Punkster har ett bra förslag.
Jag rekommenderar ändå ts att dokumentera de händelser som varit för sin egen del, med datum och vad som sagts/hänt, för att ha som backup om det blir fler händelser längre fram.
Man kan även spela in samtal där bägge parter ingår ( lagligt , om man själv deltar i samtalet ).
Men hur som helst behöver man ta i det nu innan det växer sig större, tex som Punkster föreslog, men jag rekommenderar att man aldrig går ensam på sådana möten , att man har minst en med sig från sin närmaste bekantskapskrets eller familj.
Det handlar om maktbalansen. Men också för att vi alla tolkar olika och det kan vara bra att ha någon att "bolla" med efter mötet, för att checka om vi tolkat på samma sätt.
Som sagt , tolkar vi för mycket, för att undvika detta bör vi ställa frågor som inte är dömande eller krävande , utan öppna . Då kan vi lättare nå varandra.
Däremot om det faktiskt är så att ett barn blir kränkt av pedagog på förskola eller skola gäller följande.
Först tala med berörd, ( vid allvarligare händelse kan man behöva hoppa över den berörda och vända sig direkt till föreståndare / rektor, vid ännu allvarligare händelse gäller polisanmälan ! ( tex uppenbar fysisk kränkning)
Gäller det en händelse där man tex anser att pedagogen skapat en situation som kan få till följd att barnet får bristande tillit till pedagogen fortsättningen, då bör man ta det med rektor / föreståndare, får man inget gehör eller bättring efter det, då går man vidare till skolledningen ( kommunen, alltså skolchef vilket nyligen bytt namn , kan kallas olika i olika kommuner, alltså rektorns chef).
Om denne inte heller tar till sig kritiken, DÅ tar man kontakt med skolinspektionen och gör en anmälan.
I en del fal kan man göra en anmälan direkt till skolinspektionen, men de frågar alltid om man försökt ha kontakt med rektor/föreståndare innan, vilket de vill att man skall ha haft.
Personligen tycker jag det är bra om fler anmäler vad som felar inom förskola/ skola, det kan vara bristande tillsyn, hög ljudvolym ( anmäl då även till arbetsmiljöverket) för trånga lokaler som gör att barnen stressas , maktmissbruk från pedagog mot minderårig, ja det finns tyvärr väldigt mycket numera som inte fungerar bra för våra barn i förskola och skola, ju fler som orkar driva dessa frågor, ju bättre kan våra barn få det, vilket i förlängningen gynnar hela samhället.
Självklart menar jag då inte att man skall söka fel eller bara vara misstänksam etc.
Men ju fler som faktiskt inte bara accepterar stora barngrupper, trånga lokaler, brist på möjligheter att ha utevistelser, ja listan kan göras lång, ju bättre kan det bli för kommande barn/generationer.
Någonstans har ju alla bara accepterat situationen, både från pedagogernas sida och familjernas sida, det bästa vore om parterna gick samman mot kommunen , för att kräva bättre villkor både för personal och barn.
Jag tror att de konflikter som uppstår mellan familjer och personal, ofta bottnar i missnöjen pga för mycket press och stress för bägge parter, vilket man kan minska genom att vägra gå med på de extremt dåliga förhållande de barn som vistas i förskola/skola nu har i många kommuner ( även pedagogernas situation är såklart pressad )
Nu blev detta ett långt inlägg som flöt något utanför frågan, men allt hör ändå ihop, och om vi kan se lite vidare, kanske vi kan lösa saker innan det blir för svårt/infekterat.