• Anonym (pergotime)

Hur ofta ha sex under pergotimekur? En gång sex = gravid?

Hej! Efter att ha gått ofrivilligt barnlös kommer jag få testa på pergotime för att öka chanserna att bli gravid. Detta är både jag och min sambo enormt tacksama över!

Till min fråga:
    Vanligvis brukar man säga att man ska ha sex varannan - var tredje dag innan ÄL. Vad gäller när man äter pergotime? Jag och sambon kommer nog bara lyckas pricka in att ha sex en (max två gånger) under ÄL-perioden pga. han jobbar på annan ort (han är busschaufför). Han skulle kunna sjukanmäla sig utan att vara sjuk - men det känns inte aktuellt. Semesterdagar har han inte som han kan nyttja då hans jobb är relativt nytt och han har inte sparat in tillräckligt många dagar.

Räcker det med att vi har sex en gång ungefär två dagar före ÄL? Med pergotime så är det väl så att ägglossningen blir "starkare" och man är mer fertil? Så som jag förstått det. Hur ser våra chanser ut? Är det ens möjligt att lyckas? Har fått pergotime för tre månader, och sambons jobb ser likadant ut framöver.. Har vi tur infaller ÄL under nästa cykel lite mer passande i hans schema, men det vet man inte än.

Givetvis är jag införstådd med att pergotime inte fungerar för alla, doseringen kanske inte stämmer osv. Jag vet även att för normala, friska par har man 20-25% chans att lyckas vid varje ÄL. Är det större chans med pergotime?

Tacksam för svar!      

• Svar på tråden Hur ofta ha sex under pergotimekur? En gång sex = gravid?
  • Anonym (Nja)

Så har inte jag uppfattat det. Pergo gör väl att man får ägglossning om man inte har det och sen är det samma fertilitet som gäller för alla andra även för er?

Men har ni bara möjlighet att sexa en gång innan ÄL, kör på det. Men det vore ju bättre om ni kunde få in ett försök till under den fertila perioden.

• Anonym (pergotime)

Jag vet att vi borde försöka få in i alla fall att ha sex minst två gånger.. Men hans schema ser verkligen inte bra ut denna månad - i alla fall inte om man försöker skaffa barn..

Har du egna erfarenheter av pergotime?  

• Jag är bara jag

Problemet blir väl att veta ungefär när äl kommer infalla? Såvida du inte gör VUL och räknar utfrån det eller brukar ha äl och klämmer i nån vecka till eftersom pergo ofta ger senare äl än vanligt eller utgår från äl-flytningar eller helt enkelt råkar få positivt äl-test den dag han är hemma.

• Anonym (pergotime)
    Jag är bara jag skrev 2013-07-31 22:30:31 följande:
    Problemet blir väl att veta ungefär när äl kommer infalla? Såvida du inte gör VUL och räknar utfrån det eller brukar ha äl och klämmer i nån vecka till eftersom pergo ofta ger senare äl än vanligt eller utgår från äl-flytningar eller helt enkelt råkar få positivt äl-test den dag han är hemma.

Jag har regelbunden menscykel på ca 30 dagar. Saken är den att jag inte har ÄL varje månad. Jag får egen ÄL ungefär varannan eller tredje månad (enligt både blodprov och ÄL-test hemma).

Gynläkaren sa inget om att ÄL förskjuts utav pergo, utan han sa att den infaller normalt ca 14 dagar före mens, vilket jag brukar ha när jag väl har ÄL. Det vill säga på dag 16 i cykeln. Vilken dag kommer jag då ha ÄL istället under pergo? Blir även lutealfasen kortare eller håller den sig på 14 dagar som den varit tidigare gånger? Innebär det även att om lutealfasen är på 14 dagar, då blir mencykeln även längre?

Många frågor... fick inte info om det från gyn.
  • Jag är bara jag

Alla får inte senare äl,men det är rätt vanligt. Jag fick äl dag 18 mot vanligen dag 11-14. Tunn slemhinna är en vanlig biverkan och då kan lutealfasen bli kortare och mensdagarna färre,men det kan också bli som vanligt med bara den skillnaden att du verkligen får äl. Ska du inte göra VUL,ta äl-test eller progesteronprov då så du har nåt hum? Visserligen får man väl anses som fertil upp till fem dar före äl,men efter äl är det ju helt kört så lite rätt måste ni ju pricka in äl. Jobbar han långt borta eller kan du besöka honom för lite "kvalitetstid"? Flört

• Chava

Pergo fungerade jättebra för oss! Jag rekommenderar att du kör med Clearblue digitalt ägglossningstest och när du får glad gubbe är det bara att köra varannan dag i en vecka. Blev gravid så på andra kuren. Nu har vi en liten Tuta på 5 månader! Lycka till!

• Anonym (pergotime)
    Jag är bara jag skrev 2013-07-31 22:42:52 följande:
    Alla får inte senare äl,men det är rätt vanligt. Jag fick äl dag 18 mot vanligen dag 11-14. Tunn slemhinna är en vanlig biverkan och då kan lutealfasen bli kortare och mensdagarna färre,men det kan också bli som vanligt med bara den skillnaden att du verkligen får äl. Ska du inte göra VUL,ta äl-test eller progesteronprov då så du har nåt hum? Visserligen får man väl anses som fertil upp till fem dar före äl,men efter äl är det ju helt kört så lite rätt måste ni ju pricka in äl. Jobbar han långt borta eller kan du besöka honom för lite "kvalitetstid"? Flört

Blodprov för att mäta progesteronnivåerna kommer jag få lämna på vårdcentralen. Kan tyvärr inte åka till honom, jag har själv jobb från 7-16. Hur mycket man än vill så går det inte...

Usch, jag trodde aldrig det skulle vara såhär jobbigt att skaffa barn.. En kollega till mig blev gravid av misstag när hon var 17 år, en gammal klasskompis från universitetet blev gravid efter ett engångsligg, en vän till mig som har en kronisk sjukdom (och genomgår en riskgraviditet) lyckades bli gravid utan problem och har fått sin bebis för bara ett par veckor sedan.

Jag och sambon är fullt friska (bortsett från en knasig ÄL). Ändå ska det krångla såhär... Usch vad det är orättvist!      
  • Anonym (pergotime)
    Chava skrev 2013-07-31 22:45:57 följande:
    Pergo fungerade jättebra för oss! Jag rekommenderar att du kör med Clearblue digitalt ägglossningstest och när du får glad gubbe är det bara att köra varannan dag i en vecka. Blev gravid så på andra kuren. Nu har vi en liten Tuta på 5 månader! Lycka till!

Har använt CB digitala tidigare och tycker de fungerar jättebra. Fast glad gubbe får man väl ändå bara 24-48 timmar före ÄL? Och sen lever ägget väl bara i ett dygn ungefär?
  • Jag är bara jag
    Anonym (pergotime) skrev 2013-07-31 22:49:24 följande:

Har använt CB digitala tidigare och tycker de fungerar jättebra. Fast glad gubbe får man väl ändå bara 24-48 timmar före ÄL? Och sen lever ägget väl bara i ett dygn ungefär?
    Ja,precis,men kläm in sex alla gånger ni bara hinner under hela den period du kan anta att äl infaller så vore det väl rackarn om inte nån grabb överlevde. Glad Ni kanske hinner pricka äl precis,man vet ju aldrig. Kombinera med äl-test och koll på äl-symto,en också. Infertilitet är fruktanvärt orättvist,men det finns god hjälp!
  • Anonym (pergotime)
    Jag är bara jag skrev 2013-07-31 22:56:20 följande:
    Ja,precis,men kläm in sex alla gånger ni bara hinner under hela den period du kan anta att äl infaller så vore det väl rackarn om inte nån grabb överlevde. Glad Ni kanske hinner pricka äl precis,man vet ju aldrig. Kombinera med äl-test och koll på äl-symto,en också. Infertilitet är fruktanvärt orättvist,men det finns god hjälp!

Ja, jag ska fortsätta med ÄL-testerna (som jag gjort nu de senaste månaderna). Och sen invänta nästa mens. Efter det börja med pergotime och sen kanske hoppas på att plussa.. Det är bara att hålla ut. Andra med samma problematik har ju lyckats, kanske det är vår tur nu?
  • Anonym (pergotime)

Dessutom, spermierna kan ju leva ett par dagar i slidan/livmodern - de lever ju bra mycket längre än ägget. Så man tycker ju att någon borde överleva om vi skulle ha sex tre dagar (eller nåt sånt) före ÄL.  

• Jag är bara jag
    Anonym (pergotime) skrev 2013-07-31 22:58:32 följande:

Ja, jag ska fortsätta med ÄL-testerna (som jag gjort nu de senaste månaderna). Och sen invänta nästa mens. Efter det börja med pergotime och sen kanske hoppas på att plussa.. Det är bara att hålla ut. Andra med samma problematik har ju lyckats, kanske det är vår tur nu?
    Men du,man bör inte äta pergo flera månader på raken för effekten är rätt stark. Kan sitta i månaden efter t.o.m så en del blir gravida då istället för under själva kuren. Du har ju dessutom egen äl rätt ofta. Och inget VUL,tänk om du får 4 ägg,då brukar man få sexförbud helt. Max 6 kurer inom ett år är rekommendationen och vid IVF får man inte ens ha ätit pergo månaden före. Men ta en menscykel i taget och lycka till nu!
  • Anonym (pergotime)
    Jag är bara jag skrev 2013-07-31 23:04:36 följande:
    Men du,man bör inte äta pergo flera månader på raken för effekten är rätt stark. Kan sitta i månaden efter t.o.m så en del blir gravida då istället för under själva kuren. Du har ju dessutom egen äl rätt ofta. Och inget VUL,tänk om du får 4 ägg,då brukar man få sexförbud helt. Max 6 kurer inom ett år är rekommendationen och vid IVF får man inte ens ha ätit pergo månaden före. Men ta en menscykel i taget och lycka till nu!

Det var därför jag bara fick tre kurer utskrivet. Och gynläkaren bad mig hålla reda på symptom som svullen mage, smärtor, svåra svettningar etc. Jag ville gärna få tid för VUL för att se om jag skulle bli överstimulerad, men tydligen görs det inte på rutin på den mottagningen. Det blir endast blodprover - men där ser man ju inte mängden ägg.

Nåja, jag är glad över hjälpen jag får i alla fall.

Tack för att du tagit dig tid att svara !      
  • Anonym (p)

Nej har du egen äl ökar inte dina chanser att bli gravid, har du ingen äl ökar såklart chansen till graviditet om äl inträffar. Men det är inget mirakelmedel.

/käkat pergo 3 omgångar men ej blivit gravid trots fina ägg

Svar på tråden Hur ofta ha sex under pergotimekur? En gång sex = gravid?