• Mrs Smith

Dadada mamama - uppehåll?

Hej!

Jag har en pigg och glad flicka som är 7 m och 1 v. Hon började säga da, ma, mampap när hon var ca 4-5 mån. Sedan hade hon ett uppehåll när hon i princip bara blåste massor av bubblor. Några v före sin 6 månaders dag började hon säga mam, pap, dada etc. Sedan blev det mamamaaa osv. Förra v i onsdags eller torsdags slutade hon med mampap-babblet. Hon snackar och pruttar en massa med munnen och säger något enstaka ba, ma eller pap. Men alltså inte de här längre kedjorna. I samma veva som hon slutade med de långa konsonantkedjorna lärde hon sig att dra sig upp till stående. Hon tränar också för fullt på att krypa - ställer sig på alla fyra och gungar.

Är så fruktansvärt orolig. Har era gjort ngt liknande?

• Svar på tråden Dadada mamama - uppehåll?
  • LillGris

Är du orolig för att hon slutat babbla? Ingen fara. Hon fokuserar ju uppenbarligen på att lära sig andra saker nu, som att ställa sig upp. Min son babblade som fan mellan 4-7 mån, sen lade han ner det när han lärde sig ta sig framåt, ställa sig osv. Nu babblar han konstant igen :)

• gotaland

Men herregud hon är ju bara 7 månader o vi kan väl inte förvänta oss att hon ska börja prata. HOn har väl fullt upp med att ställa sig på alla 4 just nu o orkar väl inte koncentrera sig på babbla konsonantkedjor. Min pojk sa inte mamma ordentligt förrän han var 2 år..... 

• LillGris
    Mrs Smith skrev 2013-07-04 15:04:49 följande:
    Vet inte riktigt, att hon slutat säga mamama... Kanske?

Du kan vara helt lugn! Hon är upptagen med annat. Hon har lärt sig mamamammama dadadada, och har nu tappat intresset och gått vidare till att lära sig något annat. Du skrev ju själv att hon slutade i samband med att hon började försöka lära sig ställa sig upp och krypa, det är helt enkelt mer intressant just nu :) hon kommer babbla hål i huvudet på dig om några månader ;)
  • Mrs Smith

Tack Lillgris för dina svar! Saknar hennes mamamaaa dadadaaa men får väl hålla till godo med bubbelblåsning just nu...

Svar på tråden Dadada mamama - uppehåll?