Sätta mig på tvären under julafton för barnets skull?
Jag är boendeförälder till ett barn som precis fyllt 3 år.
Pappa har varannan helg.
Jag och pappa har en mycket dålig relation, bara de sista veckorna har han stämt mig på
boende och gjort en orosanmälan till socialtjänsten (som lades ner efter ett samtal)
Vi bråkar mycket, och konflikterna som blir allt mer djuprgående uppstår alltid från hans sida.
Han tog upp för 2 veckor sedan att han ville ha barnet över julafton, jag kände direkt "barnet är mitt", men samtidigt tänkte jag att barnet säkert får en fin jul hos sin pappa också. Pappa bor hos sin släktning och hans familj mot arbete - och barnet trivs med familjen. Då kändes det ju okej.
Barnet har de tidigare 2 julafton varit med mig hos mina morföräldrar med den närmsta släkten och vi har
en mysig, vit julafton varje år.
Men förra veckan var jag och pappan på samtal på familjerätten om de problem som uppstått kring umgänge/kläder osv och pappan tog upp ämnet igen.
Pappan hade inte tänkt fira jul med familjen han bor tillsammans med, utan han ska fira hos sin systers, pojkväns pappa och det kommer massor av folk. (Barnet känner ingen förutom pappa)
Pappan vill ha barnet från 10 på till kl 17, men jag kände direkt att det blir för mycket fläng om barnet - Barnet förtjänar en trygg och mysig julafton - Jag säger till pappa att barnet kan sova över från söndagen och vakna hos honom på julaftons morgon, men det gick inte - pappa ska skjutsa runt människor som ska vara på festen hela förmiddagen - och hela hans upplägg känns olämpligt.
Jag vill inte lämna över barnet till honom på julafton på bekostnad av barnets väl och ve - jag vet att pappa har "rätt" till varannan julafton. Det känns så fel.
Hur skulle ni göra?
Ställ gärna följdfrågor om min text blev otydlig, allt runtomkring är en enda stor soppa just nu.