• Mandeln

Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?

Det är straffbart att smita från en olycksplats och att inte lämna in deklarationen eller lämna en rostig bil i naturen, däremot kan man utan straff strunta i att ta ansvar för sitt barn. Är det verkligen rimligt idag 2013? 

Varje år blir tusentals barn skilda från den ena föräldern efter en separation när föräldern struntar i sitt ansvar och helt enkelt bara drar. Andra föräldrar (främst fäder) väljer att inte bry sig om de barn de fått efter tillfälliga relationer. Visst kan man vädja och försöka nå dessa föräldrar via familjerätt och samarbetssamtal men vill de inte ta ansvar så "slipper" de utan att samhället på något sätt visar dem att detta handlande är fel.

Dessa "övergivna" barn är sedan överrepresenterade i statistiken när det gäller sociala och emotionella problem även om många ensamstående föräldrar gör allt för att kompensera sina barn för förlusten av den andre föräldern. Barn som växer upp utan en pappa (för det handlar i den stora majoriteten av fallen om pappor) är överrepresenterade även i brottstatistiken etc. Att bli lämnad av en förälder gör ont och skadar barn för livet. Det kostar dessutom samhället miljarder.

Om vi leker med tanken att det skulle vara straffbart att inte ta ansvar socialt såväl som ekonomiskt för sina barn, vad skulle konsekvenserna bli? Om båda ska ta ansvar måste det innebära att ensamstående föräldrar delar på föräldraledigheten  och på VAB tex.  Alla föräldrar måste gå på utvecklingssamtal. Alla föräldrar måste träffa sitt barn på regelbunden basis även om den ene föräldern kanske tar på sig boendet.

Först och främst skulle det naturligtvis behöv gå ett tag innan lagen trädde i kraft så att människor hann fundera igenom följderna:

Vad skulle det kunna leda till?
    1. Att fler barn får kontakt med båda sina föräldrar?
    2. Att färre oönskade barn kommer till världen?
    3. Att könsrollerna blir mindre cementerade när båda föräldrarna tar sitt ansvar? 
    4. Att de som inte är säkra på om de vill ta ett föräldraansvar blir bättre på att skydda sig vid tillfälliga sexuella förbindelser (vilket kanske även skulle leda till mindre könssjukdomar). 
    5. Att människor mognar av ansvaret vilket skulle få positiva följder på alla områden av livet och i samhället i stort.

Vad tycker ni? Är vi mogna för detta? Om inte, vad kan vi göra för att i verklig mening göra föräldrskapet till något som två personer delar för att det ska bli bra för barnet?

• Svar på tråden Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?
  • Anonym (andra sidan)
    Anonym (nej) skrev 2013-03-15 07:39:26 följande:
    bara läst ts men jag skulle inte vilja "tvinga" en förälder att vara just förälder för att det är straffbart. En förälder som inte har förmånga att ta hand om ett barn (det är bara dessa föräldrar som struntar i sina barn, normalt funtade personer gör inte så!) bör inte tvingas till det genom att vara rädd för att det är straffbart.

Bättre vore i så fall att det är lättare att få hjälp. Den förälder som handlar själv med barnet samt den förälder som inte har förmågan.
    Sitter själv i den sitsen att barnens mamma inte har förmågan att ta hand om barnen. Det blir varken bra för henne eller för barnen. Att "tvinga" henne att ha barnen på så sätt skulle inte hjälpa någon.   

Att inte ha förmåga att ta hans om ett barn behöver inte betyda att de inte är normalt funtade. Iaf inte om du menar det som jag tolkar det, att de är dumma i huvudet. Det kan finnas andra orsaker.
  • Anonym (nej)
    Anonym (andra sidan) skrev 2013-03-15 13:19:03 följande:

Att inte ha förmåga att ta hans om ett barn behöver inte betyda att de inte är normalt funtade. Iaf inte om du menar det som jag tolkar det, att de är dumma i huvudet. Det kan finnas andra orsaker.

Dumma i huvudet var din tolkning inget jag någonsin skrivit       
  • MadHatter
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-15 07:18:08 följande:
    Detta medför att många män får en makt över kvinnan som gör att kvinnan inte kan slappna av i sitt föräldraskap om samarbetet inte är bra. Och som bekant krävs det TVÅ som vill för att samarbetet ska fungera.  Han får då hälften av dagarna och vill han inte skriva över dem och inte vill ta ut dem så hamnar kvinnan i en sits där barnet är för litet för dagis men hon har inga pengar att leva för. Eller så får han för sig ATT ta ut dem, är det ett barns bästa att flytta från sin primära vårdgivare hux flux vid ca 6 månaders ålder? Även om pappan varit engagerad så är det orimligt att tro att han har varit hos mamman så pass ofta att barnet kan sova med honom utan mamman bara så där. Obs nu att jag talar om de fall där mamman och pappan inte är ihop. Det finns inte, som jag kan se ett sätt att lösa detta så att barnets bästa är i fokus. Men jag håller helt med om att samhället ska se mamman och pappan som likvärdiga föräldrar och inte förfördela pappan bara för att han inte har burit och fött barnet. Men i dessa frågor kan man inte (alltid) få det helt rättvist eftersom barnets bästa måste vara i fokus.

SupersurasunkSara skrev 2013-03-15 07:18:08 följande:
    Detta medför att många män får en makt över kvinnan som gör att kvinnan inte kan slappna av i sitt föräldraskap om samarbetet inte är bra. Och som bekant krävs det TVÅ som vill för att samarbetet ska fungera.  Han får då hälften av dagarna och vill han inte skriva över dem och inte vill ta ut dem så hamnar kvinnan i en sits där barnet är för litet för dagis men hon har inga pengar att leva för. Eller så får han för sig ATT ta ut dem, är det ett barns bästa att flytta från sin primära vårdgivare hux flux vid ca 6 månaders ålder? Även om pappan varit engagerad så är det orimligt att tro att han har varit hos mamman så pass ofta att barnet kan sova med honom utan mamman bara så där. Obs nu att jag talar om de fall där mamman och pappan inte är ihop. Det finns inte, som jag kan se ett sätt att lösa detta så att barnets bästa är i fokus. Men jag håller helt med om att samhället ska se mamman och pappan som likvärdiga föräldrar och inte förfördela pappan bara för att han inte har burit och fött barnet. Men i dessa frågor kan man inte (alltid) få det helt rättvist eftersom barnets bästa måste vara i fokus.

Det som gäller föräldraledigheten måste ju gå att ordna genom att ändra reglerna så att den situationen inte uppkommer. Pappan borde kunna tvingas ta ut sina dagar när mammans är slut eller föra över dem tills barnet får dagisplats. Det borde ju gå att ordna om man ansåg det viktigt. Nog borde väl pappan kunna ta barnet dagtid från 8 månaders ålder även om han inte bott med barnet? Jag började på dagmamma som 8-månaders och mina äldre syskon hade barnflicka från 6 månader. Se personerna hade vi ju heller inte bott med tidigare. Men viktigt är ju att vårdnadstvister löses mycket snabbare än idag. Tar man inte sitt ansvar som förälder ska man förstås bli av med vårdnaden.
  • SupersurasunkSara
    MadHatter skrev 2013-03-16 14:01:15 följande:

Det som gäller föräldraledigheten måste ju gå att ordna genom att ändra reglerna så att den situationen inte uppkommer. Pappan borde kunna tvingas ta ut sina dagar när mammans är slut eller föra över dem tills barnet får dagisplats. Det borde ju gå att ordna om man ansåg det viktigt. Nog borde väl pappan kunna ta barnet dagtid från 8 månaders ålder även om han inte bott med barnet? Jag började på dagmamma som 8-månaders och mina äldre syskon hade barnflicka från 6 månader. Se personerna hade vi ju heller inte bott med tidigare. Men viktigt är ju att vårdnadstvister löses mycket snabbare än idag. Tar man inte sitt ansvar som förälder ska man förstås bli av med vårdnaden.
    Jag tror inte en så pass liten mår bar av att byta boende nej. Att ha dagmamma är helt annorlunda än att BO hos någon annan.
    Givetvis beror detta också på vilken kontakt pappan har med barnet innan. Har man från start träffat barnet varannan/var tredje dag ett par timmar per gång och även varit själv med barnet kanske det kan gå, men jag är tveksam. Även om det vore tvärtom, att pappan haft barnet först och så ska mamma ta över så tror inte jag det är bra.
    Detta kräver också oerhört bra kontakt mellan mamman och pappan, som nybliven mamma hade jag inte velat stå till pass för pappan var och varannan dag. Iaf inte om inte pappan verkligen skötte sin del, kom på avtalad tid och gick på avtalad tid osv. Jag tror att det är ganska ovanligt att folk orkar med en sådan kontakt, de gjorde ju slut av en anledning/blev inte ihop av en anledning.
  • Anonym

då borde det även vara straffbart att inte höra av sig till den blivande pappan innan barnet föds!!
    min sambo fick veta om sitt barn när den första var några månader... trots att hon hade hans namn, adress å telefonnummer.... 

• MadHatter
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-16 16:04:56 följande:
    Jag tror inte en så pass liten mår bar av att byta boende nej. Att ha dagmamma är helt annorlunda än att BO hos någon annan. Givetvis beror detta också på vilken kontakt pappan har med barnet innan. Har man från start träffat barnet varannan/var tredje dag ett par timmar per gång och även varit själv med barnet kanske det kan gå, men jag är tveksam. Även om det vore tvärtom, att pappan haft barnet först och så ska mamma ta över så tror inte jag det är bra. Detta kräver också oerhört bra kontakt mellan mamman och pappan, som nybliven mamma hade jag inte velat stå till pass för pappan var och varannan dag. Iaf inte om inte pappan verkligen skötte sin del, kom på avtalad tid och gick på avtalad tid osv. Jag tror att det är ganska ovanligt att folk orkar med en sådan kontakt, de gjorde ju slut av en anledning/blev inte ihop av en anledning.

SupersurasunkSara skrev 2013-03-16 16:04:56 följande:
    Jag tror inte en så pass liten mår bar av att byta boende nej. Att ha dagmamma är helt annorlunda än att BO hos någon annan. Givetvis beror detta också på vilken kontakt pappan har med barnet innan. Har man från start träffat barnet varannan/var tredje dag ett par timmar per gång och även varit själv med barnet kanske det kan gå, men jag är tveksam. Även om det vore tvärtom, att pappan haft barnet först och så ska mamma ta över så tror inte jag det är bra. Detta kräver också oerhört bra kontakt mellan mamman och pappan, som nybliven mamma hade jag inte velat stå till pass för pappan var och varannan dag. Iaf inte om inte pappan verkligen skötte sin del, kom på avtalad tid och gick på avtalad tid osv. Jag tror att det är ganska ovanligt att folk orkar med en sådan kontakt, de gjorde ju slut av en anledning/blev inte ihop av en anledning.

Barnet behöver väl inte bo hos pappan för att pappan är föräldraledig och tar hand om barnet dagtid?
  • SupersurasunkSara
    MadHatter skrev 2013-03-16 16:47:58 följande:

Barnet behöver väl inte bo hos pappan för att pappan är föräldraledig och tar hand om barnet dagtid?
    Nej, men jag tror inte att så många pappor kommer att vilja förpassas till andra plats på det viset. Vill man ta hand om sitt barn vill man väl vara det på heltid på riktigt?
  • MadHatter
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-16 16:49:46 följande:
    Nej, men jag tror inte att så många pappor kommer att vilja förpassas till andra plats på det viset. Vill man ta hand om sitt barn vill man väl vara det på heltid på riktigt?

SupersurasunkSara skrev 2013-03-16 16:49:46 följande:

Fast om alternativet är att mamman har enskild vårdnad är väl det knappast bättre ur ett pappa-perspektiv? Jag tror inte att man b a r a kan ändra så att föräldrarna automatiskt får gemensam vårdnad och sen är allt ok. Jag tror att man behöver se över fler delar för att det ska fungera. Min poäng var att om problemet med gemensam vårdnad är föräldraledigheten bör det kunna lösas om familjerna får rätt stöd och det finns tydliga regler och snabba beslutsvägar. För en pappa som vill vara närvarande och vara föräldraledig borde det ju vara bättre att ha barnet dagtid än att inte ha det alls om det är de två alternativen vi bollar med.
  • SupersurasunkSara
    MadHatter skrev 2013-03-16 16:56:56 följande:

Fast om alternativet är att mamman har enskild vårdnad är väl det knappast bättre ur ett pappa-perspektiv? Jag tror inte att man b a r a kan ändra så att föräldrarna automatiskt får gemensam vårdnad och sen är allt ok. Jag tror att man behöver se över fler delar för att det ska fungera. Min poäng var att om problemet med gemensam vårdnad är föräldraledigheten bör det kunna lösas om familjerna får rätt stöd och det finns tydliga regler och snabba beslutsvägar. För en pappa som vill vara närvarande och vara föräldraledig borde det ju vara bättre att ha barnet dagtid än att inte ha det alls om det är de två alternativen vi bollar med.
    Möjligt att en pappa ser det så. Jag tycker dock inte att förslaget är bra om det baseras på tvång. Har själv föreslagit detta i olika trådar där det handlar om att mamman vill ha pappans dagar, pappan vill inte ge dem och de är inte överens om hur det ska vara. Och inte ihop heller så klart. Men då ska det baseras på frivillighet, för barnets bästa.
  • MadHatter
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-17 19:24:57 följande:
    Möjligt att en pappa ser det så. Jag tycker dock inte att förslaget är bra om det baseras på tvång. Har själv föreslagit detta i olika trådar där det handlar om att mamman vill ha pappans dagar, pappan vill inte ge dem och de är inte överens om hur det ska vara. Och inte ihop heller så klart. Men då ska det baseras på frivillighet, för barnets bästa.

SupersurasunkSara skrev 2013-03-17 19:24:57 följande:

Jag tycker inte att någon ska tvingas till föräldraledighet. Däremot tror jag att det går att ordna på något sätt så att mamman inte blir av med inkomsten för att barnet inte får börja på dagis och pappan inte vill vara föräldraledig. För mig känns det märkligt om våra lagar kring vårdnad skulle vara skrivna som de är pga av risken att pappan inte vill vara föräldraledig. Fullt så fördomafulla lagar kan vi väl inte ha? Om det inte finns andra tyngre argument för att lagstiftningen ska se ut som den gör så tror jag den kan ändras för problematikened föräldraledigheten som kan tänkas uppstå i vissa fall bör kunna lösas på annat sätt.
  • SupersurasunkSara
    MadHatter skrev 2013-03-17 20:07:14 följande:

Jag tycker inte att någon ska tvingas till föräldraledighet. Däremot tror jag att det går att ordna på något sätt så att mamman inte blir av med inkomsten för att barnet inte får börja på dagis och pappan inte vill vara föräldraledig. För mig känns det märkligt om våra lagar kring vårdnad skulle vara skrivna som de är pga av risken att pappan inte vill vara föräldraledig. Fullt så fördomafulla lagar kan vi väl inte ha? Om det inte finns andra tyngre argument för att lagstiftningen ska se ut som den gör så tror jag den kan ändras för problematikened föräldraledigheten som kan tänkas uppstå i vissa fall bör kunna lösas på annat sätt.
    Pappan kanske visst vill vara föräldraledig, men senare. Ska hans dagar då tvingas bort till mamman? Det är ju inte heller schysst.
  • MadHatter
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-18 09:18:15 följande:
    Pappan kanske visst vill vara föräldraledig, men senare. Ska hans dagar då tvingas bort till mamman? Det är ju inte heller schysst.

SupersurasunkSara skrev 2013-03-18 09:18:15 följande:

Jag vet inte exakt hur det ska lösas så att det blir så bra som möjligt för alla parter och främst då för barnet. Men det känns inte som en större fråga ämnar den går att lösa.an kan väl sätta någon form av utredning på hur det ska lösas innan lagen ändras. Detta problem kan ju för övrigt uppkomma även med den lagstiftning vi har idag om föräldrarna är gifta och inte kommer överens eller om pappan stämmer om gemensam vårdnad och den processen går hyfsat fort. Jag tycker att frågan om föräldrar av lagen ska vara likvärdiga oberoende på kön är en central och viktig fråga i ett jämställt samhälle. Visst finns det problem som kan uppkomma kring vissa detaljer (vilket det förstås finns även med nuvarande lagstiftning) men jag tror att de problemen går att lösa i de allra flesta fall. Men ytterst handlar det väl om politiska prioriteringar och för mig är det en väldigt viktig fråga.
  • SupersurasunkSara
    MadHatter skrev 2013-03-18 19:48:07 följande:

Jag vet inte exakt hur det ska lösas så att det blir så bra som möjligt för alla parter och främst då för barnet. Men det känns inte som en större fråga ämnar den går att lösa.an kan väl sätta någon form av utredning på hur det ska lösas innan lagen ändras. Detta problem kan ju för övrigt uppkomma även med den lagstiftning vi har idag om föräldrarna är gifta och inte kommer överens eller om pappan stämmer om gemensam vårdnad och den processen går hyfsat fort. Jag tycker att frågan om föräldrar av lagen ska vara likvärdiga oberoende på kön är en central och viktig fråga i ett jämställt samhälle. Visst finns det problem som kan uppkomma kring vissa detaljer (vilket det förstås finns även med nuvarande lagstiftning) men jag tror att de problemen går att lösa i de allra flesta fall. Men ytterst handlar det väl om politiska prioriteringar och för mig är det en väldigt viktig fråga.
    Personligen anser jag att det hela löses bäst genom att båda parter tar ansvar för sin egen fertilitet. Kondom, vasektomi eller se till att det manliga p pillret börjar säljas för männen, kvinnornas möjlighet att begränsa sin fertilitet vet de flesta kvinnor redan 'allt' om så det behöver jag inte skriva.
  • MadHatter

Jag tror att det alltid kommer födas barn utan för äktenskapet trots alla preventivmedel i världen. Och jag tycker att föräldrar ska räknas som likvärdiga oavsett kön och civilstånd.

• SupersurasunkSara
    MadHatter skrev 2013-03-19 07:38:48 följande:
    Jag tror att det alltid kommer födas barn utan för äktenskapet trots alla preventivmedel i världen. Och jag tycker att föräldrar ska räknas som likvärdiga oavsett kön och civilstånd.

Absolut. Men mitt fokus är alltid barnets bästa och jag tror inte barnets bästa är att tvingas umgås med någon som inte vill. Eller att frånta någon förälder sina föräldradagar om denne inte vill/kan ta ut dem direkt i anslutning till den som har haft ledigt först.  

Sen tror ju jag att så pass små barn ska bo med sin primära anknytningsperson utan att hystas fram och tillbaka för att båda ska få föräldraledigt. Om mamman och pappan bor ihop och delar på ledigheten så är barnet iaf kvar i sin invanda miljö. Bor inte mamma och pappa ihop och den ena ska ta över efter den andra blir det dubbel förändring, 'byte' av förälder OCH bostad. Det tror inte jag är bra. Om föräldern som har ledigt efter den andra tycker att det rä helt ok att barnet är på dagtid enbart så kan det nog fungera, om föräldrarna har haft ett gott samarbete där den som inte är hemma först (för enkelhetens skull kallad förälder 2) har varit hemma hos förälder 1 regelbundet utan tjafs (viktigt för ett litet barn för trygghetens skull) och även har haft barnet regelbundet ensam kortare och längre stunder även hemma hos sig.

Men sanningen är att ytterst få klarar av att sätta barnet främst på det sättet. Och som sagt, barnets bästa i fokus, alltid.   

• Anonym (nej)

jag har erfarenhet av en förälder som inte vill/kan ta hand om sitt barn. Det blir INTE bra! Skulle barnet lämnas till denan förälder så skulle barnet verkligen fara illa. Föräldern skulle heller inte må bra, så allt är inte svart eller vitt. Alla föräldrar är inte bra föräldrar, Alla föräldrar klarar inte av att vara föräldrar

Svar på tråden Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?