• sweken

Sluta med blöja

Kände att nu är det dags att sluta med blöja då sonen blev 3 för någon vecka sen och tillökning i familjen i sommar.

Har fått många olika råd om hur man lättast får sitt barn blöjfri och jag har känt att jag tar det som nog går fortast men antagligen mest tvätt.

Jag valde att sluta direkt med blöjan.
    Pratade med förskolan och dom har stöttat till 100% trots att det blir jobbigare för dom men jag tror dom kände precis som jag att min som måste bli blöjfri innan nya bebisen anländer.
    Pratade med personalen någon vecka innan och frågade om dom kunde erbjuda sonen att gå på toan vilket gick bra.
    Sen valde jag en dag men att sluta med blöjan och det bästa alternativet blev en fredag och inga problem på förskolan.
    Den dagen fick jag nog hem 3-4 par ner kissade byxor men annars funkat ok.
    Kom hem erbjöd toan och testade men inget kom.
    Frågade nog hela tiden om han behövde på på toan men det va nog lite otäckt.
    Inget bajs den dagen men sen när det var sovdags så fick han blöja.
    Nu nästan 1 vecka senare har det hänt olyckor mindre för varje dag men bajs i kallingarna har det blivit varje dag men det har sonen inte gillat alls men vägrat att gå på toan.
    Men idag inte ens 1 vecka har gått så har det inte hänt en enda olycka kissat och bajsat på toan och han sa inte ens till när han ville bajsa utan satte sig själv men sen att han inte blev torkad strunta han i men hav va kvar på toaletten och när jag kom in så märkte jag att han hade bajsat och va glada vi blev trots att han stod med bajs i rumpan. 
    Jag berömde store brorsan berömde och lillebrorsan va så glad så.
    In med sonen i duschen för att tvätta av han då storebror vill ringa mormor och berätta nyheten.

Nu vet ju även jag att det lär nog hända bra många olyckor men känner nu att det här är den bästa metoden jag har valt för just "minsta" sonen.

Storebror var mycket lättare och yngre när han ville sluta för hans del så ville han gå på toan själv sa till att ingen mera blöja utan gick på toan från start visst att det hände någon olycka men inte alls som i denna utsträckning som med lillebror.

Oj detta inlägg blev långt men jag bara kände att jag blev så glad och var tvungen att skriva av mig lite.

• Svar på tråden Sluta med blöja
  • Frontline

Grattis, själva fick vi dottern blöjfri på natten nyligen och hon är 2 år och 4 månader men tyvärr händer det en olycka på dagen då och då när hon kissar på sig.
    Nummer 2 gör hon dock på potten sen ett tag tillbaka...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mercedez

Mina barn var dagtorra vid dryga ett års ålder.Dag o nattorralite senare.Detta var under sommartiden..någon lite olycka helt naturligt.I övrig inga problem

• Inorr02
    Annsiss skrev 2013-05-09 08:13:40 följande:
    Vi började med potta vid 8 mån, relativt torr vid ett.

samma här
    vi börja vid 8 månader valde att bajsa på pottan hellt från 10 mån hellt torr natt som dag vid 2 
  • sweken

Inga olyckor på 2 dagar gått på toa alla gånger och imorgon så har det gått 7 dagar sen jag tog bort blöjan 

• sweken
    EllisBell skrev 2013-05-09 13:06:46 följande:
    Va bra TS! Duktig son!
    tack
Svar på tråden Sluta med blöja