• metallic

Större vagn än emmaljunga edge, finns det?

Undrar om det finns någon vagn som är större/ bredare än edgen. Tycker det är lite trångt redan nu med åkpåse och overall. Tänker hur det då ska bli nästa vinter! Så är det någon som kan tipsa om en annan vagn?

• Svar på tråden Större vagn än emmaljunga edge, finns det?
  • dalejo

Märket Hesba verkar vara en rätt stor vagn - kika på bonti.se. Emmaljunga tillverkar större liggvagnar till Danmark då man där använder liggvagn mycket längre än vi gör. Kika på Emmaljunga.dk - bor ni söderut kanske ni kan ta en tripp till Danmark alt höra med Emmaljunga om det går att beställa över nätet? Andra danska barnvagnsmärken är Ode och Trille - googla och se vad du får fram. Liggvagnar från 90-talet kan också vara större  i alla fall vissa. sök på blocket om det är ok med en äldre vagn. Lycka Till!

• dalejo

Sorry det ska vara Odder barnvagn ej Ode. Dom danska Emmaljungavagnarna som är stora heter Big star supreme och Big city dom ser ut som edgen men liggmåtten är 95-97cm samt lite bredare än de svenska. Men jag skulle nog söka på blocket efter äldre svenska barnvagnar om du söker en större. Själv skulle jag önska att både Emmaljunga och Brio kunder göra en barnvagn som är åtminstonde 85 cm i liggmått samt kanske 2-3 cm bredare än vad de är idag, det skulle vara en bra kompromiss då jag kan tycka att de danska vagnarna är lite väl stora. Min son växter ur liggdelen väldigt snabbt så jag önskar det funnit lite längre vagnar än 79cm.

• metallic

Tack för tipset, men det är sittvagnen jag tycker är lite trång. Min son är ganska kraftig men vill ju att han ska kunna sova ute även nästa vinter.

• stor grön drake

dge är det bredaste. Har du en rejäl åkpåse är det onödigt med vinteroverall i den, det tar bort påsens effekt med ett ytterlager innuti, utan fleece el dyl som släpper igenom barnets värme så den kan värma upp påsen är bättre
    Scooter är annars rymlig.

• FruSen

Men är den verkligen för liten?
    Dottern har legat i sin edge iklädd overall och några filtar plus fårskinn när hon var 3½ år och hon är rätt stor för sin ålder.
    Bor i norrbotten och möjligtvis behövs åkpåse+sovsäck när det kryper ner mot minus 20 men jag tycker det fungerar bra med fårskinn (vill man ge lite extra värme kan man ju även lägga ett tunnare liggunderlag under fårskinnet), overall på barnet och så en och annan filt. Regnskydd har jag också dragit på, det skyddar lite mot blåst.
    Det är väl i så fall åkpåsen som är trång, inte själva vagnen?

• FruSen

Vi hade förresten, istället för åkpåse, en mindre typ "sovsäck" till dottern. Dock inte overall i denna utan vi hade då fleece tex

• metallic

Nej den är inte för liten igentligen utan var mest intresserad att veta vilken vagn som är störst då den endast används som sovvagn. Men han kan inte röra sig mycket när åkpåsen är i, det är en stor åkpåse så det är inte den som är för liten. Vill helt enkelt veta vilken som är den största/ bredaste vagnen.

• stor grön drake

Används den enbart som sovvagn så sattsa på en emmaljunga big star supreme. 97cm lång och underbar köpte till min stora kille förra sommaren och sålde den nu i sensomras efter att sommarens uresovningar sent på kvällarna var över. Han var då ca en meter lång och runt 18kilo. Älskar den vagnen! Ska ha en ny till nästa, kunde inte spara den jag hade pga platsbrist.

metallic skrev 2012-12-25 20:26:31 följande:
    Nej den är inte för liten igentligen utan var mest intresserad att veta vilken vagn som är störst då den endast används som sovvagn. Men han kan inte röra sig mycket när åkpåsen är i, det är en stor åkpåse så det är inte den som är för liten. Vill helt enkelt veta vilken som är den största/ bredaste vagnen.

• FruSen

Jag jobbade på förskola för några år sedan. Då sov alla barnen ute i vagnar. De sov i tvillingvagnar (ett barn/vagn) och vi hade då ett liggunderlag i botten för lite extra värme samt sovsäckar till barnen istället för åkpåsar och någon filt modet också behövdes. De sov i fleecekläder och så ett regnskydd på för skydd för vind och blåst. Fungerade utmärkt, även en och annan 4-5-åring som sov då och då rymdes utan problem.

metallic skrev 2012-12-25 20:26:31 följande:

• ispil

Har en fundering kring att 4-5 åringar rymdes i barnvagn. Vagnarna är i regel 85 cm långa och jag har nog problem att hitta en vagn som funkar på längden till min 18 månaders utan att behöva ligga som en ostkrok. Skulle vara roligt att få någon annans syn på det hela, Kanske jag är lite väl petnoga.

• Cornellia
    ispil skrev 2013-12-05 22:22:52 följande:
    Har en fundering kring att 4-5 åringar rymdes i barnvagn. Vagnarna är i regel 85 cm långa och jag har nog problem att hitta en vagn som funkar på längden till min 18 månaders utan att behöva ligga som en ostkrok. Skulle vara roligt att få någon annans syn på det hela, Kanske jag är lite väl petnoga.
    Vi har en liggvagn med ett liggmått på 96 cm till min son på 2 år (92 cm), och han sover hur bra som helst i den. 
Svar på tråden Större vagn än emmaljunga edge, finns det?