MadHatter skrev 2013-04-12 07:47:37 följande:
Det är mycket som jag reagerar på här:
1. Hur informationen om detta lades fram. Naturligtvis borde pedagogen bokat möte med föräldrarna kring sina farhågor. Hon borde också sakligt gå igenom vilka svårigheter hon ser för flickan. Föräldrarna borde också få alternativ, vilka resurser/stöd kan flickan få för att klara skolan? En sån här sk är inte något som man bara slänger ur sig i en handvändning.
2. Villa befogenheter har förskolläraren att ta ett sådant beslut? Det handlar ju trots allt inte om att gå om en klass för att få extra stöd utan om att förvägras skolstart. Jag kan inte detta men nog låter som något som man kan erbjuda en elev, men inte tvinga. Vi har trots allt skolplikt i Sverige så att förvägra någon skolgång bör man inte kunna göra utan väldigt speciella skäl. Om ni anser att det bästa för flickan är att börja skolan med sina jämnåriga skulle jag kontakta kommunen för att få information om vad som gäller. Skolan borde kunna komma fram till en flexiblare lösning där barnets behov tas till vara på ett bättre sätt, tex att hon börjar skolan men har möjlighet att vara med förskoleklassen vid särskilda tillfällen om hon har behov av det.
3. Det jag ändå reagerar starkast på är valfriheten som tydligen inte är någon valfrihet. Man kan ju inte säga till barnen att de får välja mellan att leka och vara med på lektioner och sedan komma i efterhand och säga "du valde fel, nu blir du straffad". Visst kan olika val få olika konsekvenser men då måste ju barnen/föräldrarna bli informerade om det innan.
Vad händer för övrigt om hon går fk ett år till och fortsätter att välja leken (om det läggs fram som ett fritt val) får hon aldrig börja skolan då? Det är nog många betydligt äldre elever som skulle välja fri lek (eller motsvarigheten) framför lektioner - det kan knappast vara ett tecken på mognad och det kan knappast vara ett krav att tycka om bokstäver och att läsa och skriva. Hon ska ju lära sig det ändå men hon kan ju inte tvingas vara intresserad eller tycka att det är kul.
Ja, kan jag som förälder säga att mitt barn inte ska börja skolan?