• Anonym (Eh?)

Uf bjuder över sig själv för att äta vid umgänge. wierd..

Ja jag har ju ett ganska så knasigt ex som jag har barn med (och misstänker inte allt är hundra med de sociala koderna). Umgänget sker hos mig för det mesta av olika anledningar (som jag inte bestämt). Ifall ni skulle undra över varför han är hos mig.

Men iaf. Han ville utöka umgänget med några timmar den dagen i veckan vi ses, vilket jag absolut gick med på. MEN! Han börjar med att säga att han ska komma senare än vi ses nu (antagligen för att han ofta är ute och festa och inte för att barnet är piggare precis) och att han då istället stannar längre och äter middag hos oss. Han tar alltså för givet att jag ska vilja laga middag den dagen i veckan till honom. Jag orkade inte fråga hur han tänkte när han bjöd över sig själv på middag då det inte går att säga emot utan tjaffs, så istället sa jag att det är bättre han kommer tidigare och att vi då äter middag precis efter han gått. Han fattade inte vinken och sa då att "jaha då äter jag lunch hos er istället". Jag svarade med att vi äter innan han kommer men att jag någon gång ibland kan bjuda på lunch här när vi bestämt det.

Inte fan tänker jag ha en stående inbjudan till lunch/middag varje vecka! Jag jobbar redan lite och han betalar gärna så lite som möjligt för sitt barn, ska jag försörja honom också? nej tack.. Vissa kanske tycker att det kan jag väl göra. Men vi har ingen bra relation i grunden till varandra och han skippar ofta umgängen, krånglar och ändrar, ljuger osv. Jag har faktiskt ingen lust att se till att han ska få lagad lunch när han är här också!

För övrigt har jag bjudit på både lunch och middag ibland även om det inte skett ofta och han har fått äta mellanmål med barnet här osv. så SÅÅ snål är jag inte.. Han säger att barnet vill att han äter här men det har barnet aldrig sagt till mig/honom men det är klart att barnet vill det när pappan säger att han kan äta med oss nästa gång. Gah. Om han nu vill äta med barnet så ta med barnet ut och käka då. Sen att han säger till barnet först att han kommer nästa gång och stannar så och så länge och äter med oss utan att fråga mig först om det är ok han äter middag här? (vi hade inte just då heller diskuterat umgänget). Då förväntar sig ju barnet att han ska det och jag kommer ju verka elak i barnets ögon om jag inte bjuder på middag då(?) Barnet är 3,5 år.

Bara nyfiken, vad tänker ni om det här? Och vad ska jag säga till barnet om han bjuder över sig själv på diverse saker vi inte pratat om som barnet sen förväntar sig?

• Svar på tråden Uf bjuder över sig själv för att äta vid umgänge. wierd..
  • Lindsey Egot the only one

Nä du kan erbjuda honom att handla till middagen varannan gång.

• Anonym (Eh?)
    LindaEfraim skrev 2013-04-28 21:31:45 följande:
    Nä du kan erbjuda honom att handla till middagen varannan gång.
    Haha, ja och laga med. ^^
  • h8him

Varför inte helt enkelt informera om att han från och med nu får hämta barnet för att ha umgänge hemma hos sig?

• Annelie 76

Laga bara mat du vet att han inte tycker om? Gör mat till barnet i förväg så det bara finns en portion till henom och gör en Nutrilettshake till dig för du bantar... Se till att ha tomt i kyl och skåp (göm undan tillfälligt) och så tittar du förvånat på honom och säger "du skulle ju bjuda på mat den här gången, jag har ingenting hemma" när han pratar om att det är dax för middag. Ha en macka färdig till barnet så hen klarar sig tills pappan gått...

• kekekekeke
    Annelie 76 skrev 2013-04-29 10:15:54 följande:
    Laga bara mat du vet att han inte tycker om? Gör mat till barnet i förväg så det bara finns en portion till henom och gör en Nutrilettshake till dig för du bantar... Se till att ha tomt i kyl och skåp (göm undan tillfälligt) och så tittar du förvånat på honom och säger "du skulle ju bjuda på mat den här gången, jag har ingenting hemma" när han pratar om att det är dax för middag. Ha en macka färdig till barnet så hen klarar sig tills pappan gått...

Haha men herregud...
  • Enter Sandman

Jag undrar också kan han inte ha barnet hos sig?
    Så behöver ni två inte ha så mycket med varandra att göra?
    Annars får du nog lov att tala klarspråk med honom, han är välkommen att hälsa på barnet, men inte äta mat hos er.
    Det är fräckt av honom att bjuda in sig själv, men jag kan tänka mig att han tänker att går det så går det och det blir ju billigare för honom och så slipper han stå och laga mat.
    Egotänk alltså, men du väljer om du ska låta honom komma undan med det.
    Det vore väl en sak om du själv ville det, men det är inte det intrycket jag fått av trådstarten.      

• eicosanoid

Varför har han umgänge hemma hos dig öht? Om barnet är 3.5 år kan han/hon väl klara sig utan mamma i ett par timmar?

• Anonym (Eh?)

Som jag skrev i ts så har jag inte bestämt att umgänget bara får ske hos mig. Det vet han mycket väl men han gör inget åt saken själv. Sen är jag inte emot att han kommer heller eftersom att jag vet han har drogproblem även om han inte är påverkad under tiden för umgänget (vad jag vet), så på ett sätt tycker jag det är bra han kommer hit tills han lagt ner allt vad droger heter.

Fast hade ju varit skönt att slippa umgås också såklart. Fast nu handlade ju inte tråden om det riktigt. Jag vill inte vara otrevlig men jag vill få han att fatta att jag ändå inte har någon lust att bjuda på mat varje gång vi ses. Ibland är väl okej, men man bjuder ju inte in sig själv.

• Anonym (hungrig?)
    Anonym (Eh?) skrev 2013-04-29 20:31:03 följande:
    Som jag skrev i ts så har jag inte bestämt att umgänget bara får ske hos mig. Det vet han mycket väl men han gör inget åt saken själv. Sen är jag inte emot att han kommer heller eftersom att jag vet han har drogproblem även om han inte är påverkad under tiden för umgänget (vad jag vet), så på ett sätt tycker jag det är bra han kommer hit tills han lagt ner allt vad droger heter.

Fast hade ju varit skönt att slippa umgås också såklart. Fast nu handlade ju inte tråden om det riktigt. Jag vill inte vara otrevlig men jag vill få han att fatta att jag ändå inte har någon lust att bjuda på mat varje gång vi ses. Ibland är väl okej, men man bjuder ju inte in sig själv.
    Han är väl jättehungrig antagligen och prioriterar bort mat. Om han nu är missbrukare. Kan ju gå lång tid emellan att missbrukare äter om de är utan pengar, eftersom alla pengar går till droger (om det är ett tungt misbruk).
    Det är en svår fråga och handlar nog om mer än att han bara är lat. Tror inte någon människa som mår bra gärna tigger av andra eller gör som han gör. Inte kul för dig att behöva ta så att säga ansvar för att han ska få mat i sig också.
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (hungrig?) skrev 2013-04-30 08:06:32 följande:
    Han är väl jättehungrig antagligen och prioriterar bort mat. Om han nu är missbrukare. Kan ju gå lång tid emellan att missbrukare äter om de är utan pengar, eftersom alla pengar går till droger (om det är ett tungt misbruk).
    Det är en svår fråga och handlar nog om mer än att han bara är lat. Tror inte någon människa som mår bra gärna tigger av andra eller gör som han gör. Inte kul för dig att behöva ta så att säga ansvar för att han ska få mat i sig också.
    Råd att käka har han ju, han har ju det bättre ställt än mig även om han lägger en del på droger och fest. Iof gnäller han alltid om att han har lite pengar redan i början av månaden, men jag tror knappast det beror på pengar att han vill äta här, snarare att han är bekväm och lat av sig. Perfekt för honom, dyka upp senare (vilket egentligen inte skulle passa barnet) samt stanna och äta middag. Jävligt bra för honom iaf. Det sjuka är att skulle jag säga bara att jag inte vill så skulle han med all säkerhet skälla ut mig hur dålig jag är.. ^^
  • FrökenKanSjälv

Om det inte funkar att säga nej rakt ut så kan du säga att det är okej med dig att han tar med sig mat och lagar den hemma hos dig så att barnet får äta även hans mat. Lägg till något om att det är bra för barnet att få göra vardagliga saker som att laga mat tillsammans med sin pappa, att det gör deras relation starkare.

• Anonym (.)

Kan du inte prata klarspråk med honom, så att du slipper krångla? Säg som det är "Jag har ingen lust att ställla mig och laga mat till dig varje vecka. Du får hämta före eller efter vi har ätit."

Svar på tråden Uf bjuder över sig själv för att äta vid umgänge. wierd..