• Bebbe2006

Vart vända sig när man blivit kränkt av pedagog på fritids?

En av pedagogerna på min sons fritids har uppfört sig klantigt och kränkt mig inför min son som är 6 år. Jag kommer att kontakta rektorn i första hand, men vad gör jag om han inte tar det på allvar? Det är ett kommunalt fritids. Brukar det finnas någon instans hos kommunen som man kan vända sig till?

Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Vart vända sig när man blivit kränkt av pedagog på fritids?
  • Nape

Om rektorn inte tar det på allvar kan du vända dig till Barn- och fritidsförvaltningen på kommunen. Även en rektor har en chef..

• Jisa

Rektorn känns som en bra början. Vart man klagar är väl lite olika hos olika kommuner, tror att du kan få mer info på kommunens hemsida.

• Bebbe2006

Tack för svar!

Tråkigt att man skall behöva, men denna kvinna har knäppt mig på näsan tidigare, och nu gjorde hon det en gång för mycket. Framför min son, dessutom.

• Punkster

Till att börja med tycker jag att du ska vända dig till personen som kränkt dig och förklara hur du känner. Konflikter löses enklast där de uppstår, när de uppstår. Får du inget gehör så tycker jag att du ska gå vidare till rektorn.

• Jisa

Tycker att punkster har en bra poäng. Har du pratat med pedagogen?

• Nyfikna72

Sen kan man ju fråga sig vad orsaken är? Har svårt att se professionella pedagoger läxa upp föräldrar men iblan kanske det krävs lite ord och handling för att budskapet ska nå fram. Många föräldrar är VÄLDIGT sårbara när det kommer till deras barn och tar man saker på fel sätt blir väl allting fel.......

• Punkster

Det är ju svårt att sitta här och reda i vad som har hänt utan att ha hört båda sidorna av historien. Tills jag gjort det tänker jag fortsatt råda TS att först och främst prata med pedagogen i fråga och försöka reda ut det hela på ett civiliserat sätt. Jag tycker INTE att skolinspektionen UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER är rätt instans vid det första stadiet i en konflikt eller meningsskiljaktighet. 

En liten lektion i konflikthantering... Låt oss anta att TS och pedagogen är oense om något. TS känner sig kränkt, vilket kanske pedagogen också gör. TS väljer att gå till högre instans, rektor, områdeschef, skolinspektionen eller vad som helst. Någon från den högre instansen kommer och tar pedagogen i örat och säger "så får du inte göra". TS kommer att känna sig rättvist behandlad, men pedagogen? Nej. Kan konflikten därmed betraktas som utredd? Nej. Chansen är stor att nya konflikter kommer att uppstå och att TS och pedagogen kommer att hysa fortsatt agg mot varandra. Och det blir inte bra för någon, inte minst för TS barn som fastnar nånstans i mitten. 

Om TS och pedagogen istället sätter sig ner (kanske tillsammans med rektorn om det är en infekterad konflikt) och samtalar om vad som har hänt är jag övertygad om att chansen att konflikten faktiskt reds ut är större. Om man får förklara för varandra hur man tänker, känner och varför man handlade som man gjorde så är chansen större att man förstår varandra. Och då minskar också risken för framtida konflikter.  

• skogsvitter

Alla kan ju uttrycka sig klumpigt... man pratar väl först med personen i fråga och försöker reda ut det?! Att anmäla till skolinspektionen för att någon varit klantig är ju sjukt överdrivet. Förmodligen behöver man inte ens gå till rektorn, varför??? Prata med pedagogen, det är ju där problemet uppstod.

• En blå giraff

TS kan du inte beskriva mer vad saken gäller? Om det är någon mindre konflikt så är det säkert bäst att det löses mellan dig och pedagogen, kanske med stöd av pedagogens närmaste chef?

• hammarhajen

Om pedagogen verkligen HAR gjort fel, då borde ju en vettig rektor lyssna. Att redan innan samtal med berörd pedagog och rektor fundera på vad man gör om de inte lyssnar, det signalerar på något vis att man inte riktigt känner sig säker på sin sak tycker jag...

Man kommer oftast längre om man utgår från att människor är vettiga och vill väl. Sen kan ju jag på något vis känna att om man ska ta sig rätten att kalla sig "kränkt" av en annan människa, då får man också ta på sig ansvaret att åtminstone försöka prata med människan det gäller. Att kränka någon är en ganska allvarlig anklagelse, att rikta den mot någon annan ställer trots allt vissa krav på att själv agera klokt och vuxet. Tycker jag.

• MajaVira
    Bebbe2006 skrev 2013-04-22 22:14:13 följande:
    Tack för svar!

Tråkigt att man skall behöva, men denna kvinna har knäppt mig på näsan tidigare, och nu gjorde hon det en gång för mycket. Framför min son, dessutom.
    "Knäppt på näsan" är väl knappas samma som det extremt överanvända och missbrukade "kränkt"? Vad är personen gjort egentligen? Jag tror att många som känner sig kränkta helt enkelt övertolkar situationen och tar minsta kritik eller påpekande som personliga påhopp, vilket det absolut inte behöver vara.
  • EllisBell

På vilket sätt har pedagogen kränkt (?!) dig framför din son?

• culpadejusticia

Punkster har ett bra förslag.

Jag rekommenderar ändå ts att dokumentera de händelser som varit för sin egen del, med datum och vad som sagts/hänt, för att ha som backup om det blir fler händelser längre fram.

Man kan även spela in samtal där bägge parter ingår ( lagligt , om  man själv deltar i samtalet ).

Men hur som helst behöver man ta i det nu innan det växer sig större, tex som Punkster föreslog, men jag rekommenderar att man aldrig går ensam på sådana möten , att man har minst en med sig från sin närmaste bekantskapskrets eller familj.

Det handlar om maktbalansen. Men också för att vi alla tolkar olika och det kan vara bra att ha någon att "bolla" med efter mötet, för att checka om vi tolkat på samma sätt.

Som sagt , tolkar vi för mycket, för att undvika detta bör vi ställa frågor som inte är dömande eller krävande , utan öppna . Då kan vi lättare nå varandra. 

Däremot om det faktiskt är så att ett barn blir kränkt av pedagog på förskola eller skola gäller följande.

Först tala med berörd, ( vid allvarligare händelse kan man behöva hoppa över den berörda och vända sig direkt till föreståndare / rektor, vid ännu allvarligare händelse gäller polisanmälan ! ( tex uppenbar fysisk kränkning)

Gäller det en händelse där man tex anser att pedagogen skapat en  situation som kan få till följd att barnet får bristande tillit till pedagogen fortsättningen, då bör man ta det med rektor / föreståndare, får man inget gehör eller bättring efter det, då går man vidare till skolledningen ( kommunen, alltså skolchef vilket nyligen bytt namn , kan kallas olika i olika kommuner, alltså rektorns chef). 
    Om denne inte heller tar till sig kritiken, DÅ tar man kontakt med skolinspektionen och gör en anmälan.

I en del fal kan man göra en anmälan direkt till skolinspektionen, men de frågar alltid om man försökt ha kontakt med rektor/föreståndare innan, vilket de vill att man skall ha haft.

Personligen tycker jag det är bra om fler anmäler vad som felar inom förskola/ skola, det kan vara bristande tillsyn, hög ljudvolym ( anmäl då även till arbetsmiljöverket) för trånga lokaler som gör att barnen stressas , maktmissbruk från pedagog mot minderårig, ja det finns tyvärr väldigt mycket numera som inte fungerar bra för våra barn i förskola och skola, ju fler som orkar driva dessa frågor, ju bättre kan våra barn få det, vilket i förlängningen gynnar hela samhället.

Självklart menar jag då inte att man skall söka fel eller bara vara misstänksam etc.

Men ju fler som faktiskt inte bara accepterar stora barngrupper, trånga lokaler, brist på möjligheter att ha utevistelser, ja listan kan göras lång, ju bättre kan det bli för kommande barn/generationer.

Någonstans har ju alla bara accepterat situationen, både från pedagogernas sida och familjernas sida, det bästa vore om parterna gick samman mot kommunen , för att kräva bättre villkor både för personal och barn.

Jag tror att de konflikter som uppstår mellan familjer och personal, ofta bottnar i missnöjen pga för mycket press och stress för bägge parter, vilket man kan minska genom att vägra gå med på de extremt dåliga förhållande de barn som vistas i förskola/skola nu har i många kommuner ( även pedagogernas situation är såklart pressad )

Nu blev detta ett långt inlägg som flöt något utanför frågan, men allt hör ändå ihop, och om vi kan se lite vidare,  kanske vi kan lösa saker innan det blir för svårt/infekterat.

Svar på tråden Vart vända sig när man blivit kränkt av pedagog på fritids?