Gör mina föräldrar rätt?
Jag måste på vardagar vara kl 21 i sängen är detta rätt för en 16 åring?Ska upp kvart före sju på morgonen.
Jag måste på vardagar vara kl 21 i sängen är detta rätt för en 16 åring?Ska upp kvart före sju på morgonen.
Tycker det låter vansinnigt dumt,
Ja jag vaknar men brukar vara trött säkert av att har sovit för mycket. Sköter skolan gör läxor,röker inte,dricker inte,kommer hem genast efter skolan och stannar hemma tills det är sovdags igen.
Kl 22 skulle mina 16-åringar vara hemma under skoladagarna
Sällan ibland kan nån komma till mig ibland blir jag med senare bussen och sedan far hem är hemma då vid 17.
I den åldern har mina barn fått bestämma själva när de ska lägga sig så länge de sköter skola m.m, tycker att det är lite konstigt att tvinga en 16 åring i säng kl 21 faktiskt.
Du får be din mamma eller pappa komma hit och förklara sig
En annan sak, just när de har blivit lite äldre så är det så skönt att man kan låta barnen styra lite själv över det de är mogna för, som t.ex läggtider.
Min tonåring har skött det där utmärkt, lagt sig i tid när det varit skoldagar, har inga problem med att komma upp på morgonen.
Att styra sitt barn med järnhand tyder bara på kontrollbehov och sysselsättningsbrist.
Att bry sig om sitt barn innebär inte att man har sitt barn i kort koppel, utan i flexkoppel
Vad tycker du själv TS?
Jag tycker att det är lite i tidigaste laget, men om det fungerar för alla blandade så ser jag i inget fel med tiden.
Har 3 yngre syskon en 13 åring har samma läggtider som jag och så en 9 och 6 åring som går 20 tiden och sova.
Om du själv är missnöjd med det, vet dina föräldrar det?
Jag är 17 och får bestämma exakt när jag går och lägger mig så länge jag klarar att gå upp i tid och klarar skolan.
Fast pappa ser ju helst att jag går och lägger mig innan 22.30 i alla fall.
Min syster som är 14 däremot, måste vara i säng 22.30, men hon är också väldigt svår att få upp på morgonen.
Om du klarar dig själv tycker jag du ska bestämma själv med. Du är inte 10 längre.
Hur har dina kompisar det?
Vad gör dina föräldrar om du går och lägger dig senare?
Mina kompisar har ingen tid. Säger åt mig att jag ska gå och sova kan bli lite arg.
Då när jag kunnat gå senare och sova då när dom har sagt har jag känt mig piggare på morgonen.
När jag var 16 skötte jag det där själv. Så länge jag kom upp till skolan nästa morgon så fick jag vara uppe hur länge jag ville.
Jag tycker att det låter löjligt tidigt faktiskt. Min 11 åring lägger sig vid 21-21.30...
Jag anser inte att det har att göra med om man är sträng eller inte. Det handlar om omsorg. Dina föräldrar vill nog att du ska vara fräsch och utvilad inför vardagen med allt vad det innebär! En tonåring bör ju sova minst 8 timmar. Sen är det naturligtvis individuellt hur mycket sömn man behöver men det behöver du ju inte experimentera med än... Föräldrars regler är inte alltid ett sätt att jävlas, för det mesta handlar det om att de bryr sig! Tänk på det nästa gång du tycker att deras beslut är "fel" eller orättvist. Många barn/ungdomar har ingen som bryr sig om dem...
Du skriver TS att du går i 9:an. Jag är lärare på högstadiet och jag kan ärligt säga att jag önskar att fler föräldrar satte läggtider för sina barn. Jag undervisar många ungdomar som utan tvekan inte klarar av att ta eget ansvar för sin sömn och då tycker jag utan tvekan att det hör till föräldraansvar. Å andra sidan tycker jag att 21.00 ät tidigt. 22 känns som en rätt rimlig tid och det kanske även du skulle tycka. Jag går ofta och lägger mig vid den tiden för att jag helt enkelt är trött då....troligtvis du med om du varit uppe tidigt och haft en lång skoldag, aktiviteter samt läst läxor.