Hur lång tid att amma ett mål?
Hur många min tar det att amma ett mål, och hur gammal är er bebis?
Från och med när blir det lättare med amning? När slutar det göra ont?
Hur många min tar det att amma ett mål, och hur gammal är er bebis?
Från och med när blir det lättare med amning? När slutar det göra ont?
För mig slutade det göra ont efter någon vecka.
Min dotter har alltid ätit snabbt, men ofta. Ca 10 min amning, och på nätterna snarare 7 min, men minst varannan timma dygnet runt tills hon började med annan mat vid 7-8 månaders ålder. De första 2 månaderna hade hon lite "maratonamning" på kvällarna från ca 17-23, men då kom det inte mjölk hela tiden såklart utan hon ville bara suga.
Min bebis är 5 månader och ammar allt mellan 1 och 30 minuter. Det är ju inte alltid "mål" utan ibland blir det bara en slurk för att släcka törsten och ibland vill han ligga länge vid bröstet och bara snutta och mysa.
För mig har det alltid varit lätt att amma så jag kan inte svara på när det blir lättare för just dig. Vad är det som strular?
På mig gjorde det ont i ca 1 vecka med första barnet. Med andra barnet gjorde det inte ont alls.
De första månaderna ammade min dotter lääänge... Ca 45 minuter på ena bröstet och sedan lika länge på det andra. Så jag brukade lägga mig på golvet framför TVn och ha telefonen och en vattenflaska inom räckhåll. Sedan gick det snabbare och snabbare, när jag slutade amma vid 6 månader så tog det ca 15-20 minuter för henne att bli mätt. Och mina bröst vande sig aldrig riktigt. Enligt Bvc hade hon rätt grepp, men jag hade mer eller mindre ont hela tiden. Men mot slutet var det inte direkt ont utan mer obehagligt. I början gjorde det riktigt ont...det gick över på någon månad.
Något som ev kan ge lite smärta vid amning (speciellt de första minutrarna) är om bebisen har svamp (torsk) i munnen och det också sitter på vårtorna. Jag har aldrig haft besvär av det, men det skall tydligen kännas som knivar.
Jag hade ont till och från första månaden, har jag för mig. Använde amningsnapp, vilket minskade smärtan. Och sen försvann smärtan.
Sonen åt ca 40-45 minuter första tiden. Från ca 3 månader åt han snabbare, på 15-20 min, och någon månad senare kunde han äta på 5-10 min.
Amningarna tar mellan 5-15 min per gång (var 3-4:e timma ungefär)
Det slutade göra ont i bröstvårtorna efter ca en månad.
Nu är hon 4,5 månad gammal