, men det gör mig till mammamonstret som försöker bromsa emellanåt.... Ofta handlar det om säkerhet, då det ofta gäller en 15- årig dotter främst. Jag tycker inte att hon är tillräckligt gammal för att vara inne i stan på kvällstid tex. Vi är båda ändå ganska " snälla" med regler osv. Men vissa saker vill man försöka skydda dem ifrån, så länge det nu går. Jag har verkligen försökt, gång på gång, att prata med pappan om att vi MÅSTE enas om det absolut väsentligaste iallafall. Han svarar mest med en axelryckning och är helt oförstående, varför skulle det hända henne nåt en lördagkväll kl 22 i stan...? Hon är ju inte helt ensam utan med en jämnårig tjejkompis.... Likaså med pengar... Vi är inte rika, mer som " medelsvensson"/ strax under. Ändå ger han speciellt 15-åringen MKT pengar, som oftast går till kläder, skor, smycken,smink, konserter osv. Inget sparande el så. Det kan handla om runt 1500-2000kr i månaden, vilket jag tycker är heeelt vansinnigt. Kanske är det jag som är nojjig och för sträng, vad tycker ni ? Ska tillägga att han skämmer bort vår lilltjej på ett par år, rejält också. Varje dag det nån liten leksak när han kommer hem, vi kan inte gå i en affär utan att han köper ngt som hon vill ha. Ja, vi har uppenbara problem att enas och kompromissa... Å jag då, som är den som bromsar, försöker verkligen välja mina" strider", är ganska tillåtande ändå. Men det finns regler och gränser hela livet....

• Vinterankan

Gällande pengar så får ni väl diskutera ihop er om att hon får studiebidraget eller något och sedan så ska hon inte ha mer. Och angående åka in till stan själv. Har aldrig hört talas om en 15-åring som inte får åka in till stan med sina vänner på kvällarna. Men ni får helt enkelt sitta ner och diskutera igenom möjliga situationer och bestämma er för hur ni vill göra.

• Erase
    Vinterankan skrev 2013-08-19 06:09:40 följande:
    Gällande pengar så får ni väl diskutera ihop er om att hon får studiebidraget eller något och sedan så ska hon inte ha mer. Och angående åka in till stan själv. Har aldrig hört talas om en 15-åring som inte får åka in till stan med sina vänner på kvällarna. Men ni får helt enkelt sitta ner och diskutera igenom möjliga situationer och bestämma er för hur ni vill göra.

.... En 15- åring inne i stan på kvällarna, runt kl 22-23 ? Ja alla har ju olika syn på vad som passar. Jag tycker iallafall inte att det är lämpligt. Vardagar är det skola dan efter, helger är det fylla och bråk både högt å lågt. ( inte dottern, än iaf) Kan tillägga att vi bor ca 1 1/2 timme utanför Sthlm, så lägg på resväg hem också. När tycker du att det är rimlig tid för en 15- åring att vara hemma, vardagar resp helger ?
  • Vinterankan
    Erase skrev 2013-08-19 08:51:03 följande:
    .... En 15- åring inne i stan på kvällarna, runt kl 22-23 ? Ja alla har ju olika syn på vad som passar. Jag tycker iallafall inte att det är lämpligt. Vardagar är det skola dan efter, helger är det fylla och bråk både högt å lågt. ( inte dottern, än iaf) Kan tillägga att vi bor ca 1 1/2 timme utanför Sthlm, så lägg på resväg hem också. När tycker du att det är rimlig tid för en 15- åring att vara hemma, vardagar resp helger ?

När jag var 15 så hade jag ingen särskild tid på vardagarna, bara jag gick upp i tid till att hinna till skolan. På helgerna tror jag att jag hade runt kl 1 som tid precis som alla mina vänner.
  • Tom Araya
    Erase skrev 2013-08-18 22:42:57 följande:
    Hur löser man sånt ? Föräldrar som har helt olika syn på vad som är okej eller inte, vad gäller barn/ tonåringar. Ena säger ja, andra nej... Det blir ganska " heta" diskussioner, oss föräldrar emellan , då det ger helt fel budskap inför barnen/ ungdomarna, som såklart utnyttjar situationen. Alltifrån hur mkt pengar det är okej att få i veckopeng, vad man ska använda dem till, hur sent man får vara ute en vardagkväll, om det verkligen är okej att åka till stan en helg, kvällstid osv osv i all oändlighet. Observera att frågan är INTE vad som är okej för ett barn/ ungdom att göra, utan HUR VI SOM FÖRÄLDRAR SKA LYCKAS HÅLLA SAMMA REGLER.... Ena tycker " klart x ska få det å det å göra si och så", andra tycker att vissa saker inte passar eller är okej. Hjälp...?
    Man snackar igenom så mycket som möjligt när barnen inte är med, beslutar gemensamt, skriver upp och så håller man sig till det.

Nya saker som kommer upp....be om time out för lite större och viktigare saker, prata igenom och fatta gemensamt beslut. För mindre viktiga saker ger ni den andra enskild beslutanderätt utefter gemensamt överenskomna riktlinjer.

Diskussion och att visa er oense får inte ske inför barnets ögon/öron.
    Glöm inte att anteckna!
  • Tom Araya
    Erase skrev 2013-08-18 23:55:39 följande:
    Problemet är att pappan svarar ja utan att blinka , på det mesta som " barnen " ber om att få eller att få göra. Jag hinner aldrig säga " mitt".. Då är det ju liksom redan kört
    Men om ni gemensamt beslutar om vad som gäller så kan väl en av dessa punkter vara att inte enskilt ge OK till barnen.
  • GlenndenStore
    Av vilken anledning känner du ett behov av att uppfostra dina barn på samma sätt som andra föräldrar uppfostrar sina barn på??!!??

Skumt.
  • Tom Araya
    GlenndenStore skrev 2014-01-17 10:04:35 följande:
    Av vilken anledning känner du ett behov av att uppfostra dina barn på samma sätt som andra föräldrar uppfostrar sina barn på??!!??

Skumt.
    Du brister i läsförståelse!
    Jag hjälper dig genom att stryka under viktiga rader i trådstarten här:

• GlenndenStore
    Tom Araya skrev 2014-01-17 10:08:32 följande:
    Du brister i läsförståelse!
    Jag hjälper dig genom att stryka under viktiga rader i trådstarten här:

Ingen brist här inte. 
  • Tom Araya
    GlenndenStore skrev 2014-01-17 10:13:33 följande:
    Ingen brist här inte. 
    Jag kanske ska förtydliga då att TS menar att mamma och pappa ska vara överens vad som gäller deras barn, inte att de ska ha samma regler som andra föräldrar.

Frågor på det?
Svar på tråden Oense om uppfostran...