• trz

Hur få barnet att inte misshandla kattungen?

Lite grov rubrik kanske, ville locka till mig svar.
    Har en dotter på 1.5 som alltid har vart så go med djur. Skaffade en kattunge på 12 veckor nu i veckan. Jag lämnar dom aldrig obevakat, ska jag duscha får katten vara i köket under tiden osv. Men dottern är på katten konstant, lyfter i huvudet, drar i svansen, drar och lyfter i ett ben, sliter i pälsen, stryper den när hon ska pussas osv. Katten är ju så liten att hon inte förstår att hon kanske borde gå undan utan är tvärtom efter dottern hela tiden. Sover bredvid henne på nätterna och så. Vi är hela tiden på dottern om att klappa försiktigt och pussa fint och så. Men det gör ju ont i katten när hon lyckas få tag på henne. Hur får man dottern snabbast och enklast att förstå att det hon gör är fel och gör ont? Vill ju att dottern ska lära sig utan att vi måste göra oss av med katten.
    Tips?

trz.blogg.se Amy 111019
  • Svar på tråden Hur få barnet att inte misshandla kattungen?
  • Litenskit

Det är nog som allt annat med barn i den åldern. Lyfta bort, lyfta bort, lyfta bort

Förr eller senare förstår barnet, men det krävs en hel del tålamod

• Regnig måndag

Om problemet är jättestort borde du fundera på att antingen omplacera katten eller skaffa kompostgaller och stänga in någon av dem med.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • trz

Vi bor i en rätt liten lägenhet, och det känns inte jätteschysst att stänga in någon av dom i ett rum. Dock får katten ibland vara i köket eller sovrummet kortare stunder när jag inte kan ha full uppsikt. Ger det nog en vecka eller två till.. Har det inte blivit bättre alls då så får jag nog överväga tuffare alternativ. Förr eller senare borde hon väl tröttna antar jag..

• purple box

De brukar lära sig. Men jag hade nog ändå övervägt att låta henne vara helt ifred stunder på dagen, speciellt när tjejen är jobbig med henne. Fungerade faktiskt bra. "Är du inte försiktig med katten får du inte leka med den nu" blir det ungefär. Och så får man tjata håll i sitt eget huvud med "klappa fint, klappa fint, inte så"....

• Lilia

Säg till dottern att hon inte får röra katten alls. Gör hon det så säg till på skarpen.

• trz

Ja vardagar är dottern på dagis i tre timmar så då får hon lugn och ro iallafall men då fortsätter vi med tjatet helt enkelt! Blir bara så fruktansvärt arg när jag ser henne göra det.
    En vän jag rådfrågade sa att varje gång dottern är elak ska jag stänga in katten i typ 5 minuter, för då kan dottern förstå bättre.. Vad tror ni om det?

• nozpa

Visa, visa och visa. Har också katter och en dotter som fyller 2 i sommar. Har gått väldigt bra helatiden. Hon tycker att det kittlas när dom gosar mot henne så hon brukar vara nöjd med det. Hon petar lite på dom ibland, och när dom ligger i mitt eller pappans knä kan hon klappa lite på magen eller ryggen. Men har aldrig varit hårdhänt emot dom.
    Visa på katten eller med hennes hand hur hon ska klappa.

OT:
    En av mina katter blev snortrött på en kusin till min dotter, hon var alltid på henne drog i svansen, sparkade emot henne (i luften bara). Och jo katten har massor av ställen att springa iväg och gömma sig på. Men hon vill gärna ligga i soffan och överblicka. Så hon rev barnet på handen tillslut. Började aldrig blöda, men det blev ett par rispor. Elaka jag tänkte "rätt åt dig unge". Men sedan dess har hon aldrig varit på våra katter igen iaf.    

• Lilia
    trz skrev 2013-04-14 21:58:18 följande:
    Ja vardagar är dottern på dagis i tre timmar så då får hon lugn och ro iallafall men då fortsätter vi med tjatet helt enkelt! Blir bara så fruktansvärt arg när jag ser henne göra det.

En vän jag rådfrågade sa att varje gång dottern är elak ska jag stänga in katten i typ 5 minuter, för då kan dottern förstå bättre.. Vad tror ni om det?

Klart att du inte ska straffa katten för att din dotter gör fel. :( Har du sagt till ordentligt. Inte ett lamt nej utan ryt i från. Lyft bort henne om du måste.
  • nozpa

Nej du kan inte stänga in katten pga att din dotter är på henne såklart. Du kan bara fortsätta visa och försöka förklara.
    Och ryt ifrån, och inte bara "Nämen Lisa, inte skada lille tissetusse" med mjuk bebisröst. Påstår verkligen inte att du gör det, men det finns allt för många som faktiskt pratar bebisspråk när dom ska säga till barnen att dom inte får göra vissa saker. 

• trz

Nejdå, jag blir skitförbannad, så någon gulligullröst är det verkligen inte

• purple box

Vi brukar trösta katten om hon drar svansen eller päls så de blir rädda. Pappas katt har rivit henne två gånger försiktigt på handen, båda gångerna var hon ganska brutal i sitt kelande när vi inte var precis bredvid. Nu räcker det oftast med att säga "kom du ihåg vad som händer när katten blir arg?" så går hon.

• trz

Smart, trösta katten ska jag börja med! Har också börjat berömma supermycket när hon klappar fint

• don Quijote

Men usch, jag får ont i magen. Det låter inte som att det är läge för kattunge för er just nu ärligt talat. Inte om ni bor så litet. Jag har varit stenhård med barnen med våra djur. Har det bara valts en strid så har det varit den. De har överhuvudtaget inte fått bära katterna innan de kunnat bära dem på riktigt och aldrig busa eller vara hårdhänta. Total nolltolerans. Hade det inte funkat hade jag hellre flyttat på djuren än riskerat att något riktigt händer.

Svar på tråden Hur få barnet att inte misshandla kattungen?