• LillaLinan80

Min dotter ska tydligen inte gå i F-klass

Precis fått domen av min dotters lärare att hon borde gå om F-klassen ett år. Bäst hade varit om hon gått ett extra år på dagis (!). Anledningen är att min dotter inte är speciellt intresserad av läsning och skrivning. Hon dagdrömde ofta och gärna när fröken läste bok. Då jag själv är lärare blev jag riktigt chockad då F-klassen är en förberedande klass, ett ställe där man ska väcka barns intresse! Jag vet att min dotter har flera i sin grupp som är väldigt (enligt mig ovanligt) duktiga...

Jag gick givetvis i taket när hon tog upp detta inför min dotter (som för övrigt är väldigt redig på lekar och har väl utvecklad motorik).

Min lilla flicka som längtar så efter att börja 1:an...

absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Svar på tråden Min dotter ska tydligen inte gå i F-klass
  • MadHatter

Det är mycket som jag reagerar på här:

1. Hur informationen om detta lades fram. Naturligtvis borde pedagogen bokat möte med föräldrarna kring sina farhågor. Hon borde också sakligt gå igenom vilka svårigheter hon ser för flickan. Föräldrarna borde också få alternativ, vilka resurser/stöd kan flickan få för att klara skolan? En sån här sk är inte något som man bara slänger ur sig i en handvändning.

2. Villa befogenheter har förskolläraren att ta ett sådant beslut? Det handlar ju trots allt inte om att gå om en klass för att få extra stöd utan om att förvägras skolstart. Jag kan inte detta men nog låter som något som man kan erbjuda en elev, men inte tvinga. Vi har trots allt skolplikt i Sverige så att förvägra någon skolgång bör man inte kunna göra utan väldigt speciella skäl. Om ni anser att det bästa för flickan är att börja skolan med sina jämnåriga skulle jag kontakta kommunen för att få information om vad som gäller. Skolan borde kunna komma fram till en flexiblare lösning där barnets behov tas till vara på ett bättre sätt, tex att hon börjar skolan men har möjlighet att vara med förskoleklassen vid särskilda tillfällen om hon har behov av det.

3. Det jag ändå reagerar starkast på är valfriheten som tydligen inte är någon valfrihet. Man kan ju inte säga till barnen att de får välja mellan att leka och vara med på lektioner och sedan komma i efterhand och säga "du valde fel, nu blir du straffad". Visst kan olika val få olika konsekvenser men då måste ju barnen/föräldrarna bli informerade om det innan.

Vad händer för övrigt om hon går fk ett år till och fortsätter att välja leken (om det läggs fram som ett fritt val) får hon aldrig börja skolan då? Det är nog många betydligt äldre elever som skulle välja fri lek (eller motsvarigheten) framför lektioner - det kan knappast vara ett tecken på mognad och det kan knappast vara ett krav att tycka om bokstäver och att läsa och skriva. Hon ska ju lära sig det ändå men hon kan ju inte tvingas vara intresserad eller tycka att det är kul.

• Fridayyy
    MadHatter skrev 2013-04-12 07:47:37 följande:
    Det är mycket som jag reagerar på här:
    1. Hur informationen om detta lades fram. Naturligtvis borde pedagogen bokat möte med föräldrarna kring sina farhågor. Hon borde också sakligt gå igenom vilka svårigheter hon ser för flickan. Föräldrarna borde också få alternativ, vilka resurser/stöd kan flickan få för att klara skolan? En sån här sk är inte något som man bara slänger ur sig i en handvändning.

2. Villa befogenheter har förskolläraren att ta ett sådant beslut? Det handlar ju trots allt inte om att gå om en klass för att få extra stöd utan om att förvägras skolstart. Jag kan inte detta men nog låter som något som man kan erbjuda en elev, men inte tvinga. Vi har trots allt skolplikt i Sverige så att förvägra någon skolgång bör man inte kunna göra utan väldigt speciella skäl. Om ni anser att det bästa för flickan är att börja skolan med sina jämnåriga skulle jag kontakta kommunen för att få information om vad som gäller. Skolan borde kunna komma fram till en flexiblare lösning där barnets behov tas till vara på ett bättre sätt, tex att hon börjar skolan men har möjlighet att vara med förskoleklassen vid särskilda tillfällen om hon har behov av det.

3. Det jag ändå reagerar starkast på är valfriheten som tydligen inte är någon valfrihet. Man kan ju inte säga till barnen att de får välja mellan att leka och vara med på lektioner och sedan komma i efterhand och säga "du valde fel, nu blir du straffad". Visst kan olika val få olika konsekvenser men då måste ju barnen/föräldrarna bli informerade om det innan.

Vad händer för övrigt om hon går fk ett år till och fortsätter att välja leken (om det läggs fram som ett fritt val) får hon aldrig börja skolan då? Det är nog många betydligt äldre elever som skulle välja fri lek (eller motsvarigheten) framför lektioner - det kan knappast vara ett tecken på mognad och det kan knappast vara ett krav att tycka om bokstäver och att läsa och skriva. Hon ska ju lära sig det ändå men hon kan ju inte tvingas vara intresserad eller tycka att det är kul.
    Ja, kan jag som förälder säga att mitt barn inte ska börja skolan?
  • Meria

Låter som liknande sak vi går igenom. Min sons lärare hävde ur sig "ja, ni bör fundera på om han ska få gå om när han är en kille och är född i december"... Eh? Detta var i oktober, Loke hade gått där i 2 månader då, så jag tyckte inte det var så mycket att gå på då. Det var inte heller att han hade uppenbara och stora problem, utan "han vill gärna leka" och tryckte på att killar födda sent på året ligger långt efter tjejerna i klassen. ...ja? Då blev jag bara paff och sa att vi får ha det i åtanke inför vårterminen beroende på hur det går för honom. 

Så nu i våras var det möte igen och hon frågade om vi tänkt på det än. Detta innan hon ens berättat hur det går för honom öht. Jag frågade om han hängde med i det de gjorde och det gjorde han. Frågade om han visar intresse för uppgifterna och det gjorde han. Frågade om hon oroade sig för att han inte skulle klara uppgifterna i ettan och det gjorde hon inte. Nej, hon röstade för ett år till i den klassen p.g.a. att när de ska sluta leka eller när det inte blir fri lek den dagen blir han ledsen och börjar gråta... det var allt. Förutom kille född i december då...

Nej, jag tänker inte splittra honom från den grupp han kommit in i nu för att han gärna vill leka. Det -enda- jag skulle kunna överväga saken för är att han visar stor ointresse för att lära sig, att han inte fungerar med sina jämnåriga eller visar inlärningsproblem av nåt slag. Blev mer irriterad när skolsköterskan kläcker samma sak på hans koll efter vi varit där i 5 min. Var första gången de sågs mer än presentationen de fått i höstas av personalen. Då tycker hon att för hennes son gjorde det stor skillnad att få mogna ett år, han var född i december också då... 

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • LillaLinan80

Madhatter: Instämmer helt och fullt! Vet många i min nuvarande 1:a som gärna skulle välja lek varje dag (även de födda i januari). Tycker ju mer jag tänker på det att läraren hävde ur sig saker hon verkligen inte hade belägg för! Oproffsigt!!

Meria: Ja, tyvärr verkar många lärare ha fördomar mot såväl killar som decemberbarn! Skamligt!!!!

• Indianica

Jag blir förbannad och förvånad. Kan man ärligt talar förvägra ett barn skolstart? Visst kan man väl rekommendera senare skolstart pga omognad, men att säga att "då får kom om nollan för du kan för lite" är ju bisarrt. Förskoleklassen ska ju mer träna barnen i att sitta stilla, få in rutinerna för hur "skolan fungerar" och så har man lite språklekar och så som förberedelse, men det finns väl inte alls samma krav på måluppfyllelse där som i vanliga skolan? Låter lite som att förskolläraren har hybris och minsann ser sin förskoleklass som en "riktig skola" där man är intellektuellt duktig...Även om nu andra barn må vara bättre på olika saker ska hon ju förmå se hur just ditt banr har utveclats och vilka potentialer som finns....

Jag tycker  dessutom man ska vänta lite. Barn kan utvecklas massor under en hel sommar, så man ska inte döma ut dem pga detta med uppmärksamhet och så redan nu tycker jag.

• Alexi

Vad är det egentligen för kriterier som man tittar på främst när det gäller barn som börjar ett år senare? Vilka egenskaper är avgörande?

Min fyraåring är decemberbarn 08, varit väldigt sen socialt och språkligt men det går bättre och bättre. Hon går dock på avdelningen med barn födda 09-10, först i höst blir det storbarnsavdelning. Hon är väldigt intresserad av bokstäver mm, kan hela alfabetet tex. Inga problem med koncentration och sitta still. Men som sagt sen socialt, haft stora behov av trygghet osv. Försskolläraren tog upp nyligen att det ju finns möjligheter att vänta ett år med antingen sexårs eller ettan även om det ju är långt kvar dit.

Hur brukar man tänka?

• LillaLinan80

Alexi: Jag har aldrig rekommenderat någon att börja varken tidigare eller senare i skolan men i de "fall" jag vet om så är det mest den sociala mognaden när det kommer till att börja ett år senare och kunskapsbiten när man börjar ett år tidigare. Det är alltid föräldrarna som bestämmer.

Indianica: Jag tror också att läraren har hybris, har ju arbetat tillsammans med henne oc vet vilka höga krav hon har på sig sj och sin klass! Hon är en "gammaldags fröken" som bedriver "gammaldags skola" i F-klass

• Alexi

Med social mognad, menar man då interaktionen/lek med de andra barnen?

• En blå giraff

Jag har en son född sent på året -07 (dock inte så sent som dec) och vi håller på och funderar fram och tillbaka om han ska börja f-klassen nu till hösten eller vara kvar med 08-orna och börja med dem. Även förskolepersonalen är inne på samma tankar som vi. Sonen har vissa koncentrationsproblem på förskolan och kan vara väldigt envis. Så personalen har svårt att få med honom på deras planerade aktiviteter då han inte vill. Han kan ha väldigt lång "startsträcka" där man får lirka med honom att vara med och delta i en oönskad aktivitet. När man väl har fått med honom är aktiviteten slut. Han behöver ha en vuxen med sig som stöd i många fall också. Men när han får sin startsträcka och får stöd i att vara med så fungerar det riktigt bra enligt personalen. Han har heller inga som helst koncentrationsproblem hemma vid självvalda aktiviteter. Han kan t.ex. sitta flera timmar och bygga ihop smålego efter beskrivning, Vi var hos en psykolog jag och mannen för att diskutera sonen. Och hon menade att han inte har riktiga koncentrationsproblem eftersom han kan sitta så länge hemma med en aktivitet. Han har stort behov av lugn och ro när han ska göra något. 

Summa är att vi antagligen kommer låta honom börja med sin åldersgrupp. Han känner alla barn i gruppen och har flera bra kompisar som jag inte vill ta ifrån honom. Vi har ansökt om resurs för sonen så att de kan vara en extra vuxen i gruppen. De har resurs nu på förskolan delvis för sonen och delvis för ett annat barn. Om de får resurs i f-klassen kan de dela barnen i fler mindre grupper och då blir det lättare för min son att koncentrera sig. Och att han får möjlighet till vuxenstöd i situationer som är svåra. Te.x. påklädning när de ska gå ut då blir det många moment för honom och det är rörigt i hallen med många barn. Han blir mest stående och ingenting händer eller så börjar han springa runt och leka istället för att klä sig.  

• LillaLinan80

Efter att ha pratat med flera pedagoger i förskolan och förskoleklass har jag dragit slutsatsen att min dotters lärare betett sig extremt oproffsigt. Jag har dessutom hört från många föräldrar i dotters klass han hon gett som förslag att de ska gå om ett år till. Detta kan ha med hennes egen situation att göra då det bara kommer 5 nya barn till hösten. De kommer bli en F-1:a. En klok förskollärare sa till mig att barn som har svårigheter kommer alltid att ha det, det spelar ingen roll hur sent de börjar. Vissa kommer aldrig ikapp. Varför ta de barnen från sin grupp med kompisar? Nu hör det till saken att jag inte är bekymrad för min dotters förmåga att klara skolan. Hon är inte intresserad av bokstäver just nu men vem säger att hon inte är det till hösten?

Svar på tråden Min dotter ska tydligen inte gå i F-klass