• cyberangel

Krånglig amning 3,5 månaders

Jag har en supermysig tjej på ungefär 3,5 månad där allt fungerar bra - utom amningen. Jag har helammat sen hon föddes utan minsta problem tidigare, men nu har det blivit jättejobbigt helt plötsligt.

Hon äter sällan - kanske 4 timmar emellan ungefär, och när jag ska amma henne skriker hon, vevar och sprattlar i hela kroppen och nyper/river mig överallt som händerna kommer åt. Och även om hon får tag så nyper hon tag i bröstet med hela handen (vilket gör ont) och lyckas också dra ut bröstet med handen. Jag har provat att amma innan hon blir hungrig, när hon visar minsta tecken är när hon hunnit bli ordentligt hungrig, men det är ingen större skillnad. Det fungerar ofta bra när hon vaknar och är hungrig. Jag har massor av mjölk och även när det har runnit till så krånglar hon så det är nog inte det. Det enda som kan fungera när det blir så är att jag står och vaggar henne samtidigt, det här har blivit rätt jobbigt eftersom jag inte vill amma när jag inte är hemma, jag kan ju inte gärna gå runt och amma på stan...

Hon verkar inte ha ont i magen annars så jag vet inte riktigt vad det är...
    Jag har läst mig till att det kan vara lite struligt i den här åldern men jag har inte läst någonstans vad som kan hjälpa, är det någon som har några tips, som varit med om liknande? Eller vet hur länge det håller i sig? Jag vet inte om jag orkar fortsätta amma om jag inte kan lösa det här, nästan varje amningsstund är en kamp och jag blir så ledsen och det gör ont att hela tiden bli riven och nypt på brösten, de ömmar jämt. Jag vill så gärna amma henne tills hon är 6 månader åtminstone...

• Svar på tråden Krånglig amning 3,5 månaders
  • Sisisisi

För mig funkade det att lägga en filt över bebisen när vi var borta. När vi var hemma funkade det bäst att sitta i ett mörkt, tyst rum utan några störningar runt om.

Det går snart över :)

• milli79

Runt 3,5-4mån var jobbigt här med. Ibland var jag nära att ge upp men det som hjälpte var att amma liggande i ett mörkt rum eller stående vaggandes med filt över. Just då var en väldigt jobbig period här men som tur är går det över. Kunde knappt amma ute bland folk alls då.

• Snorkmaiden

Hade också en sån period med sonen, så frustrerande så jag grät över det hela tiden. Jag fick börja amma i sovrummet där jag kunde ha det mörkt och så ammade jag lite oftare. Flaxande och gapande gick dock över efter ett par veckor och amningen gick tillbaka till att vara mysigt :)

• cyberangel

Tack så mycket för alla svar! Får försöka prova det :) 

Känns så jobbigt just nu, men får hoppas att det snart går över. 

Älskade lilla Nova, vad jag är glad att vara din mamma!
  • Däg

Hur har det gått för dig ts? Jag har precis samma problem just nu med min 3månaders och vill få lite hopp om att det går över!

Svar på tråden Krånglig amning 3,5 månaders