• Blue

Allergi mot tygblöjorna...tips?

Börjat använda tygblöjor till min 6månaders pojke. Innan har vi använt libero och pampers utan problem men så ville jag bli mer miljövänlig, ekonomisk och hudvänlig..

istället har jag fått en bebis med utslag över hela magen, lite i svank och över benen. Små kliande knottror, och på en del kan man t om se en liten blåsa mitt i.

De blöjor jag köpt är Imse vimses frottéinnerbjöjor, rutvävda 80x80 och deras ylleytterbyxa.
    Från Myllymuksut är det bambu/hampainläggen, bambuinlägg, bambuinnerblöjorna, två skalblöjor i PUL samt ylleytterbyxor, både långa ben och de med korta ben i merinoull. Staydry-inlägg.

Ylleblöjorna tvättas i babyrinos tvättmedel för ull och har sedan körts 2ggr i deras ullkur. Misstänker att det är yllet som ställer till det, men dels är det ju så smidigt och dels har jag lagt ned över 2000 på ylleytterbyxorna och även pyjamasar och bodys i ylle. Undrar lite vad som är problemet och om det går att göra ngt?

Övrig tvätt körs med vias sensitive tvättmedel. Någon med tips eller erfarenheter?

• Svar på tråden Allergi mot tygblöjorna...tips?
  • skogsvitter

Alltså om det nu vore själva blöjan så är det ju inte blöjan i sig som är problemet utan tex tvättmedel eller att det blir för fuktigt? Har du någon fuktspärr (typ fleece)?

Min dotter klarade förövrigt inte av via sensitive. Vi skiftade mellan grumme (utan parfym som hon klarade) och tvättnötter. Vädra också gärna blöjorna.

Nu låter det ju dock som att utslagen är på sådana platser som inte täcks av blöjan direkt? Vi använde ytterst sällan ull, så där har jag inget svar direkt. Men de vi hade vädrade vi bara (det står i infon att man ska vädra dem, inte tvätta). Men varför testar du inte att låta bli ullkläderna en kort period och se om det blir någon skillnad om du nu redan misstänker att det är det som är problemet?

• mammalovis

Vad händer om du under en vecka byter till bomullskläder och den vanliga sortens blöjor? Om allt försvinner då kanske det är något i ullen han inte tål. Kvarstår problemen kan det ju bero på tvättmedlet. Annars skulle jag gissa på värmeutslag p g a fukt i kombination med värme, då är det ju bara att lufta som gäller.

Kolla med bvc är ju också en variant. Det är inte vattenkoppor?

Svar på tråden Allergi mot tygblöjorna...tips?