Uf bjuder över sig själv för att äta vid umgänge. wierd..
Ja jag har ju ett ganska så knasigt ex som jag har barn med (och misstänker inte allt är hundra med de sociala koderna). Umgänget sker hos mig för det mesta av olika anledningar (som jag inte bestämt). Ifall ni skulle undra över varför han är hos mig.
Men iaf. Han ville utöka umgänget med några timmar den dagen i veckan vi ses, vilket jag absolut gick med på. MEN! Han börjar med att säga att han ska komma senare än vi ses nu (antagligen för att han ofta är ute och festa och inte för att barnet är piggare precis) och att han då istället stannar längre och äter middag hos oss. Han tar alltså för givet att jag ska vilja laga middag den dagen i veckan till honom. Jag orkade inte fråga hur han tänkte när han bjöd över sig själv på middag då det inte går att säga emot utan tjaffs, så istället sa jag att det är bättre han kommer tidigare och att vi då äter middag precis efter han gått. Han fattade inte vinken och sa då att "jaha då äter jag lunch hos er istället". Jag svarade med att vi äter innan han kommer men att jag någon gång ibland kan bjuda på lunch här när vi bestämt det.
Inte fan tänker jag ha en stående inbjudan till lunch/middag varje vecka! Jag jobbar redan lite och han betalar gärna så lite som möjligt för sitt barn, ska jag försörja honom också? nej tack.. Vissa kanske tycker att det kan jag väl göra. Men vi har ingen bra relation i grunden till varandra och han skippar ofta umgängen, krånglar och ändrar, ljuger osv. Jag har faktiskt ingen lust att se till att han ska få lagad lunch när han är här också!
För övrigt har jag bjudit på både lunch och middag ibland även om det inte skett ofta och han har fått äta mellanmål med barnet här osv. så SÅÅ snål är jag inte.. Han säger att barnet vill att han äter här men det har barnet aldrig sagt till mig/honom men det är klart att barnet vill det när pappan säger att han kan äta med oss nästa gång. Gah. Om han nu vill äta med barnet så ta med barnet ut och käka då. Sen att han säger till barnet först att han kommer nästa gång och stannar så och så länge och äter med oss utan att fråga mig först om det är ok han äter middag här? (vi hade inte just då heller diskuterat umgänget). Då förväntar sig ju barnet att han ska det och jag kommer ju verka elak i barnets ögon om jag inte bjuder på middag då(?) Barnet är 3,5 år.
Bara nyfiken, vad tänker ni om det här? Och vad ska jag säga till barnet om han bjuder över sig själv på diverse saker vi inte pratat om som barnet sen förväntar sig?