• Kaksmulan

Bra vertyg mot förlossningsrädsla

Jag fick tips om Basal Kroppskännedom för att lindra den oro jag känner inför förlossningen. Det startar en ny kurs hos Rund o Sund i Malmö nu.
    Det ska vara ett bra verktyg som kan hjälpa mig att vara mer mentalt närvarande. Att andas. Att hantera smärta och oro. Att våga överlämna mig och lita på andra när det behövs men även lita på min egen kropp och de resurser som varje kvinna har. Att våga välja själv, ta kommandot och hitta vägar att kunna påverka situationen även när det känns som jag inte kan påverka och bara vill kliva av förlossningen, strunta i allt och åka hem. Att få med sig övningar hem som är effektiva men så enkla att jag kan instruera min partner som då  kommer veta hur han kan hjälpa mig under förlossningen.
    Vilka verktyg använder ni?

• Svar på tråden Bra vertyg mot förlossningsrädsla
  • MamaSniff

Jag använde en självhypnosmetod som heter Hypnobabies. Går i princip ut på att arbeta bort rädslor och uppfattningar om smärtsamma förlossningar, programmera in en positiv målbild i sinnet och öva, öva, öva på att slappna av. Fungerade kanonbra för mig.

• Flickan och kråkan

Vråla i lustgasmasken och följa kroppen är mina verktyg. Födde tredje barnet för 7 veckor sedan. Vi hann vara inne på förlossningen i 16 minuter så inte direkt någon tid för bad, massage eller avslappnande musik .

Lycka till alla. Att föda barn är det mest absurda, det mest underbara, det mest smärtsamma och det mest mirakulösa man kan vara med om .

• Kaksmulan

Oj, 16 min!
    Hann lustgasen hjälpa då? Följa kroppen verkar bra, men svåååårt! Vill lära mig det! Kan man öva på det?

• Babymama

Kaksmulan: ett supertips är att läsa "Föda utan rädsla" av Susanna Heli. Inga obehagliga beskrivningar eller skräckhistorier utan bara en massa bra tips på hur du hanterar smärta på bästa sätt, med positiva målbilder och avslappning. För mig funkade Helis metod så bra att jag skulle kunnat föda ett barn till dagen efter min förlossning. Och då tyckte jag ändå att smärtan var stor. Sen kan en lugnande tanke vara att många nog bara följer med kroppen när man väl ligger på förlossningen, det är så intensivt och man är så fokuserad att man inte hinner tänka så mycket. Det var mest under värkarbetet innan krystvärkarna som jag tyckte att målbild/avslappning fungerade. Sen var det bara att lyssna på barnmorskan och ge järnet :) Kram!

• Snövit01

Jag har också läst boken att föda utan rädsla! Verkligen en toppenbra bok som ger en massa bra verktyg och olika sätt att tänka på förlossningen. Jag gick även en profylaxkurs för att lära mig andas med i värkarna och även där hur man ska tänka. Väl på förlossningen så hade jag med mig ultraljudsbilden inramad så vid varje värk så tittade jag på bilden och tänkte bara på att det var en värk närmre mitt barn! Att profylaxandas var riktigt bra för mig, hjälpte mig genom 8 cm. Hade inte värkarbetet avstannat där och de var tvungna att sätta in värkstimulerande så hade jag säkert kunnat föda naturligt! 

Lycka till! 

• Kaksmulan

Tack för råden!
    Ska genast läsa boken.
    Jag följde rådet från min barnmorska och har nu gått kursen Basal Kroppskännedom för gravida i Malmö. Den har gett mig ett stort lugn och trygghet. Jag känner att jag blivit stärkt och att jag fått med mig många bra verktyg, andning och övningar, att ta till den dagen det är dags. Kan varmt rekommendera det även till andra. 

• Perle

I stockholm finns en jättebra kurs med verktyg för att konkret kunna hantera oro, rädsla, kontrollbehov. Väldigt informativ och fantastisk barnmorska och coach som håller i det. Man gör en personlig resa tillsammans med sin partner. Kolla www.momfulness.se

Svar på tråden Bra vertyg mot förlossningsrädsla