• Anonym (Orolig gravid)

Hjälp! Rättigheter som mamma under de första åren?

Åh jag har ett stort problem.  Och jag ber om ursäkt för att detta inlägg kommer bli långt, men det går inte att förkorta för jag vill att folk ska få rättvis bild för att kunna svara. Så jag förklarar allt för er som orkar läsa och hoppas att ni har kunskap och vill hjälpa! <3

Jag blev oplanerat gravid med en kille jag har haft kontakt med under ca. 2 års tid, men som jag inte känner speciellt bra. Vi har aldrig haft någon relation mer än sexuellt egentligen. Och sist så frågade jag om han hade kommit för jag misstänkte det starkt, men det förnekade han, men nu är jag gravid i v 13. Jag hade stora problem att bestämma mig men jag klarade inte av en abort, jag är så glad att jag tog detta beslutet. Är så lycklig att jag väntar mitt lilla barn.
    Men problem mellan mig och pappan har dock uppstått... Och det är så tungt, jag känner mest hopplöshet och jag känner mig väldigt hjälplös.

För mig är det väldigt viktigt att pappan finns med i barnets liv. Jag har själv växt upp utan en pappa och vet att det påverkar mycket, - ALLA behöver en pappa. Jag har en sambo som jag lever med nu, vi har sammanlagt varit tillsammans i 3 år men hade ett uppehåll då jag blev gravid. Hursomhelst är han en underbar person som stöttar väldigt mycket i det här. Jag har varit väldigt tydlig både mot pappan till barnet och min sambo att barnet INTE ska ha två pappor, utan EN - den riktiga givetvis! Det är viktigt eftersom att det vore respektlöst mot pappan att sätta min sambo som en pappa också. Han får vara en person i barnets liv, kanske en fadersgestalt eller manlig förebild. Hursom, han ska inte ta något ansvar från pappan!!

Jag och pappan har pratat om allt möjligt kring det väntade barnet, båda är förväntansfulla trots omständigheterna, det är ju en väldigt speciell situation. Det jobbiga är att vi ser saker så otroligt olika, och det är nu det börjar bli riktigt riktigt tungt. Han menar på att efter bebisens 6 första månader, så börjar vi köra varannan veckas boende. Vi ska alltså köra barnet framochtillbaka varje vecka, till olika miljöer, olika människor. Det hugger i hjärtat av bara tanken, visst att det är tidigt att "bestämma" nu, men vi har ändå diskuterat saken. Jag tänkte att jag måste försöka mötas halvvägs och föreslog att vi börjar med att träffas några dagar i veckan de första åren, för då är barnet så litet och varannan vecka är ostabilt för ett barn i den åldern. Jag vill att barnet ska växa upp tryggt - med BÅDA föräldrar, men med ETT hem. Han är välkommen att hälsa på i barnets hem, och vi får ses utanför hemmet också då jag har sambo och jag respekterar att pappan kanske inte vill klampa in hos oss varje gång.
    Men när jag sa detta till pappan idag, att vi börjar med några dagar de första åren, och sedan, efter kanske 2-3 år, kan barnet börja sova över en natt i taget, och sen fler nätter allt efter tiden går. Vi måste ju se hur barnet tar detta, vi har ju inte ens lärt känna barnet ännu.. Då jag la fram detta så blev han otroligt förvånad över hur jag kan säga så och han blev väldigt upprörd. Han tyckte inte det lät klokt att vänta längre än 6 månader med varannan vecka. Han sa att vi utgår från detta och sen får vi se. Det jobbiga är att jag har så svårt att stå upp för mig själv när vi pratar, blir ganska överkörd, han är duktig på att prata och har en stor familj bakom sig som alla tycker som honom. Jag är ju som jag sa, uppväxt med en mamma och har ju min sambo också som stöttar mig. Men jag känner mig SÅ hjälplös, bara grät efter vårt samtal idag. Jag är så rädd eftersom jag vet att pappan har sina rättigheter, vilket han också SKA ha, men till ett rimligt pris! Det får ju inte skada barnet..
    Jag ska höra av mig till familjerätten nästa vecka, fick rådet om det idag. Men ni som vet, FINNS det någon lag angående detta? Jag kommer ingenstans med "statistik" eller "socialen rekommenderar 3 år innan delat boende..", för han skiter bokstavligt talat i vad socialen rekommenderar, han är säker på sin sak. Så har jag ingen rätt eller lag bakom mig är jag körd, för han har sin fina fasad och stora familj som kommer kriga för att få ha bebisen så fort som möjligt. Jag önskar att vi kan mötas halvvägs men icke.

Snälla snälla hjälp mig och TACK till er som läst igenom!

• Svar på tråden Hjälp! Rättigheter som mamma under de första åren?
  • Anonym (inte vv)
    Anonym (nn) skrev 2013-06-01 01:10:21 följande:
    Varför skulle det inte vara bra för barnet om båda ni är anknytningspersoner? Är det bara för att barnet inte sover hemma i sin vanliga säng? Då kan man ju rent krasst säga att det är dåligt om du sover på hotell eller hos en vän med barnet innan 2-3 år. Nä låt pappan träffa barnet ett par gånger vecka, mysa och ta promenader. Sen vid 6 månader börja dela föräldraledigheten med dig, och då kommer det falla sig naturligt att han har barnet över natten också. Finns väl inget som säger att det är dåligt för barnet att sova en natt med sin ena förälder så länge det finns en bra anknytning. Mina ungar har varit med sin pappa, och mormor/farmor med för den delen utan mig en natt då och då.
    Men växelvis boende rekommenderas inte förrän från ca 3 års ålder. Klart man kan lämna sitt barn till mormor eller liknande person (pappan har ju ungefär samma slags anknytningsfunktion som en far/morförälder eftersom de inte bor ihop) någon enstaka natt, men jag förstår att man inte vill göra detta många nätter redan från 6 månader.

• Anonym (M)

Växelvis boende, dvs att barnet bor lika mycket hos båda, brukar man prata om vid 3 års ålder, men det finns barn som klarar det utmärkt innan dess. Dock lär det knappast vara aktuellt vid 6 månaders ålder.

Däremot bör du ställa in dig på att du inte kan kräva att ni ska vänta till 3 års åldern innan du kan gå med på att testa att barnet övernattar en helg. Kräver han umgänge med övernattning kommer han få det betydligt tidigare och det är många ettåringar som umgänge med övernattning med umgängesföräldern. Genom att ställa orimliga krav kommer du bara uppfattas som att du motarbetar umgänget och det är då en stor risk att det slår tillbaka mot dig. Försök istället komma till en gemensam överenskommelse som innebär att umgänget i början är väldigt tätt (flera gånger i veckan) med dig närvarande för att sen trappas upp. Först dagumgänge utan dig och sen även övernattningar.

När barnet är runt ett år bör det gå bra att sova över hos pappa 1-2 nätter i taget, men det viktigt att de träffas ofta och inte bara varannan helg. Vid 3 år kan målet vara varannan vecka eller motsvarande fast kortare perioder. Motsätter du dig det och han går till rätten kommer han med största sannolikhet få igenom både det och gemensam vårdnad. Så försök hitta en frivillig överenskommelse istället som inte bara är utifrån dina önskemål.

• Anonym (Va)

Var kompromissar du i detta ts? Ser bara dina idéer här, en spädis ska ha många umgängen ofta med sin uf, helst varje dag där du är i bakgrunden bara sen ökas det till att du är borta nån timme osv som vid en inskolning på dagis vid 6 mån klarar ungen att sova en natt hos sin uf om du tit dem få en bra kontakt

• h8him

Tycker det är ledsamt att läsa om att du anser att du har rättigheter som mamma. Varför inte tänka utifrån barnets bästa? Ni verkar båda ta ansvar och glädjas över barnet. Gå inte händelserna i förväg. Utan när barnet är född så märker ni vad som fungerar. För små barn är det viktigt med täta umgängen. Har du tänkt dela föräldraledigheten med pappan eller blir det bara du som får möjlighet att vara hemma med ert barn?

Leta lösningar och möjligheter istället för problem tycker jag.

• Anonym (nn)
    Anonym (inte vv) skrev 2013-06-01 01:35:13 följande:
    Men växelvis boende rekommenderas inte förrän från ca 3 års ålder. Klart man kan lämna sitt barn till mormor eller liknande person (pappan har ju ungefär samma slags anknytningsfunktion som en far/morförälder eftersom de inte bor ihop) någon enstaka natt, men jag förstår att man inte vill göra detta många nätter redan från 6 månader.

Vart har jag skrivit att dom ska ha varannan vecka? Man kan väl dela på föräldraledigheten utan att barnet ska bo hos pappan? Över dagen 3 dagar i veckan fungerar super. Sen en natt övernattning. Vid 1 års ålder, ca 2 nätter i veckan, vid 2 år så kan pappan ha över helgen tex. vid 3 kan man testa vv.
  • SupersurasunkSara

Läste bara ts nu.

1 Skriv INTE under för delad vårdnad, vill han ha det får han stämma dig.
    2 Ge honom dock möjlighet till någon föräldraledighet som han kan ta ut senare.

3 Se till att komma väl förberedd till ev familjerättsmöten, ha nedskrivet ett umgänge du tror kan fungera och ge det som förslag.

Tex: Första tiden: Umgänge varannan dag, ett par tim varje gång, hemma hos er/tillsammans med dig, tills barnet knutit an bra till pappan. Då kan pappan och barnet gå en promenad eller liknande.
    Vid 6 månaders ålder kan pappa ha dagumgänge, hela lördagen tex och några timmar i v också.
    Vid ett års ålder, lör-sön. Och kanske ons-tor alt dagumgänge i veckan.
    Vid 2 år, varannan helg.
    Vid 3 år, varannan vecka.

Allt detta måste dock ske med barnets bästa för ögonen. Kanske kan ert barn börja med varannan v redan vid 2? Kanske kan ni istället, vid ca 2 års ålder, eller tidigare beroende på barnet, ha så här:
    Du måndag em till onsdag morgon, hämtning/lämning på dagis. Han onsdag em till fredag morgon, hämtning/lämning på dagis. Du fredag em-måndag morgon, hämtning/lämning på dagis.
    Sen får han hämta måndag em till ons morgon så ni byter vecka.
    Då har barnet lika mycket tid med er båda, men inte så lång tid från den andra föräldern.

• Litet My

Om jag får lov att tycka utefter det som rekomenderas hade jag föreslagit detta

Första året: Kortare men täta umgängen med pappan, gärna några timmar var/varannan dag som man utökar, i början är det ju meckigt med ammning osv men när bebisen slutat amma (om du ska amma) så låta pappan ta med bebisen själv några timmar, hitta på egna saker några timmar åt gången.Vid 8 månader kommer separationsfasen där barnen ofta är mer oroliga, dock behöver inte alla vara det men det kan vara bra att veta ifall man behöver backa lite då. För små barn är det viktigare att ses ofta så barnet behåller minnesbilden än att ha långa umgängen en gång i veckan.

1 år) Börja med en övernattning åt gången, fortfarande med tät kontakt.  

2 år) 2 nätter åt gången fortfarande täta umgängen.

3-4 år) Utöka umgänget till halva tiden, dock behöver det inte vara exakt varannan vecka utan man kan ha tätare byten tex 3-4 dagar åt gången.

Sedan blir det ju så som separerad mamma med ett spädbarn att det blir meckigt, att pappan kommer att dyka upp och vara hos en ofta och att man blir låst den första tiden innan pappan kan ta med barnet på egen hand några timmar. Dock kan man ju vända på det och se det som att det är jätteskönt med den avlastningen som blir.          

• Anonym (knyta an)

Mitt barns pappa hade kontakt med barnet varje em/kväll ensam ett par timmar fram till tre månaders ålder.

Därefter sov barnet hos pappan varannan natt. Han hämtade efter jobbet och lämnade på morgonen.

Vid 8 månader tog pappan föräldraledigt och efter en kortare "inskolning" blev rollerna blev ombytta.

Vid ett år ökade vi till två nätter kring helgerna fr/lö och sö/må. Vid två års ålder öka vi 2-2-3 rullande schema och från tre års ålder varannan vecka.

Detta har gjort att barnet har knutit an bra till båda. Bättre tror jag än om pappan så att säga får komma med i matchen senare då anknytningsfasen är "över". 

Säger inte att detta behöver passa alla men mycket handlar nog också om inställning.

Hoppas allt löser sig till det bästa! 

• Anonym (knyta an)

Ps   

Om du vill ha något att visa för pappan om att så långa separationer inte är bra för ett så litet barn. Här en artikel med en Tornstam som talar för växelvis boende men som även säger att långa separationer (mer än ett par dar) bör undvikas för små barn. 

http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/9909/14/barn.html

Och här kan man hitta mer om små barn och anknytning (s 15) och mer om Tornstams åsikter på s.19.

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10343/2004-110-14_200411014.pdf

• Anonym (x)

Bråkar du och inte skriver på eller går med på ett umgänge som du anser är för mycket så kommer det ta tills barnet är ett år innan tingsrätten har fastslagit en dom. Eller så gick det för mig. Då började vi med samarbetssamtal och umgängesscheman som skrevs hos sociala så han drog mig inte till tingsrätten förrän vår dotter var åtta månader.

Då gick de med på övernattning innan hon fyllde två. Och sociala kunde aldrig säga att det var praxis med en treårsgräns för övernattning.

Kan ni komma överens är det det absolut bästa för ert barn. Och kan den blivande pappan få möjlighet att knyta an till barnet tidigt gynnar detta även dig. Du lär känna dig trygg i att lämna barnet hos honom och när amningen väl är avslutad fungerar ju övernattningarna också mer naturligt. Men det förutsätter naturligtvis att ni kan vara vänner och se till barnets bästa. Något jag inte lyckades med.

Det är otroligt svårt att släppa ifrån sig en så liten varelse till någon man inte litar fullt ut på och är man inte vänner så blir det dubbelt så svårt. Försök ditt bästa utan att gå emot dina egna känslor för mycket, en svår balansgång.

• Anonym (Orolig gravid)
    Anonym (x) skrev 2013-06-02 00:44:19 följande:
    Bråkar du och inte skriver på eller går med på ett umgänge som du anser är för mycket så kommer det ta tills barnet är ett år innan tingsrätten har fastslagit en dom. Eller så gick det för mig. Då började vi med samarbetssamtal och umgängesscheman som skrevs hos sociala så han drog mig inte till tingsrätten förrän vår dotter var åtta månader.

Då gick de med på övernattning innan hon fyllde två. Och sociala kunde aldrig säga att det var praxis med en treårsgräns för övernattning.

Kan ni komma överens är det det absolut bästa för ert barn. Och kan den blivande pappan få möjlighet att knyta an till barnet tidigt gynnar detta även dig. Du lär känna dig trygg i att lämna barnet hos honom och när amningen väl är avslutad fungerar ju övernattningarna också mer naturligt. Men det förutsätter naturligtvis att ni kan vara vänner och se till barnets bästa. Något jag inte lyckades med.

Det är otroligt svårt att släppa ifrån sig en så liten varelse till någon man inte litar fullt ut på och är man inte vänner så blir det dubbelt så svårt. Försök ditt bästa utan att gå emot dina egna känslor för mycket, en svår balansgång.
    Ja tycker det låter bra. Vill ju att de ska knyta ett bra band, annars kommer jag må dåligt av att släppa av mitt barn till honom. Och barnets bästa är ju att ha en pappa, det skulle jag aldrig förstöra!
    Vi kan ju verkligen inte samarbeta dock, våra diskussioner och samtal slutar alltid med tjaffs....
  • Anonym (Orolig gravid)
    Anonym (knyta an) skrev 2013-06-01 23:42:25 följande:
    Ps   

Om du vill ha något att visa för pappan om att så långa separationer inte är bra för ett så litet barn. Här en artikel med en Tornstam som talar för växelvis boende men som även säger att långa separationer (mer än ett par dar) bör undvikas för små barn. 

wwwc.aftonbladet.se/kvinna/9909/14/barn.html

Och här kan man hitta mer om små barn och anknytning (s 15) och mer om Tornstams åsikter på s.19.

www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...

Ska titta på dem, tack så jättemycket!!
  • EllisBell

Om du ska amma (och följa rekommendationerna) är det ju en omöjlighet att släppa ifrån dig barnet någon längre stund förrän vid 7-8 mån ålder. Ammade barn äter ibland 1 ggn/ halvtimman... Bröstmjölk bör för övrigt helst vara en del av barnets föda under hela första året. Känner barn och pappa varandra bra (att de träffats kortare stunder flera ggr/v första månaderna) funkar det ju dock att han är pappaledig på dagtid från 9-10 månaders ålder. Då kan ju barnet amma morgon och kväll samt får sova med dig som är barnets primärvårdare. Vid ca 1 år kan man förslagsvis börja med 1 övernattn/vecka.

• Anonym (Orolig gravid)
    EllisBell skrev 2013-06-02 22:33:20 följande:
    Om du ska amma (och följa rekommendationerna) är det ju en omöjlighet att släppa ifrån dig barnet någon längre stund förrän vid 7-8 mån ålder. Ammade barn äter ibland 1 ggn/ halvtimman... Bröstmjölk bör för övrigt helst vara en del av barnets föda under hela första året. Känner barn och pappa varandra bra (att de träffats kortare stunder flera ggr/v första månaderna) funkar det ju dock att han är pappaledig på dagtid från 9-10 månaders ålder. Då kan ju barnet amma morgon och kväll samt får sova med dig som är barnets primärvårdare. Vid ca 1 år kan man förslagsvis börja med 1 övernattn/vecka.
    Har tänkt att amma. Hur länge det blir får vi ju se :) minst de rekommenderade 6 månaderna iallafall.
    Ska försöka göra så att de träffas några dagar i veckan de första 1-1,5 åren. Allt beror på barnets reaktion till det hela. Kanske går med 1 natt hos pappan tidigare, kanske senare! Tack för tipset!
Svar på tråden Hjälp! Rättigheter som mamma under de första åren?