• Anonym (TS)

Fint och billigt bröllop, ge mig alla tips, berätta om ditt billiga bröllop!

Jag vill höra ALLT om ditt billiga bröllop. Vad kostade saker å ting? Hur la ni upp det? Vad är ett "måste" som man ite tänker på om man egentligen inte är en giftastjej?
    Vi ska gifta oss i en gammal lada på en släkgård/ute på gården med en borgelig vigselförättare. 
    Vad finns det för kostnader man inte tänker på?
    HJÄÄÄÄLP! Tiden sptinger iväg å snart är vi där! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-08 19:12
    Måste kvinnan ha två ringar? Vi är inte förlovade och känns inte som att vi vill göra det bara för att... Eller köper man två ringar till kvinnan när man gifter sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-08 19:15
    Lägg gärna in bilder på era bordsdekorationer/dukning/tårtor.

OBS! Ni som haft lite billigare bröllop.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-08 20:57
    Detta är "klart" och vad vi tänker på för ca 40-50 pers:

Bröllopslokal och festlokal är samma - svärföräldrarnas fina gamla lada. Behöver dock röjas där men det gör vi själva -gratis
    vigselförättare - gratis
    ringar - 10.000
    kläder till hela familjen, klänning jag 1000:- karln, 1000:- barnen 1000:-
    blommor 500:- ??
    inbjudningskort ??
    mat, tänkt göra själv/släkting, tex kött, potatisgraäntg, sås, sallad, bröd. kostar ??
    dekoration, tips mottages,kostar ??
    livemusik, kostar ??
    fotograf, har nära vän som är fotograf så ant gratis
    Hår och sminkfix, kostar?
    Vad behöver man för extra sminkning på bröllop? Känner mig inte bekväm med att vara översminkad, använder dagligen foundation, puder, mascara och ögonskugga

VAD MER är ett "måste" för ett enklare bröllop?

• Svar på tråden Fint och billigt bröllop, ge mig alla tips, berätta om ditt billiga bröllop!
  • Liteniapril

Vi passade på att gifta oss när dottern döptes, alltså "överraskningsvigsel"

Kostade inte alls mkt. Klänning hittade jag en jättefin på Lindex rea, i lite 50-talsstuk. Mannen hade sin uniform (är militär). Brudbuketten gick på 500:-, hår/smink fixade jag själv med hjälp, maten stod mina föräldrar för (som present)...kanske glömt ngt nu

Festen blir till sommaren och då blir det typ grillfest där gästerna tar med det de vill grilla/dricka så står vi för tillbehör och snacks. Ljud o ljus bjuder en kompis på mot ett par öl osv

• Anonym

TS: Kolla upp musiken ganska tidigt, för det kan bli en hyfsat rejäl kostnadspost. Fin klänning! Tips: spara ner bilderna så kan du alltid få den uppsydd via en Kina-sida, ifall den inte går att köpa längre när du vill ha den. Kostym till blivande maken (han har ingen redan?) brukar man kunna hitta bra priser på inför studenttider - kolla då. Inbjudningar: Skulle nog köpt ett gäng färdiga kort, t.ex. liknande som finns här www.cchobby.se/kort/&showAll=true , gjort utskrifter på datorn och klistrat in i kortet med tid, plats o.s.v. (alternativt låtit någon med fin handstil skriva för hand) och sedan dekorerat på något snyggt sätt på framsidan... På samma pysselsida jag just länkade till sökte jag på "hjärta" och såg vad som finns och hittade en del snygga grejer... T.ex. en sån här på framsidan på ett kvadratiskt kort i snygg färg...? www.cchobby.se/30-st_1.aspx Dukning: Om ni har festen i en lada skulle jag kanske försöka hålla dekoration och dukning litet "lantligt", om möjligt... Och litet årstidsberoende. Gifter ni er på sommaren? Dekorera med björkruskor om det är på försommaren. Kanske med solrosor om det är senare på sommaren, eller varför inte med mogna sädesstrån (tänker mig korn, råg eller liknande) färgpimpat med litet andra blommor... Plus värmeljus i små koppar (finns billiga på Ikea). Som dukar är ju vitt linne alltid gångbart - kolla i Second hand butik om du kan hitta billiga. Eller andra snygga dukar. Även om du bara hittar en stor, snygg duk kan du sy smala löpare av den och lägga mitt på bordet. Då kan man komma undan med att ha vita lakan i övrigt (Knoppa från Ikea, 19 kr/st - dock litet genomskinliga, värt att tänka på om borden är väldigt mörka)

• Justlittleme

Jag har redan nu köpt min sambo och sonen slips (speciell färg ) dottern klänning beställt på rea så allt kommer inte på en gång!

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-01-09 09:04:21 följande:
    TS: Kolla upp musiken ganska tidigt, för det kan bli en hyfsat rejäl kostnadspost. Fin klänning! Tips: spara ner bilderna så kan du alltid få den uppsydd via en Kina-sida, ifall den inte går att köpa längre när du vill ha den. Kostym till blivande maken (han har ingen redan?) brukar man kunna hitta bra priser på inför studenttider - kolla då. Inbjudningar: Skulle nog köpt ett gäng färdiga kort, t.ex. liknande som finns här www.cchobby.se/kort/?PageIndex=1&showAll=true , gjort utskrifter på datorn och klistrat in i kortet med tid, plats o.s.v. (alternativt låtit någon med fin handstil skriva för hand) och sedan dekorerat på något snyggt sätt på framsidan... På samma pysselsida jag just länkade till sökte jag på "hjärta" och såg vad som finns och hittade en del snygga grejer... T.ex. en sån här på framsidan på ett kvadratiskt kort i snygg färg...? www.cchobby.se/30-st_1.aspx Dukning: Om ni har festen i en lada skulle jag kanske försöka hålla dekoration och dukning litet "lantligt", om möjligt... Och litet årstidsberoende. Gifter ni er på sommaren? Dekorera med björkruskor om det är på försommaren. Kanske med solrosor om det är senare på sommaren, eller varför inte med mogna sädesstrån (tänker mig korn, råg eller liknande) färgpimpat med litet andra blommor... Plus värmeljus i små koppar (finns billiga på Ikea). Som dukar är ju vitt linne alltid gångbart - kolla i Second hand butik om du kan hitta billiga. Eller andra snygga dukar. Även om du bara hittar en stor, snygg duk kan du sy smala löpare av den och lägga mitt på bordet. Då kan man komma undan med att ha vita lakan i övrigt (Knoppa från Ikea, 19 kr/st - dock litet genomskinliga, värt att tänka på om borden är väldigt mörka)
    han har ingen kostym som jag tycker passar men brukar väl finnas runt 1000 lappen på dressman vid skolavslutning å dem brukar väl va fina?!?! 
    tyvärr är jag inge pysslig av mig så köpa från pysselsida å skriva å greja själv är inget alternativ
    ja vi gifter oss på sommaren  så det blir absolut att dekorera med det som finns ute 
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 09:33:41 följande:
    han har ingen kostym som jag tycker passar men brukar väl finnas runt 1000 lappen på dressman vid skolavslutning å dem brukar väl va fina?!?! tyvärr är jag inge pysslig av mig så köpa från pysselsida å skriva å greja själv är inget alternativja vi gifter oss på sommaren  så det blir absolut att dekorera med det som finns ute 

Kanske kan ta hjälp av någon som är mer pysslig, då? Annars finns det fina inbjudningskort att köpa också... www.vistaprint.se/weddingcandylove.aspx www.optimalprint.se/inbjudningskort-brollop www.romance.se/bröllopskort Kostym - jag skulle säga att det viktigaste är att den sitter bra! Och om din blivande man har sådan storlek att det kan tänkas passa, så kör på det. Har han litet mer udda mått, än vad som finns på Dressman så kanske en måttsydd kostym ändå är ett alternativ? www.suitopia.se/sv/ Just kostym kan man ju även se som en investering, en mörk kostym kan ju användas vid flera tillfällen senare...
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-01-14 09:43:17 följande:

Kanske kan ta hjälp av någon som är mer pysslig, då? Annars finns det fina inbjudningskort att köpa också... www.vistaprint.se/weddingcandylove.aspx?xnav=... www.optimalprint.se/inbjudningskort-brollop www.romance.se/bröllopskort Kostym - jag skulle säga att det viktigaste är att den sitter bra! Och om din blivande man har sådan storlek att det kan tänkas passa, så kör på det. Har han litet mer udda mått, än vad som finns på Dressman så kanske en måttsydd kostym ändå är ett alternativ? www.suitopia.se/sv/ Just kostym kan man ju även se som en investering, en mörk kostym kan ju användas vid flera tillfällen senare...
    jättefina korttips. Blir till att köpa någon stans där, blir nog en heldag å sitta å titta igen det som blir bäst :)
  • Anonym (skogstema)

Vårt bröllop gick i skogens tecken. Vi hade vinterbröllop men under hösten plockade vi träd och blommor som vi torkade. Kontrasten vinter/höst blev häftig

Dekorationen blev i princip gratis. Vi hade trästockar som vi gjorde hål i och la värmeljus i, torkade rönnbärskvistar på borden. Som servetthållare hade vi näverringar som vi knöt ihop med tråd. Min syster gjorde ett häfte med olika sånger som alla fick vara med och sjunga ifrån. Och den innehöll även olika delar ur vårt liv.

Klänningen sydde jag själv. Ville se ut som Arwen i Sagan om ringen. Såg inte riktigt så vacker ut, men iallafall :). Tyget och allt gick på runt 1000-lappen. Buketten var en kronärtskocka i mitten med "rönnbär", kvistar och guldtråd virad runt (kostade inte många kronor trots att det var blomhandeln som gjorde den). Sminkade mig gjorde jag själv. Frisören kostade väl en slant.

Vi försökte hela tiden tänka jordnära och naturligt vad vi än hittade på

Till maken hyrde vi kläder.

I kyrkan uppträdde tre av mina nära vänner som är fantastiska på att sjunga. Dessa underhöll även en del på själva festen.  

Maten (förrätt, huvudrätt och efterrätt) fixade vi själva. Tårtorna gjorde en släkting till oss för en liten summa. Serveringspersonalen ställde upp gratis och fick en present för det. 
    Fotografen ställde upp gratis.

Vi var 100 personer och hade en helt oförglömlig, vacker och billig dag. 

• Nyfiken gul

vårt billiga bröllop:

Hittade en riktig brudklänning på loppis - med inköp, kemtvätt och material för att sy om den total summa 1200 kr

Maken hittade udda kavaj och byxa på Dressmann (båda kritstrecksrandiga men hörde inte ihop som kostym)  - 900 kr  skjorta o fluga fanns redan

Jag köpte skor på Skokanonen, ett par vita knähöga stövlar 300 kr

Body med inbyggd bh köptes 200 kr

Slöja och diadem lånades av svärmor  - en kompis hjälpte mig med frisyren. Hade håret i en knut med massa pärlor i.

Köpte 60 rosor - röda och vita och gjorde min egen bukett.  Ca 300 kr

Vanliga lite tjockare papper + matchande kuvert köptes via bokhandel som inbjudningskort. Skrev själv med silverpenna.  Tror dom kostade 2 kr styck.

2-rätters middag beställdes på en kvartersrestaurang 4000 kr  totalt

Fotograf fick vi som present av mina föräldrar - det var något vi annars hade valt bort helt men mina föräldrar tyckte att vi givetvis ska ha riktiga bröllopskort.  Det set vi valde innehöll ett album+förstoring+publicering i lokaltidningen ca 3000 kr

Svärmor bjöd på två trubadurer som underhöll med skoj och musik under middagen

Mamma gjorde våra bröllopstårtor, vanliga prinsesstårtor

Ringar köpte vi vanliga enkla släta hos lokala guldsmeden, min ring kostade bara någon hundralapp när vi köpte ringar ur ett särskilt sortiment. Gravyr ingick. Så 1800 kr för båda ringar med gravyr.

Bokade minisvit på stadshotellet för 850 kr

Bjöd på vinbål, kaffe och småkakor hemma hos oss i huset efter middagen (tårta också)  och jag hade bakat själv så det kostade inte många kronor och vi köpte 6 flaskor vanligt enkelt vitt vin och gjorde bål på.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Askungen)

Snart gifter man sig. Bröllopet inom månaden slut. allt är planerat Kyrkan redan bokad!!!. han kommer komma och fria denna vecka eller nästa. sen ska papperna in!! Sen är bröllopet och den 29 åker vi på bröllopsresa!!!

• Anonym (Askungen)

Sen blir ens liv helt annorlunda..................... Vi flyttar in i värsta lyxhuset med walk in closet och pool

Svar på tråden Fint och billigt bröllop, ge mig alla tips, berätta om ditt billiga bröllop!