Betänktetid? Bo kvar trots att jag inte kan ta över lånen??
Hej!
Har hamnat i en jobbig situation där maken vill skiljas efter 15 år. Vi har två barn tillsammans (7 och 5 år) Vi har tidigare varit överens om att jag ska få bo kvar i huset och att han ska försöka hjälpa mig att betala huslånen genom att "ge mig" mer för barnen än han måste.
Saken är den att han tjänar dubbelt så mycket som jag och får ut 30.000 i månaden och jag 15.000. Våra amorteringar är på 7.000:- i månaden (vilket man inte får en hyrestrea för ens)
Frågan är om banken accepterar en sån överenskommelse, kan man skriva ett avtal om detta? Eller ska jag ta över lånen, den del som jag får ta över med min inkomst och att man tar ett kompletterande lån som han borgar för?
Kan vi gemensamt äga huset (säljer vi nu får vi bara igen det vi har lånat hos banken + att barnen tappar sin trygghet i onödan) Det är väldigt viktigt för mig att barnen får bo kvar så jag är villig att göra nästan vad som helst...
Hjälp hur ska jag göra, var ska jag börja? Måste jag ha en avdokat, var kan jag hitta en bra advokat som kan se till min intressen som kvinna? jag finns i stockholm....
En fråga till, under betänktetiden är väl fortfarande våra tillgångar och skulder gemensamma? Han vill nämligen bara flytta till sina föräldrar och "spara" sin lön?! Men vi har ju räkningar på 35 i månaden...hur funkar det?