• Livsglad

Har ni mycket saker hemma?

Nu undrar jag rätt och slätt om ni har mycket saker hemma?

Vi har precis flyttat och städat ut en hel del grejer men vi har ändå massor kvar!
     Nu kom en släkting på snabbvisit och frågade mig i hemlighet var fan vi skulle göra av alla sakerna och varför vi har så mycket prylar? Men vi är en småbarns familj och vi ska rensa ut ytterligare saker , men vi har kreativa intressen med mycket böcker och pyssel och är inte direkt stela och glesa  i vår stil men jag blev ändå ledsen. Hur ska jag tänka? Ska jag slänga våra saker och ha ett tråkigt oinspirerat hem bara för att andra vill det? 

Hoppas på svar!  

• Svar på tråden Har ni mycket saker hemma?
  • Pissenisse

Använder ni allt så behövs det ju!
    När det däremot ligger och skräpar så är det dags att kasta, och bra förvaring till grejerna är viktigt, annars blir det svårt att hålla rent. 
    När det gäller leksaker så kan det vara bra att låta barnen hjälpa till att välja ut saker de kan tänka sig att skänka till andra barn, då rensar man ut och lär barnen att uppskatta att de har det bättre än många andra samtidigt.

• Livsglad

tyvärr så har vi inte hunnit rensa så mycket bland leksakerna utan får ta det när vi fått upp det mesta så vi ser vad vi har. Just nu är allt bra i en enda röra och jag hade egentligen inte alls tänkt att låta någon komma in här ;S 
    Har även slängt massor. Men det är ju lättare att  ha lite grejer om man är 50 och har vuxna barn än om man är 20 och har småbarn. Jag hade kunnat slänga alla sommar saker, men då hade vi bara köpt nya till sommaren så vad hjälper det? 

• Livsglad

har även barn med 7 års mellanrum så de saker vi kan slänga kan egentligen den andra ta över om något år så sparar vi pengar! 

• Pissenisse

Ja men då har ni ju användning för det, försök packa ner saker som inte används just nu och ställ undan.

• viseversa

Japp alldeles för mycket saker. Skulle vilja rensa rejält men tar mig aldrig tid. Suck!!

• elyse

Nja, som Medelsvensson skulle jag tro. Vi har bra förvaring och gömmer de flesta prylarna. Jag rensar regelbundet och skänker massor till Myrorna flera gånger om året. Jag kan inte med att ha både vinds- och källarförråd fulla med saker... 

• Livsglad

Jag vill egentligen bara plöja ut allt och inte ha nått, ( hade varit så skönt(läs lätt)  att städa då)  men så är jag ju en hantverkare med massor av pyssel saker och svindyra verktyg så nja vet inte riktigt :) Har ifs ett pyssel skåp som ser rätt städat ut. 

• Opappan

sätt dig ner och titta på sakerna som känns överflödiga och fråga dig,

varför har jag kvar just den saken?

1. för att jag brukar använda den och jag har ingen annan?
    2. Den har ett starkt sentimentalt värde?
    3. Den har ett värde i pengar?
    4. En ren-bra-att-ha-sak?
    5. En fin pryl?

Så bruka rjag tänka om jag funderar på att slänga nånting, och det jag prioriterar om jag ska behålla en sak är, om den har värde i pengar, sentimentalt värde eller om jag använder den.
    Visst ska man ha fina prylar bara för att de är fina också men man får väl hitta liksom en känsla för hu rmycket såna prylar somman tycker är ok att ha :) och man får tänka sig ut från sin egen bulla "är dendär prylen verkligen fin eller är det ett rent krimskrams som såg lockande ut att köpa när jag såg den i butik men som egentligen inte passar in ?" :D

• Opappan

och barnens saker kan man väl packa ner i genomskinliga sopsäckar och ställa ner i källaren liskom, det är ju ett bra sätt också för små barn, om man vill slippa köpa nytt istället att man har ett parti med leksaker i rummet som de kan leka med och resten i förvaring i källaren.. =) Tycker det är bättre med genomskinlinga förvaringsboxar och säckar, för annars kan det lätt bli att man stoppar undan sakerna i dessa ogenomskinliga förvaringsförpackningar och eftersom man inte kan se vad det är så glömme rman vad det var i dom och då ligger de bara där sen och man tar aldrig upp dom och då kunde man ju lika gärna slängt eller skänkt bort dom

• melicia

Har 57 stycken krukop och vaser de lämnar man nu iväg til second hand

• nattuw
    Livsglad skrev 2012-11-25 22:55:37 följande:

Nu undrar jag rätt och slätt om ni har mycket saker hemma?

Vi har precis flyttat och städat ut en hel del grejer men vi har ändå massor kvar!
     Nu kom en släkting på snabbvisit och frågade mig i hemlighet var fan vi skulle göra av alla sakerna och varför vi har så mycket prylar? Men vi är en småbarns familj och vi ska rensa ut ytterligare saker , men vi har kreativa intressen med mycket böcker och pyssel och är inte direkt stela och glesa  i vår stil men jag blev ändå ledsen. Hur ska jag tänka? Ska jag slänga våra saker och ha ett tråkigt oinspirerat hem bara för att andra vill det? 

Hoppas på svar!  

Att rensa är ett Sisyfosjobb. Efter att ha flyttat några gånger och dessutom fått rensa ut ett par dödsbon så insåg jag att det behövdes en enkel lösning som kunde fungera oavsett vad det handlade om.

Jag har löst det genom att använda mig av en egen variant av 5S ( sv.wikipedia.org/wiki/5S ). Eller enklare uttryckt "En plats för allt och allt på sin plats". Även om det inte löser alla problem så får man iallafall en bättre överblick vilket gör det lättare att hitta det man söker och enklare att se vart det behöver rensas.

Sedan kan man ju ha vissa synpunkter på att din släkting hade synpunkter hur mycket saker du har men det är en annan sak.
  • nattuw

Jag vet att det var några år sedan tråden skapades. Men eftersom någon hade grävt fram den och frågan alltid är aktuell så tyckte jag att den gott kunde få leva vidare ett tag till.

Svar på tråden Har ni mycket saker hemma?