Hur ofta ha sex under pergotimekur? En gång sex = gravid?
Hej! Efter att ha gått ofrivilligt barnlös kommer jag få testa på pergotime för att öka chanserna att bli gravid. Detta är både jag och min sambo enormt tacksama över!
Till min fråga:
Vanligvis brukar man säga att man ska ha sex varannan - var tredje dag innan ÄL. Vad gäller när man äter pergotime? Jag och sambon kommer nog bara lyckas pricka in att ha sex en (max två gånger) under ÄL-perioden pga. han jobbar på annan ort (han är busschaufför). Han skulle kunna sjukanmäla sig utan att vara sjuk - men det känns inte aktuellt. Semesterdagar har han inte som han kan nyttja då hans jobb är relativt nytt och han har inte sparat in tillräckligt många dagar.
Räcker det med att vi har sex en gång ungefär två dagar före ÄL? Med pergotime så är det väl så att ägglossningen blir "starkare" och man är mer fertil? Så som jag förstått det. Hur ser våra chanser ut? Är det ens möjligt att lyckas? Har fått pergotime för tre månader, och sambons jobb ser likadant ut framöver.. Har vi tur infaller ÄL under nästa cykel lite mer passande i hans schema, men det vet man inte än.
Givetvis är jag införstådd med att pergotime inte fungerar för alla, doseringen kanske inte stämmer osv. Jag vet även att för normala, friska par har man 20-25% chans att lyckas vid varje ÄL. Är det större chans med pergotime?
Tacksam för svar!