• Mammatill4hjärtan

Hur hålla tvååring

Har fyra barn hemma. Flicka två år, flicka ett år och tvillingpojkarna 2,5 månad. Vi pottränar tvååringen. Det går bra hemma men när vi inte är hemma går det inte bra. ( hon kissar bara på potta inte toalett). Hur ska jag hålla upp henne? Eller ska jag ta av byxor, strumpor, skor och trosor så att hon kan stå upp och kissa själv. Sen undrar jag hur ni gör när ni är hemma, naken eller kläder på då? Vilket är smidigast? Och i bilen? Det är ju inte alltid man kan stanna när någon säger att den behöver kissa. Hjälp mig. Det skulle vara bra om du svarade på frågorna eller bara hjälpte mig med andra tips!

• Svar på tråden Hur hålla tvååring
  • Frontline

Oj det var tätt med dina barn Skrattande

Men vi håller vår dotter typ som i en sittande ställning när vi är iväg och hon vill kissa...
    Hon vägrar att kissa på toaletten utan det ska bara vara pottan så vi drar ner hennes byxor och lyfter upp henne så att hon kan kissa.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • LillaMusan

Gör som jag gjorde med min idag 16 åriga dotter. ... släpa med pottan överallt!!! Problemet löst.

• mammalovis

Jag har inte pottränat dottern än, men har läst om EC och diverse potträningstrådar en del och där har jag fattat det som att man helt enkelt kan ha med sig en potta under vagnen. I bilen hade jag nog kört med blöja på tills hon klarar av att "hålla sig" en stund.

• Flickan och kråkan

Nu har vi inte flickor, utan pojkar, men så jättestor skillnad är det ju ändå inte. När våra har varit 2 år så har vi hållit  dem och hjälpt dem. Det behövde ofta gå fort. Äldsta gillade inte att kissa ute så med honom släpade vi med potta överallt. Inte någon jättehöjdare tycker jag. Omständligt, inte minst om man har flera barn. I bil körde vi blöja allra första tiden. När de fick lite bättre koll så kissade vi direkt innan vi klev i bilen och var det ingen längre tur så kom det inget förrän vi var framme. Hemma sprang de i kalsonger. De går sällan i så mycket kläder hemma - varken då eller nu.

• Matsina

Varför ska man stressa barnen till att bli blöjfria? Båda mina har slutat av egen vilja när de varit runt 3 års åldern. Jag anser att de är best att barnen får göra de när de känner sig mogna. Självklart har de fått underkläder och vi har visat toan å så men aldrig "pott tränat" detta tror jag gjorde att de heller nästan aldrig kissat på sig efter avslutet med blöja. Men självklart gör var förälder som de själva känner är bäst för deras familj, finns inget rätt och fel.

Savanna 2008-11-26 Scott 2010-05-07
  • Mammatill4hjärtan

Hon har själv sagt till att hon är kissnödig och då tycker vi att det är bäst att hon kissar på potta istället för i blöja

• gemigsinnesro

På toaletten sitter min 2.5-åring själv. Hon vill inte att man håller utan jag sätter henne på toaringen och sen håller hon fast sig själv. Ute brukar hon ta av sig byxor och trosor och ställa sig hukande och bredbent och kissa. Hon vill inte att man håller henne. Här hemma låser hon in sig på badrummet, går på pottan och kommer sedan och vill ha hjälp med torkning.

• Lady Namárië

Det finns en kanonbra resepotta som heter Potette. Den hade vi i bilen eller luggande under vagnen i början.

Svar på tråden Hur hålla tvååring