• Anonym (orolig)

Vågar jag göra ivf?

Jag är livrädd för att bli överstimulerad och jättedålig av ivf:en, och kanske dö av det hur vanligt är det med överstimulering ? Vågar jag gå igenom en ivf? Om drygt 2-3 månader kommer vi bli erbjudna detta.

• Svar på tråden Vågar jag göra ivf?
  • Maybe

Jag blev lätt överstimulerad vid det senaste försöket (som lyckades) och det va ingen fara. Hade lite vätska i buken som gjorde att jag fick ont i magen men det försvann av sig själv.
    Det är ovanligt att man blir så överstimulerad att man måste läggas in på sjukhus. Prata med din läkare på IVF kliniken så kan de ta hänsyn till det och  kanske börja med en extra låg dos.
    Finns det verkligen någon som dött pga IVF? Jag har aldrig hört om det... 

• Anonym (orolig)

Nej jag vet inte om man kan dö, men bli inlagd vore en mardröm det också. Visst, vad gör man inte för ett barn när man kämpat, samtidigt får jag nästan panik av tanken. Men ska ta upp detta med läkarna. Fick nämligen 2-3 ägg av pergotime, därför är jag rädd att jag är lättstimulerad och de ger mig för stor dos så det blir massor av ägg.

• Anonym (orolig)

Får även gratulera att erat försök lyckades Solig

• Anonym (oroa dig inte)

När man gör den första IVF:en börjar man oftast med en rätt låg dos, just för att minska risken för överstimulering. Om du fick flera ägg av pergotime, så är det något läkarna kommer att ta med i beräkningen. Man blir också övervakad under stimuleringen för att kunna anpassa dosen under själva stimuleringsfasen (med VUL och ibland också blodprover). Som Maybe skrev är det väldigt ovanligt att man blir så överstimulerad att man behöver bli inlagd.

Överstimuleringen kommer ofta först när man blir gravid efter återföringen, så även om det gör ont att ha vätska i buken så är det värt det alla gånger om, eftersom man då har lyckats. Överstimulering bara från äggplocket är ovanligt, även om det händer nu och då. Om man är överstimulerad redan vid äggplocket kan man skjuta på återföringen till en senare cykel och då föra tillbaka ett fryst embryo istället. Då minskar risken för att överstimuleringen ska förvärras för att ett återfört embryo fäst in. Det är nämligen graviditetshormonerna som underhåller överstimuleringen, utan den slutar äggstockarna att producera vätska och överstimuleringen går tillbaka. Så det är ju något du kan be om, om du är väldigt orolig.

Jag tycker definitivt att du ska våga. Det är värt det alla gånger om. Även om det inte skulle lyckas (men det låter ju som att ni har goda förutsättningar när du svarar bra på pergotime), så kommer ni att känna att ni har provat även denna väg, och slippa undra om ni skulle ha fått ett barn om ni bara hade vågat. Och majoriteten som går igenom IVF lyckas, och får ett efterlängtat barn.

Innan behandlingen börjar kommer ni att kallas till ett besök där ni får information. Då kan du ta upp dina farhågor och diskutera med läkaren, och sedan fatta beslutet om detta är något för dig eller inte.  Men tacka definitivt ja till remissen, och till första besöket, innan du avstår (vilket du förhoppningsvis inte gör).

Lycka till!

• Anonym (ivf-tjej)

Jag fick också två ägg av pergotime. När vi sen gjorde ivf fick jag en rätt låg dos pga det och eftersom jag är rätt ung. Höll då på att få avbryta pga för få ägg, men till slut fick de ut fyra. Så jag var inte alls lättstimulerad utan snarare tvärt om. Jag skulle absolut ge det en chans om jag var du!

• Blondina

Jag blev överstimulerad i samband med lyckat försök. Fick vätska i buken och fick ta fragmin-srputor varje dag i 10 veckor. Men allt det var värt det, absolut ingen fara, och något man klarar att ta sig igenom.

• Anonym (Ta det lugnt)

Att få 2 -3 ägg av Pergotime är det inte det som är meningen?

Visst kan du bli överstimulerad men det är ju en risk man får ta. Se det istället som en mycket större chans. Du ska ju bli gravid

Lycka till

• Anonym (vet)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2013-10-05 21:47:32 följande:
    Att få 2 -3 ägg av Pergotime är det inte det som är meningen?
    Nej meningen är ett ägg, man vill undvika tvillingar eller fler.
  • Anonym (Ta det lugnt)
    Anonym (vet) skrev 2013-10-06 11:25:18 följande:
    Nej meningen är ett ägg, man vill undvika tvillingar eller fler.
    Det är i alla fall vanligt att man får 2-3 ägg ev fler. Varför får man då Pergotime?
    Jag fick det för att få fler ägg och på så vis öka chansen att bli gravid.
  • Anonym (vet)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2013-10-06 12:31:16 följande:
    Det är i alla fall vanligt att man får 2-3 ägg ev fler. Varför får man då Pergotime?
    Jag fick det för att få fler ägg och på så vis öka chansen att bli gravid.
    tycker jag låter märkligt. Alla fertilitetsläkare jag varit hos vill undvika helst 2 eller fler, men två är OK men inte fler än så.
    I främsta hand är pergo till för att ens få till ETT ägg hos de som inte ägglossar natrligt.
Svar på tråden Vågar jag göra ivf?