• Zebra71

Betänktetid? Bo kvar trots att jag inte kan ta över lånen??

Hej!
    Har hamnat i en jobbig situation där maken vill skiljas efter 15 år. Vi har två barn tillsammans (7 och 5 år) Vi har tidigare varit överens om att jag ska få bo kvar i huset och att han ska försöka hjälpa mig att betala huslånen genom att "ge mig" mer för barnen än han måste.
    Saken är den att han tjänar dubbelt så mycket som jag och får ut 30.000 i månaden och jag 15.000. Våra amorteringar är på 7.000:- i månaden (vilket man inte får en hyrestrea för ens)

Frågan är om banken accepterar en sån överenskommelse, kan man skriva ett avtal om detta? Eller ska jag ta över lånen, den del som jag får ta över med min inkomst och att man tar ett kompletterande lån som han borgar för?

Kan vi gemensamt äga huset (säljer vi nu får vi bara igen det vi har lånat hos banken + att barnen tappar sin trygghet i onödan) Det är väldigt viktigt för mig att barnen får bo kvar så jag är villig att göra nästan vad som helst...
    Hjälp hur ska jag göra, var ska jag börja? Måste jag ha en avdokat, var kan jag hitta en bra advokat som kan se till  min intressen som kvinna? jag finns i stockholm....

En fråga till, under betänktetiden är väl fortfarande våra tillgångar och skulder gemensamma? Han vill nämligen bara flytta till sina föräldrar och "spara" sin lön?! Men vi har ju räkningar på 35 i månaden...hur funkar det?

• Svar på tråden Betänktetid? Bo kvar trots att jag inte kan ta över lånen??
  • Vinterankan

Är amorteringarna på 7000 eller är räntor och amorteringar på 7000? Räkningar på 35 000, vad räknar du in i räkningar? Hur mycket av dessa räkningar kommer att finnas kvar när det bara är du och barnen? Hur höga är lånen, tänk på att det är extremt låga räntor nu. Det verkar ju bra att han är villig att betala mer i underhåll, men tänk om han ångrar sig. Han kanske träffar en ny kvinna och kommer börja undra varför han ska försörja dig då. Att bo i hus när man bara har ut 15 000 känns som väldigt knappt, men jag vet ju inte vad husen kostar där du bor men man får ju inte glömma bort drift och underhåll på huset heller. Ledsen att vara negativ men jag har väldigt svårt att se det där som en bra lösning. Kanske kortsiktigt att han hjälper till medan du söker nytt jobb med bättre betalt.

• Kjell2

Så länge du och din man litar hyfsat på varandra och kan diskuttera saker i lugn och ro så är det ingen panik på en advokat.

Det du efterstävar, att du och barnen kan bo kvar i huset  trots låg inkomst med stöd från pappan, brukar gå att lösa. Exakt hur bero på banken. Mitt förslag är att ni båda går dit och tar en diskussion och hör vad de har att säga.

Er skulder och tillgångar är inte gemsnamma och har inte varit det, om ni inte står båda som ägare eller låntagare. Däremot har ni försörjningsplikt mot varandra som gifta. Alltså är var och en ansvarig för sina tillgångar, skulder och räkningar.

Din man kan begära en bodelningen redan nu och dela upp allt enligt de lagar och regler som finns. Kan vara en bra idé för att redan nu dela upp allt.

Om en massa räkningar mm står på dig bör du verkligen se till att skriva över hans på honom och avluta så mycket annat som möjligt. Det kan vara telefonabbonemang, tidningar, kabel-TV, internet, föreningar mm. Allt för att få ner kostnaderna för boende mm.

.

• Zebra71
    Amortering och räntor ligger i dagsläget på 6.700:- och jag skulle ju kunna frysa räntan på 10 år tänkte jag?
    Ja vi är överens just nu men det är klart att jag undrar hur det blir om han ångrar sig, som du säger träffar någon ny. Jag tänkte att det kanske skulle kunna gå att skriva ett avtal på det, för det är ju faktiskt inte jag som ska ha pengarna utan de kan ju gå med autogiro direkt till banken...
    Huset är värderat till ca 2,4 miljoner och när jag har kollar på lite banksidor ser jag att jag kan låna ungerfär 1,5 med min inkomst.
    "Räkningarna" är alla kostnader vi har på en månad;
    Huskostnader 7000
    ICA 6000
    Bilaamort 3000
    försäkrningar, bilar+hem+barn 2000
    bensin 4000
    dagis-fritids 1400
    värme 800
    el 400
    mobiler 1000
    hemtel 200
    kabeltv-bredband 400
    sparande 1000
    Avbetalningar 4000 (har krediter på ca 60.000)
    Lite annat småtjafs
  • Zebra71

ja vi HAR varit överens men nu börjar han svänga och säga att det kanske ska vara han som bor kvar...för han har ju råd...bla bla..han vill verkligen förstöra men det hör inte hit.

Menar du att de räkningarna som det står hans namn på är hans ansvar? För då står ju billånet på honom te x...Vad innebär försörjningsplikten då? Att i praktiken får han betala alla räkningar som det står hans namn på..då kan jag ju bo kvar eftersom de flesta räkningarna står på honom...

Det känns ju lite svajigt med banken för vi har lån i SBAB och de har ju inga kontor direkt...men man kanske kan gå till SEB och se om de är villiga att ta över lånen? Fast de kräver 2.000 mer i amortering för vi var där och försökte deala med de i september om räntan och vi ville inte amortera 2.000 till i månaden....vi har iofs. rörliga låna så det går ju att ordna snabbt men frågan är om banken vill ta över ett sånt lån...det blir ju inget säkert lån direkt eftersom jag blir ensamstående...
    Får jag räkna i ett eventuellt underhåll(pengar för barnen) som inkomst? Om vi skriver avtal på det, kan man skriva avtal på underhållet under x antal år?

• Kjell2
    Zebra71 skrev 2012-11-23 09:27:05 följande:

ja vi HAR varit överens men nu börjar han svänga och säga att det kanske ska vara han som bor kvar...för han har ju råd...bla bla..han vill verkligen förstöra men det hör inte hit.

Menar du att de räkningarna som det står hans namn på är hans ansvar? För då står ju billånet på honom te x...Vad innebär försörjningsplikten då? Att i praktiken får han betala alla räkningar som det står hans namn på..då kan jag ju bo kvar eftersom de flesta räkningarna står på honom...

Det känns ju lite svajigt med banken för vi har lån i SBAB och de har ju inga kontor direkt...men man kanske kan gå till SEB och se om de är villiga att ta över lånen? Fast de kräver 2.000 mer i amortering för vi var där och försökte deala med de i september om räntan och vi ville inte amortera 2.000 till i månaden....vi har iofs. rörliga låna så det går ju att ordna snabbt men frågan är om banken vill ta över ett sånt lån...det blir ju inget säkert lån direkt eftersom jag blir ensamstående...
    Får jag räkna i ett eventuellt underhåll(pengar för barnen) som inkomst? Om vi skriver avtal på det, kan man skriva avtal på underhållet under x antal år?

Räkningarna i hans namn är hans ansvar. men om det t ex är elen till huset lär det bli den som bor kvar som får ansvara för det. Motsvarande gäller bilen, den som tar bilen får nog stå för billånet.

Vidare - om du bor kvar lär han avbeställa saker till huset som kabeltv, internet, telefon mm om inte du tar över räkningarna på det.

Därför kan det vara en idé att genomföra en bodelningen så att allt bli klart. Vem som äger vad och vem som skall betala vad.

Försörjningpliken för gifta har väldigt liten praktiskt betydelse.

Men - steg ett - kom överrens om vem som ska bo och hur ni ska dela upp pengar och saker.

• hymafr
    Zebra71 skrev 2012-11-23 09:27:05 följande:

Ja, man får räkna underhåll och barnbidrag som inkomst.
  • hymafr

Tänker att det kanske är han som ska bo kvar i huset om det är så att ni ska ha barnen varannan vecka?
    Eller hur har ni tänkt er med barnen?
    Om du flyttar till lägenhet kan du ha rätt till bostadsbidrag.  

• Vinterankan
    hymafr skrev 2012-11-23 10:30:12 följande:
    Tänker att det kanske är han som ska bo kvar i huset om det är så att ni ska ha barnen varannan vecka?
    Eller hur har ni tänkt er med barnen?
    Om du flyttar till lägenhet kan du ha rätt till bostadsbidrag.  
    Ja det är ju faktiskt det mest logiska.
  • Zebra71

ja, det kanske är det mest logiska, men jag går under om jag måste flytta från dom, samt att jag kommer att bli väldigt isolerad och ensam om jag måste flytta...så jag vill vara kvar till 100% Därför ställer jag mina frågor utifrån den premissen...tack för alla bra svar jag fått, det är mycket man inte vet när det kommer till skilsmässor...-)

Är det någon som vet om man kan skriva ett avtal mellan oss som säger att han ger mig typ 7.000:- för barnen per månad ÄVEN om vi har gemensam vårdnad? ¨Då får jag ju räkna med de pengarna när jag söker lån hos banken....

• Almis11
    Zebra71 skrev 2012-11-23 11:29:44 följande:
    ja, det kanske är det mest logiska, men jag går under om jag måste flytta från dom, samt att jag kommer att bli väldigt isolerad och ensam om jag måste flytta...så jag vill vara kvar till 100% Därför ställer jag mina frågor utifrån den premissen...tack för alla bra svar jag fått, det är mycket man inte vet när det kommer till skilsmässor...-)

Är det någon som vet om man kan skriva ett avtal mellan oss som säger att han ger mig typ 7.000:- för barnen per månad ÄVEN om vi har gemensam vårdnad? ¨Då får jag ju räkna med de pengarna när jag söker lån hos banken....

Men stop ett tag. Vad du vill och vad du har råd med är väl inte samma sak?
    Som jag ser det så är det ju faktiskt din man som HAR råd att bo kvar där, inte du. Så varför ska han flytta?

7.000 för barnen... ja får du igenom det så är ju din man totally knäpp.    
  • Kjell2
    Zebra71 skrev 2012-11-23 11:29:44 följande:

Sätt dig inte i en bosituation som kommer driva dig i ekonomisk ruin. Då blir det bara flytt ändå förr eller senare men under betydligt jobbiga former.

Exakt vad banken kräver i form av avtal, lån, underhåll, medlåntagare, säkerhet, borgensåtagande mm går inte att svara på. Ni måste ta en dialog med banken för att reda ut det. Endast banken kan svara på det. Ring er bank nu och fråga. Det kanske går eller de vill att ni ska skriva något avtal och sen är det ok.

Du bör omedlebart börja stäng av och dela upp onödig kostnader som kabelTV, hemtelefon, dyrt internet, bil, mobil mm
  • Vinterankan
    Kjell2 skrev 2012-11-23 12:22:27 följande:

Sätt dig inte i en bosituation som kommer driva dig i ekonomisk ruin. Då blir det bara flytt ändå förr eller senare men under betydligt jobbiga former.

Exakt vad banken kräver i form av avtal, lån, underhåll, medlåntagare, säkerhet, borgensåtagande mm går inte att svara på. Ni måste ta en dialog med banken för att reda ut det. Endast banken kan svara på det. Ring er bank nu och fråga. Det kanske går eller de vill att ni ska skriva något avtal och sen är det ok.

Du bör omedlebart börja stäng av och dela upp onödig kostnader som kabelTV, hemtelefon, dyrt internet, bil, mobil mm
    Instämmer. När jag först läste din ts så förstod jag det som att du skulle ha barnen på heltid och att det var därför ni kämpade så mycket för att du skulle kunna bo kvar i huset. Men om det är så att ni ska ha barnen varannan vecka så känns det helknäppt att din man ska betala ditt boende tills barnen flyttar hemifrån eller vad ni nu kommer fram till.

Barnens bästa borde väl ändå vara att ni båda bor i ett boende som ni har råd med. Förstår att det känns tufft att behöva flytta men tyvärr så är det så det är om man inte ser till att skaffa sig ett jobb som innebär att man kan försörja sig själv om något händer. 
  • dfuoih
    Kjell2 skrev 2012-11-23 12:22:27 följande:
    Håller helt med. Och försök lösa dina smålån på 60.000kr så fort det bara går.
    Behöver du bilen?

Om du nu till varje pris vill bo kvar hade jag kollat på någon lösning där du hyr ut ett eller flera rum till någon för att få in lite extra pengar.
Svar på tråden Betänktetid? Bo kvar trots att jag inte kan ta över lånen??