• Anonym (mammainstinkt)

hur hanterar ni era vuxna barn...och känslan när de behöver hjälp

Jag önskar jag kunde skriva ickeanonymt, men av respekt för mina vuxna barn, får jag nog vara anonym.

Ni mammor till vuxna barn, hur hanterar ni situationen när barnen behöver hjälp som vuxna.....och reagerar ni som jag?

Jag bor utomlands och mina vuxna barn bor I Sverige. Men det jag kommer beskriva här, pågick även när jag bodde I Sverige.

Jag tillhör inte den rikare föräldragruppen. Men om mina unga vuxna barn har behövt hjälp med en extrakrona.....eller en akut räkning eller några mindra akuta summor, så har jag alltid försökt hjälpa så mycket jag kan. De har inte ens behövt fråga. Det har varit en inre drift o instinkt hos mig att alltid försöka hjälpa med det jag kan (en ganska vanlig instinkt kan jag tänka mig)

Mitt exempel nu:

Mitt vuxna barn sitter I en situation där han inväntar sin första lön.....jobbar over sommaren I Norge. Och nu fick jag reda på att han inte har en krona tills den kommer. Hela min insida värker. Jag har försökt på alla sätt att få iväg en slant till honom....men det geografiska är ivägen och jag har inte lyckats.

Han sager att det är okej och att det kommer ordna sig.....så det är inte han som sätter press på mig.....det är JAG. Jag satt o pratade med min man här igår:

Det känns som om min son är en treårig liten pojke som sitter alldeles ensam och ropar på hjälp fast ingen hör honom....och jag kommer inte åt att hjälpa.

Det är så klart inte sant.....logiskt sätt......men min känsla skriker detta.

Om jag följde min känsla så skulle jag ta hand om barnen hela livet.....alltid sett till att deras kylskåp var fulla och deras räkningar betalda osv osv. Men så fungerar ju inte livet logiskt.....och det förstår jag så klart så väl.

Så vad jag vill med den här tråden är att höra hur ni mammor med stora barn känner.....hur hanterar ni att barnen behöver hjälp med något, men ni I det tillfället inte kan hjälpa? Hur hanterar ni när era barn går igenom en kris?

För detta är något som oxå kan äta upp mig innifrån. Alla går ju igenom kriser ibland.....och så även vuxna barn. Men de ganger mina barn har gjort det, så tar jag på mig hela krisen känslomässigt. Oroar ihjäl mig. Letar febrilt lösningar....om det finns sådana. Även om barnen sager att de klarar sig och de hanterar det på egen hand.....så har jag hela deras problem inom mig, om de har ett problem eller kris. Blir ni oxå enormt påverkade om era barn genomgår något svårt?

Ja man ska klippa navelsträngen. Och låta barnen leva sina liv och ta sig igenom sina motgångar. Detta är friskt och hälsosamt. Och detta lever jag så gott jag kan efter. Men inom mig pågår känslokrisen så snart barnen har det svårt och inom mig skriker instinkten efter att hjälpa dem....som om de fortfarande var mina små barn.  Är det samma för er? Ni andra föräldrar till vuxna barn?    

• Svar på tråden hur hanterar ni era vuxna barn...och känslan när de behöver hjälp
  • Anonym (mammainstinkt)
    Anonym (Hjälpande hand) skrev 2013-07-20 01:39:41 följande:
    Vi har både fått förskott på arv 50000kr x 2 gånger och lånat när vi behövt och betalat tillbaka.

Vi har även hjälpt mamma när hon behövt hjälp kanske inte ekonomiskt men med annat. Sådant har inte mina bröder hjälpt till med utan att kräva lön för. Ändå så hjälper hon oss alla när vi behöver det. Jag tycker inte jag eller min man ska kräva lön för att tex tapetsera, klippa gräset eller annat hon behöver hjälp med utan förtär en självklarhet att man hjälper när man kan men mina bröder tycker annorlunda.

Ja jag lever oxå så. Jag vet att man I visa familjer tar betalt av varann för barnpassning eller va det du må vara. Men jag har alltid ryggat för dessa saker. Jag har tvärtom kanske till o med för starka instinkter när det kommer till att hjälpa. För jag tror inte det är meningen att man ska ätas upp av oro eller förtvivlan de ganger man inte kan. Och så är det för mig. Åh jag vill så gärna hitta balansen I det här
  • Anonym (mammainstinkt)
    Ulmencott skrev 2013-07-20 01:54:58 följande:
    Handlar det bara om snus så ska han nog överleva helgen?

Ja förstår du va fånigt -fnissar- Jag ser ju det så klart nu när jag skrivit om det. Jösses Skrattande Mina känslor när det kommer till deras behov av hjälp är inte I proportion till verkligheten. Ja ibland kan det hjälpa att möta spegelbilden för att få den att bli klar igen.

Så från att ha sett en liten treåring sitta övergiven och ropa på hjälp utan att nå honom (pratar om min inre bild nu) så är det förnuftsmässigt en man som tyvärr blir utan snus I helgen.  

Ja det här är ett område jag ska jobba med ett tag nu....det är helt klart.  
  • Lindsey Egot NO1
    h8him skrev 2013-07-20 01:18:36 följande:
    Har du ingen vän/familj som kan sätta in pengar till din son åt dig? Som du kan skicka pengar till så klart.
    Man kan sätta in pengarna från utlandet bara man har IBAN nummer till barnets konto.

Inte alls svårt
  • kenopeno
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-07-20 02:12:12 följande:
    Man kan sätta in pengarna från utlandet bara man har IBAN nummer till barnets konto.
    Inte alls svårt

Ja det går....men det tar ett 3-4 bankdagar innan det kommer fram. Det här va lite akut till helgen. Eller ja....akut o akut Oskyldig Det kändes så. Men ja, det är inte kul att sitta en hel helg ensam utan snus om man är snusare och I synnerhet när man just startat ett nytt arbete. Så tanken att han ska behöva gå igenom helgen så. är väl inte så bekväm.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (mammainstinkt) skrev 2013-07-20 01:47:49 följande:

Har försökt finna någon. Helt otroligt. Antingen är de vi känner på semester eller så sitter de med tomma konton...har bara frågat människor med swedbank, då det är fredag. Inte en enda har kunnat hjälpa, även om jag skickar pengar till dem via Western Union meddetsamma. De vi fått tag I var antingen upptagna eller hade tomma konton. Men det får vi respektera. Man kan ju inte tvinga människor att hjälpa. Jag har till och med funderat idag och inte det finns en mening med det. Han kanske behöver en tanke om planering och framförhållning.....och kanske kan detta vara vägledande I den riktningen (tröstar mig med den tanken) och mamsingen kanske behöver se att han överlever trots en vägbula. Så kanske är det någon däruppe som vill visa oss något

Han har mat och så. Men för mig räcker det att veta att han inte har snus och är utan kronor, för att min värld ska gunga. Kanske dags för mig att ta ta I det hos mig själv nu.   

Kanske dags att ladda ner appen Swisch?

Du kan skicka pengar gratis till alla som är anslutna dit. Går på en gång! Anslut din bank till Swisch
  • flora3

Hej! Jag förstår dig precis, för jag känner likadant. Jag tar mina barns bekymmer på mina axlar, försöker förtvivlat hjälpa och stötta, vara en stark o klok mamma, sen är jag själv ett vrak av oro för dem i min ensamhet. Har varit ensamstående mamma med dem, kanske därför man blir så, jag vet inte. 

De tar mig lite för given också, jag ska lyssna, bolla och ta bort deras dåliga mående, men när det känns bättre för dem, ja då ska jag inte lägga mig i. 

Ärligt talat vet jag inte vad jag ska göra heller, försöker hitta stunder i naturen och vid havet där jag kan finna lite ro och bara tänka på mig själv och att må bra, i alla fall för en liten stund.

Styrke kramar från en mamma med 3 vuxna barn

• Anonym (ll)

Jag har också vuxna barn, med diagnoser, en mår rätt dålig av och till, men jag är nog ändå inte riktigt som du TS. Jag blir uppriktigt glad när jag vet att de klara sig själva. När jag hör att hen som mår dåligt själv har kontaktat vårdcentral etc, så är jag stolt över att hen tar tag i det utan min hjälp.
    Att sticka till nån lite pengar nu och då är väl helt ok så länge det inte blir en vana och ungdomen iskallt förlitar sig på att mamsen ska göra så.

Har dina barn bara en förälder, eller vad gör deras pappa? 

Vuxna barn tycker jag ändå bör lära sig att ta hjälp av arbetsförmedlingen, försäkringskassan osv, om det kärvar. Man kan hjälpa dem med att tala om var/hur de hittar det de behöver, men att du liksom tar in hela deras sits i ditt eget känsloliv, låter faktiskt inte helt sunt (för dig).

• Anonym (ll)

Sen kan man väl också fundera så här: TS, hur var du själv när du var 20-25? Var du på riktigt så beroende av dina mamma, som du tror att dina barn är av dig? Förstår du vad jag menar?  

• Anonym (gg)

Jag tror det kan ha med din egen mamma att göra i viss mån, jag har en mamma, men hon har aldrig fungerat som en, hon har gjort skillnad på barnen och jag är det barn hon aldrig riktigt tyckt om, jag har en annan far än de andra också, som inte heller riktigt funnits där. Ingen av dem har hjälpt mig varjen som barn eller som vuxen, så för mina egna barn finns jag alltid där och oroar mig lite för mycket fast den ena är vuxen (har dock en diagnos och har periodvis inte klarat sig som en vuxen)

• Glinda från Oz
    Anonym (Hmm) skrev 2015-09-07 08:27:56 följande:
    Kanske dags att ladda ner appen Swisch?

Du kan skicka pengar gratis till alla som är anslutna dit. Går på en gång! Anslut din bank till Swisch
    Det fungerar bara om man har ett svenskt bankkonto. 
  • Glinda från Oz

Jag förstår inte varför du har problem att föra över pengar. Har du inget bankkonto alls där du bor? Gör en utlandsöverföring eller använd PayPal. 

• Anonym (E)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-28 12:10:22 följande:
    Det fungerar bara om man har ett svenskt bankkonto. 

+ tipset kom några år senare än tråden, felstavat även så vad TS skulle gjort med det är en gåta.

Problemet för TS 9 år sedan var att överföring via bank var nog för långsam med helg involverat. Det lär finnas mer alternativ idag än då för snabb överföring.

Svar på tråden hur hanterar ni era vuxna barn...och känslan när de behöver hjälp