• Anonym

Sätta mig på tvären under julafton för barnets skull?

Jag är boendeförälder till ett barn som precis fyllt 3 år.
    Pappa har varannan helg.
    Jag och pappa har en mycket dålig relation, bara de sista veckorna har han stämt mig på
    boende och gjort en orosanmälan till socialtjänsten (som lades ner efter ett samtal)
    Vi bråkar mycket, och konflikterna som blir allt mer djuprgående uppstår alltid från hans sida.

Han tog upp för 2 veckor sedan att han ville ha barnet över julafton, jag kände direkt "barnet är mitt", men samtidigt tänkte jag att barnet säkert får en fin jul hos sin pappa också. Pappa bor hos sin släktning och hans familj mot arbete - och barnet trivs med familjen. Då kändes det ju okej.
    Barnet har de tidigare 2 julafton varit med mig hos mina morföräldrar med den närmsta släkten och vi har
    en mysig, vit julafton varje år.

Men förra veckan var jag och pappan på samtal på familjerätten om de problem som uppstått kring umgänge/kläder osv och pappan tog upp ämnet igen.
    Pappan hade inte tänkt fira jul med familjen han bor tillsammans med, utan han ska fira hos sin systers, pojkväns pappa och det kommer massor av folk. (Barnet känner ingen förutom pappa)
    Pappan vill ha barnet från 10 på till kl 17, men jag kände direkt att det blir för mycket fläng om barnet - Barnet förtjänar en trygg och mysig julafton - Jag säger till pappa att barnet kan sova över från söndagen och vakna hos honom på julaftons morgon, men det gick inte - pappa ska skjutsa runt människor som ska vara på festen hela förmiddagen - och hela hans upplägg känns olämpligt.

Jag vill inte lämna över barnet till honom på julafton på bekostnad av barnets väl och ve - jag vet att pappa har "rätt" till varannan julafton. Det känns så fel.
    Hur skulle ni göra?

Ställ gärna följdfrågor om min text blev otydlig, allt runtomkring är en enda stor soppa just nu.

• Svar på tråden Sätta mig på tvären under julafton för barnets skull?
  • Anonym (Mamma M)

Det är väl jättebra om ni kan ha barnet varanna gång vid högtider, såsom julen.
    O att barnet är hos pappan mellan 10-17 är ett ganska vanligt upplägg, vi hade något liknande när min äldste pojke var liten.
    Det är nog mest du som mamma som hakar upp dig o tar skada skulle jag tro; varför skulle barnet tycka att det var "hattigt" att åka till pappa mellan 10-17?
    O på vilket vis skulle barnet ta skada av att vara hos okända personer som h*n aldrig har träffat?? Pappan är ju med!
    Åker du o barnet aldrig o hälsar på personer som barnet aldrig har träffat?
    Tror du aldrig att ni kommer att åka till någon ny vän/arbetskamrat eller på någon tillställning i framtiden?

Låt du barnet åka till pappan på julen såsom han har sagt att han kan o haka inte upp dig på saker som du känner är jobbiga. 
    barnet kommer att få det jättemysigt på morgonen o kvällen med dig, o säkert jättemysigt med pappan under dagen.
    Nästa år är det din tur att ha barnet hemma på julafton igen  

• Anonym (Mamma M)
    ThisIsMyYear skrev 2012-12-05 20:18:49 följande:
    Men vad ni är på... Jag hade då inte velat vakna på ett ställe på julaftonsmorgon, flänga iväg till pappa vid 10 på morgonen och sen köras hem igen vid 17! Gud vilken jobbig julafton för ett barn! Antingen får barnet sova där från kvällen före julafton och komma hem på juldagen eller så får barnet vara hos dig över julafton tycker jag. 
    Är det jobbigare att vakna upp på en julaftonsmorgon o åka till pappan kl 10 än att vakna upp en vanlig måndagsmorgon o åka till dagis kl 7?
    Eller hur menar du?

Jag o mina barn brukar åka till kyrkan till 10 på julafton. Sedan åker vi till min mor till lunch o stannar där tills kvällen.
    När ena sonen var liten spenderade han varannan jul hos sin pappa o farmor. Ibland åkte de till pappans nya sambos släkt.
    I år tänkte vi - ve o fasa! - "flänga" upp till fjällen över jul, o (ännu mer ve o fasa!) låta barnen gå i skidskola på självaste julafton, så då ska vi "flänga" ut i skidbacken till kl 09 på morgonen.

Vad menar du är "flängigt" med att ett barn ska till sin pappa under sju timmar på julafton? Det är väl jättefint om man kan dela upp det så, tycker jag
    De som tar skada mest är nog de föräldrar som sitter o ojar sig över att barnet "flänger"...

• Anonym (Mamma M)
    ThisIsMyYear skrev 2012-12-06 19:58:24 följande:
    Men pappan verkar ju inte intresserad av att träffa barnet, han verkar mest intresserad av rätt ska vara rätt. Dvs ts har haft barnet två jular så nu är det minsann hans tur. Men han vill inte ta hela passet, nej det ska vara så jävligt som möjligt för alla inblandade! Och barnet verkar inte heller sättas främst direkt, om pappan prioriterar att köra runt på folk och sen ska barnet släpas med på fest där han bara känner pappan. Gud vad kul det låter. Inte.
    Jag blev själv iväg släpad till en massa folk jag inte känner på julafton av min pappa när jag var liten (11 år eller nåt iof) och det var fruktansvärt! Kände ingen och sa två ord på hela julafton!
    O mina barn har alltid haft jätteroligt i vilket sällskap de än har varit, så länge de har haft sin mamma eller pappa med sig!

Sitter du alltid hemma, omgiven av folk som dina barn känner, eller lär ni någonsin känna nya människor??
    Är ni aldrig iväg på tillställningar av olika slag; bröllop, dop, grillfester, julfester, fördelsedagsfester - ja, you name it!?
  • hymafr

Jag har inte läst hela tråden.

TS: Jag tycker du har rätt i att det viktigaste är att barnet får en lugn och relativt stillsam julafton.
    Att tillbringa den i en bil och skjutsa runt pappas kompisar verkar tveksamt. Att sen tillbringa julafton med pappas kompisar och inte de släktingar barnet är van vid känns också lite konstigt. Är det kanske så att pappan vill visa upp barnet som någon sorts trofé?  

• Brumma
    hymafr skrev 2012-12-12 11:25:45 följande:
    Jag har inte läst hela tråden.

TS: Jag tycker du har rätt i att det viktigaste är att barnet får en lugn och relativt stillsam julafton.
    Att tillbringa den i en bil och skjutsa runt pappas kompisar verkar tveksamt. Att sen tillbringa julafton med pappas kompisar och inte de släktingar barnet är van vid känns också lite konstigt. Är det kanske så att pappan vill visa upp barnet som någon sorts trofé?  

Men det är ju det som är grejen - i TS står det att pappan skall skjutsa runt folk och därför anser att det är bättre att barnet sover hos mamman, så att barnet slipper flänga runt..
    Att de sedan åker till EN familj för att fira jul under dagen kallar inte jag för att flänga runt..
    det är väl annars ganska vanligt förfarande på julafton - att lämna det egna hemmet och fira hos ngn annan mebar jag?
  • Anonym (Mamma M)
    Brumma skrev 2012-12-12 11:29:51 följande:

Men det är ju det som är grejen - i TS står det att pappan skall skjutsa runt folk och därför anser att det är bättre att barnet sover hos mamman, så att barnet slipper flänga runt..
    Att de sedan åker till EN familj för att fira jul under dagen kallar inte jag för att flänga runt..
    det är väl annars ganska vanligt förfarande på julafton - att lämna det egna hemmet och fira hos ngn annan mebar jag?
    Exakt!
  • jwrh

Hade pappan till mitt barn visat sig så omdömeslös att han kört med barnet utan bilstol och trott att han kan ta hand om barnet när han är full, då hade jag inte velat att han träffade barnet oövervakat överhuvudtaget. Man kan ju undra vad mer han gjort som TS inte vet om. Föräldrar har ingen rätt till barnet, däremot skyldigheter att se till att barnet är tryggt! Pappan verkar ju knappast kapabel att klara av de skyldigheter han har gentemot barnet iom att han utsätter barnet för fara. Så sluta skrik om pappans rättigheter, barnets bästa ska vara i fokus!

• Anonym (Mamma M)
    jwrh skrev 2012-12-12 14:04:02 följande:
    Hade pappan till mitt barn visat sig så omdömeslös att han kört med barnet utan bilstol och trott att han kan ta hand om barnet när han är full, då hade jag inte velat att han träffade barnet oövervakat överhuvudtaget. Man kan ju undra vad mer han gjort som TS inte vet om. Föräldrar har ingen rätt till barnet, däremot skyldigheter att se till att barnet är tryggt! Pappan verkar ju knappast kapabel att klara av de skyldigheter han har gentemot barnet iom att han utsätter barnet för fara. Så sluta skrik om pappans rättigheter, barnets bästa ska vara i fokus!
    Fast nu handlar det ju om att mamman tycker att "barnet är hennes" o att det blir ett "fläng" för barnet om h*n ska vara hos pappan mellan 10-17 på julafton...
  • hymafr
    Brumma skrev 2012-12-12 11:29:51 följande:

Hade tyvärr missat att pappan inte kunde ha barnet för att han skulle skjutsa runt.
    Däremot har jag inte nämnt något om att flänga runt.

Tycker ändå att det är lämpligare att tillbringa julen med sina släktingar/vänner och inte med nya människor man aldrig träffat förut.   
  • SupersurasunkSara

Jag hoppas pappan också är ok med att du vill ha barnet mellan 10-17 nästa jul så att DU kan fara och flänga som du vill övrig tid. Eller är det bara du som ska anpassa din tid efter hur han planerar? 

Jag hoppas också att pappan är införstådd med att den julen du har barnet på julafton, då har han barnet på nyår = kan inte ut och supa. Om han nu är sån som gör det.

• Brumma
    hymafr skrev 2013-01-02 11:15:49 följande:

Hade tyvärr missat att pappan inte kunde ha barnet för att han skulle skjutsa runt.
    Däremot har jag inte nämnt något om att flänga runt.

Tycker ändå att det är lämpligare att tillbringa julen med sina släktingar/vänner och inte med nya människor man aldrig träffat förut.   

Nej, det var TS själv som använde orden "flänga runt" Skrattande
    vad som är lämpligt eller ej bode båda föräldrarna få vara med och bestämma - om barnet inte känner pappans syster och hennes familj kanske det är ett bra tillfälle att låta dem lära känna varandra ?

TS - hur blev det?
Svar på tråden Sätta mig på tvären under julafton för barnets skull?