Karlisle skrev 2013-03-03 06:16:22 följande:
Har samma funderingar så jag puffar!!
försök att iakta barnen mer när ni är hemma med dom, se om ni kan se några antydningar till när dom är kissnödiga...min flicka har tex sedan innan två års åldern skakat till lite i kroppen, då vet jag att nu e hon kissnödig. hon har varit blöjfri sedan innan två och är 5 nu, men ibland om hon är super inne i nån lek och jag ser den där lilla skakningen, som när man blir super frusen och skakar till typ, då vet jag att hon är kissnödig och kan påminna henne. men det tog mig typ över 1 år att koppla ihop...sen går det i perioder, och det kan ändras så man får fösöka hänga med och se vad man kan koppla ihop...men om dom har blöja-eller även efter och ni vill undvika "olyckor" kan ni försöka tajma lite och vara steget före, se hur många blöjor ni har om dagen och så försker ni själva hjälpa dom till toan innan. ofta har barnen en rytm i när dom kissar, typ en timme efter maten, en halvtimme efter ammning eller vad det nu kan vara. se om ni kan hitta nåt samband när era barn kissar o bajsar så är det lättare att vara steget före. En del kissar mer andra mindre, om ni har en eller 4 kiss om dagen försöker ni helt enkelt sätta dom på toan när ni tror det kan vara dags. vill dom inte sitta kan ni ha speciella grejer vid toan som är extra intressanta för att sitta kvar...nån kul väska med grejer, böcker el nån favvis leksak etc. ett tag fick jag lov att ha smink väskan vid pottan när dottern var runt två typ:) spola lite vatten i handfatet (vatten ljudet kan hjälpa) använd ksssss ljudet när dom kissar för att hjölpa koppla ihop känslan med tanken. det blir många olyckor, låt det ta den tid ni tar. det finns ingen metod eller knep som är universiellt, försök tyda signalerna på just ditt barn så du kan se innan det är dags, ibland hinner man hjälpa, ibland hinner dom själva, och ibland inte alls...se till att du aldrig visar om du tycker det är jobbigt med en kissbyxa och se till att ha bytes kläder vart ni går, så det inte spelar nån roll. finns super smarta små ihopfällbara pottor oxå med plastpåse man kan ha med sig när man ute på språng tex...sen se till att dom kan sitta bekvämt på toan tex om man är borta, kan vara svårt för små mini rumpor att balansera på toa stolen, jag har ofta fått sitta å huk framför så att hon kan luta sig lite mot mig för att känna sig trygg att hon inte ska ramla av eller i...vilket också hänt..båda två när hon var midre...ibland när hon är krasslig eller har ont i magen vill hon fortfarande att jag sitter framför som stöd, då kan hon luta sig mot mig och slappna av o sitta kvar mycket längre och känna sig tryggare vid tex vid nåt udda magont..men nån annan kanske vill vara helt ifred och helt själv, kan ju vara helt individuellt. försök se hur ditt barn vill ha det helt enkelt, häng med så gott du kan och försök vara steget före när det går...men det är helt individuellt och försök att inte jämföra för mycket med andra och ha nåt tids periods ideal. så fixar dom snart det helt själva, och om ni har nattblöjan kvar eller för att undvika nattkiss i sängen så kan ni lyfta upp dom innan ni själva går o lägger er och bara sätta dom på toan med lite rinnande vatten i handfatet. ofta kissar dom i sömnen då så undviker man ev våta säng kläder, ett tag gjorde jag detta varje natt, sen bara ibland om hon inte kissade innan hon la sig på kvällen...ett tag blev hon arg när jag lyfte upp henne mitt i sömnen men då hjälpte det att jag förklarade vid läggdags att jag skulle lyfta upp henne på toan innan jag gick och la mig, så sa jag detta innan hennes läggdags funkade det men glömde jag bort det och sedan lyfte upp henne mitt i sömnen blev hon jätte arg Prova er fram och se vad ni kan knyta för samband, och hur ni kan hjälpa men stressa inte

snart är dom jätte stora och fixar allt själva!!