• Aurora h

Vill sluta tröst/hets äta

Börjar undra om jag är bottenlös...alla blir vi sugna på något ibland, men jag kan verkligen inte bara ta EN av någonting, och att ha någonting hemma - typ kakor, glass osv, det är helt kört, jag käkar upp allting. Fast jag egentligen inte vill. Hur skall man tänka för att få bort detta beteende - tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Vill sluta tröst/hets äta
  • Themis

Träna, det minskar suget eftersom de flesta får en lyckokick av träningen. Och bara tiden som man lägger på att träna hindrar en ju också från att gå och nosa i skåpen hemma.

Och ha sen inte sötsaker hemma om du inte har en anledning, t ex fest på gång. Ge bort kakresterna, bjud dem på jobbet, vännerna eller grannen.

Vänj dig av med att äta på kvällarna genom att dra ner på energiintaget, ta gärna hjälp av en kopp varmt rooiboste (som man inte blir pigg av) med pyttelite mjölk, Friggs blåbärste funkar bra för mig.
    Inget ska ätas efter kl 20 om det inte är fest, magen mår bra av att vila ett par timmar innan man ska sova.

Om Trött var en pensionär skulle jag slå den, /Themis trötta chef
  • Gladskit

Strunta i att köpa hem det.

Det bästa med att vara vuxen, man handlar själv hem det man vill ha hemma och på samma sätt så undviker man att köpa sånt man egentligen vet att man inte borde äta så mycket av. 

• Aurora h

Tack för bra input! Jag har faktiskt precis avslutat mitt träningsabonnemang, jäklar vad jag småäter helt plötsligt! Jag får nog börja igen!
    Nej, det här är nog inget ovanligt...det dumma är att jag inte ens kan köpa hem ngt till en fest eller liknande, ens några dagar i förväg...då är jag där och nallar. Är emot rena förbud eftersom det ofta blir mer lockelse då, men nästan så att man får börja tänka så...ingenting på vardagar osv... 

• shakennotstörd

Läs "Sockerbomben i din hjärna" av Bitten Jonsson! Finns på bibblan.

• bellan

Skit att köpa hem då? :) Jag kan inte heller ha sånt hemma därför köper jag samma dag om jag ska ha gäster eller liknande :) Jag bakar heller aldrig.. För då småäter jag konstant. ;)

• Themis
    bellan skrev 2012-12-04 09:59:21 följande:
    Skit att köpa hem då? :) Jag kan inte heller ha sånt hemma därför köper jag samma dag om jag ska ha gäster eller liknande :) Jag bakar heller aldrig.. För då småäter jag konstant. ;)
    Jag bakar och bjuder bort- man får äta lite gott och så blir man poppis på jobbet.

Win-win!
    USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • bellan
    Themis skrev 2012-12-04 20:05:34 följande:
    Jag bakar och bjuder bort- man får äta lite gott och så blir man poppis på jobbet.

Win-win!
  • deddan

En sak som jag vet har hjälpt många är att äta regelbundet (var 3e timme) och fullvärdigt (fett/protein/kolhydrater) vid varje måltid..

Du kommer förmodligen inte märka skillnad kring suget och liknande direkt, utan det kan ta par veckor.. Men ja, ät tillräckligt med kolhydrater (oftast det och fett folk drar ner på), kroppen skriker efter kolhydrater, och då går man och äter upp hela kakpaketet, för det är det kroppen behöver.

Sen kan det ju finnas andra orsaker bakom beteendet där det jag nämnt förmodligen inte hjälper alls, men om så är fallet, hjälper det nog att hitta en anledning till varför det blir så.

Hoppas det hjälpte lite iallafall..

• deddan

Juste! Planera in dina "söta" måltider och låt inte ditt sug bestämma när och vad du ska äta.. Tex. på onsdag vid 15.00 (då jag käkar
    min mellis så tar det som ex.) ska jag fika ute. Eller på lördag ska jag ha chips som kvällsfika (köp en portionspåse) osv.

• Ziraya

Jag är likadan. Den här veckan försöker jag med matschema för att börja lära mig att äta regelbundet. Vad tror ni om det här? Tid-tid innebär att jag ska äta måltiden inom det tidsspannet, inte att jag ska sitta så länge :)

Vardagar:
    6.30-8.00 - Frukost - ex. yoghurt med skivad frukt/två grova smörgåsar/gröt (runt 250 kcal)
    11.00-12.00 - Lunch - ex. enklare mat typ blodpudding, sallad, gröt, rester från gårdagens middag (runt 300 kcal)
    13.30-14.30 - Mellanmål - ex. smörgås och te/råa grönsaker/yoghurt med skivad frukt (runt 200 kcal)
    16.00 - Frukt - En frukt rätt och slätt :) (runt 70 kcal)
    18.00-19.00 - Middag - Lagad mat med mycket grönsaker (runt 450 kcal)
    20.00-21.00 - Kvällsmat - Te och skorpa/frukt/morot (runt 100 kcal)

Totalt blir det runt 1400 kcal om man avrundar uppåt lite, vilket är mitt dagsbehov minus 350 kcal drygt. Och så har jag även utmanat mig själv den här veckan till att röra mig minst 30 minuter varje dag :)

Exemplena jag har lagt in är mat som jag tycker om att äta och brukar äta regelbundet. Problemet är att om jag inte försöker ha ett schema så äter jag typ mellanmål och middag och sedan jättemycket kvällsmat, och de håller ju inte. Jag kan klämma över 2000 kcal på en halv dag, lätt. Tror ni blo´dsockret håller sig hyfsat stabilt så här? Det har fungerat bra i två dagar hittills i alla fall.

• shakennotstörd

Ziraya,jag tycker det låter bra men är inte antalet kcal i underkant? Beror ju helt på hur mycket du rör på dig osv.

Min dietist brukar prata om hellre nästan rätt än helt fel - när jag börjar fastna i perfektionist-tänkande.Det har hjälpt mig mycket attt tänka så! Hoppas du hittar din väg - tror du är på G med det.  

• Ziraya
    shakennotstörd skrev 2012-12-17 20:25:07 följande:
    Ziraya,jag tycker det låter bra men är inte antalet kcal i underkant? Beror ju helt på hur mycket du rör på dig osv.

Min dietist brukar prata om hellre nästan rätt än helt fel - när jag börjar fastna i perfektionist-tänkande.Det har hjälpt mig mycket attt tänka så! Hoppas du hittar din väg - tror du är på G med det.  
    Jag är lätt överviktig, så för att gå ned lite mindre än 0,5 kg i veckan ska jag äta så enligt matdagboken :) jag tänkte gå ned i vikt långsamt. Jag är totalt otränad just nu och tänkte sätta igång med 30 minuter om dagen-utmaningen.

Jag har under en tid försökt kartlägga hur min hjärna fungerar och vilka metoder den svarar bäst på, och det är med att planera, organisera och schemalägga verkar vara en hit ^^ 
  • Ziraya

Nu till kvällsmat åt jag en skål med skalad/skivad kiwi och physalis med vaniljyoghurt. Supergott verkligen! :) och mycket nyttigare än glass/godis.

Svar på tråden Vill sluta tröst/hets äta